Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Olomouc má na pravidelné lince svůj první elektrobus

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Dopravní podnik města Olomouce, a.s. do svého vozového parku zařadil svůj prvním elektrobus, jímž se stal SOR NS 12 Electric od společnosti SOR Libchavy spol. s r.o.

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. převzal dvanáctimetrový nízkopodlažní elektrobus SOR NS 12 Electric od společnosti SOR Libchavy spol. s.r.o. ve druhé polovině letošního října a od konce stejného měsíce jej vyslal do pravidelného linkového provozu.

SOR NS 12 Electric byl pořízen v rámci projektu Nákup bezemisních vozidel pro MHD a je prvním elektrobusem, který bude na území města Olomouce trvale obsluhovat linky MHD. Do současnosti se vždy jednalo jen o dočasné výpůjčky vozidel na testování.

Celková částka, kterou Dopravní podnik města Olomouce, a.s. za nákup elektrobusu zaplatil, je 13.139.500 Kč bez DPH. Realizace projektu je spolufinancovaná Evropskou unií – Evropským fondem pro regionální rozvoj prostřednictvím IROP ve výši 85% uznatelných nákladů.

Dopravní podnik města Olomouce, a.s. uvádí, že zkušenosti získané během provozu tohoto elektrobusu se následně promítnou do obnovy vozového parku autobusů ve střednědobém horizontu.

SOR NS 12 Electric s celkovou délkou 12.000 mm, šířkou 2550 mm, výškou 3150 mm má rozvor náprav 5900 mm. K pohonu elektrobusu slouží kapalinou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW, jemuž potřebnou energii poskytují akumulátory s kapacitou 225 kWh. Dojezd na jedno nabití se má pohybovat až kolem 200 km.

Elektrobus, který do svého vozového parku zařadil Dopravní podnik města Olomouce, a.s. se může mimo jiné pochlubit i moderní klimatizací v prostoru pro cestující. Kapacita tohoto vozidla je 33 sedících a 72 stojících cestujících. Samozřejmostí je zde prostor pro invalidní vozík či kočárek.

SOR NS diesel je novou generací městských autobusů českého výrobce

Pro nabíjení elektrobusu byl vybudován přístřešek s nabíjecí stanicí přímo na odstavné ploše autobusů v Hejčíně, umožňující rychlé i pomalé nabíjení. Dopravní podnik města Olomouce, a.s. uvádí, že při pomalém nabíjení by měly být akumulátory vozidla nabity na plnou kapacitu nejpozději za osm hodin.

Foto: SOR Libchavy spol. s r.o., Dopravní podnik města Olomouce, a.s.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
4. 11. 2018 20:22
Najivky
To mne vždy pobaví jak tomu tady všichni rozumí jen proto že se v tom autobusu vezli a myslí si že je to super. Tyhle baterkové krámy jsou zhouba pro většinu měst, proto si jich žadné město nemůže dovolit hromadu.

Víte vy vůbec kolik spotřebuje a jak silný potřebuje jistič nabíječ pro tento model autobusu ? Jeden tento nabíječ potřebuje 64A u tohoto typu autobusu. Je logické že nabíjení více kusů těchto busů potřebuje i více těchto nabíječů a to jsou navíc jednoduché pomalé nabíječky které bus nabijou za 6 hodin, nedejbože že chcete rychlonabíječku ktera potřebuje 200A. Kolik mají spotřebu garáže autobusu i s administrativnimi budovami a opravnými dílnami pro busy v jednotlivých městech ? Co se stane když jim jen třeba 3 autobusama na pomalé nabíjení zdvojnásobíte spotřebu ?

Věřte mi ale žadny dopravní podnik tu v republice nemá tak dostatečně dimenzované rozvody aby dokázal najednou nabíjet byť jen 10 busů. Pokud se nějaký trouba míní ohrazovat Hranicema na Mravě tak ti mají poloviční busy na 32A nabíječe, nevlastní vlastní dílny na opravy techto busů a maji snížený režim na budovách ohledně energie.

Ohledně SOR no to je další velká výhra. Záruční servis se jim řešit nechce protože servisaci těm kramum stejně nerozumí, bodejť by taky jo když busy vlastně nevyrabí ale bastlí s dílů jiného výrobce.

Avatar - Mangalica
2. 11. 2018 16:11
Klídek!
1) I v Brně máme parciální trolejbusy (Škoda 26 Tr s karoserií Solaris 3). Mají svoje velké výhody, hlavně když se někde něco opravuje, nemusí se linka obsluhovat autobusy. Hojně využito například na lince 32.

2) Zrušit trolejbusy v Praze byla strašná chyba, nicméně s tím už se dnes mnoho nenadělá. Mimochodem, jeden z parciálních trolejbusů jezdících po Praze je víceméně brněnský prototyp...

3) Brno opravdu není Praha - bohudíky!!
2. 11. 2018 14:08
Re: To jinde (třeba v Brně)
precti si tu diskuzi celou, ja nikde nic objeveneho neobjevuju, vim ze parcialni trolejbusy jezdi v mozna i desitkach nebo stovkach tisic po celem svete, Praha ale jaksi neni Brno a asi jakdej Prazak by blil kdyby nekdo rekl ze ano :-!
2. 11. 2018 13:59
Re: To jinde (třeba v Brně)
Parciální trolejbusy už přece dávno zkušebně jezdí v Praze z Palmovky do Letňan a troleje mají - tuším - jen v Prosecké ve stoupání a kousíček trolejí na konečné. Neobjevujte objevené. [odkaz]
2. 11. 2018 10:18
Re: To jinde (třeba v Brně)
prosimte kdybych tu o OLEV parkrat nepsal, tak ani nevis ze to existuje >:D

u elektrobusu busu se takto staveji zastavky, takze je to pak elektrobus ktery se indukcne nabiji na kade zastavce, tak to Brnu navrhni aby to zacali stavet, zatleskam ti asi nejen ja