Provoz elektromobilu může Američanům zdražit. Trumpův návrh prošel sněmovnou
Zákonodárci v americké Sněmovně reprezentantů přijali legislativu Donalda Trumpa, nazvanou „Velký krásný návrh“ („Big Beautiful Bill“). Pro řidiče elektrických aut a hybridů může znamenat zásadní zdražení jejich provozu – pokud projde Senátem, kam nyní směřuje k projednání.
Pokud návrh projde Senátem, američtí vlastníci hybridních vozů budou nuceni každoročně platit o 100 dolarů (2.200 korun) víc na registrační dani, provozovatelé elektrických automobilů dokonce o 250 dolarů (5.500 korun) více. Základní výši registrační daně si každý stát stanovuje dle vlastních pravidel, za osobní auto však jde typicky o desítky dolarů.
Důvod je na papíře bohulibý. Nové daňové zatížení má sloužit k pokrytí narůstajícího dluhu na chátrající dopravní infrastruktuře. Dosud jsou opravy komunikací hrazeny převážně prostřednictvím daně z pohonných hmot, která je federálně stanovena na 18 centů (3,97 Kč) za galon. Výše nikdy nebyla navázána na inflaci a nepočítala s tím, že rostoucí procento motoristů bude takto odvádět méně, protože jezdí hybridy s nižší spotřebou, či elektromobily, které benzin netankují vůbec.
Pochopitelně je vybraných peněz zoufale málo – dluh na zanedbané infrastruktuře roste každoročně o 20 miliard dolarů (440,6 miliardy korun) každý rok, uvádí web Carscoops.
Republikán Sam Graves z Missouri, který stojí v čele Výboru pro dopravu a infrastrukturu, sdělil, že legislativní návrh obsahuje „historické investice do Pobřežní stráže Spojených států pro posílení národní bezpečnosti a zabezpečení hranic, stejně jako zajištění toho, aby elektrická vozidla začala přispívat do fondu dálnic“.
Návrh 250 dolarů navíc za každoroční obnovení registrace elektromobilu je přitom ještě umírněný. Republikánský senátor John Barrasso už v únoru přišel s iniciativou zvýšit jim daň rovnou o 1.000 dolarů, tedy 22 tisíc korun.
Dle zpravodajství TTNews fond dálnic naposledy získal mimořádnou finanční injekci v roce 2021 a ročně se zadlužuje o desítky miliard dolarů. Elektromobily bývají často označovány za parazity na amerických silnicích, neboť nevyužívají zdaněné palivo. Hybridní vozy se ocitají v neurčité pozici mezi oběma extrémy. Obě kategorie navíc typicky vykazují vyšší hmotnost v porovnání s konvenčními spalovacími automobily ve stejném segmentu, což potenciálně zvyšuje míru opotřebení vozovek.
Některé státy přitom už elektromobilům registrační daň zvýšily právě proto, aby se majitelé těchto aut také podíleli na přispívání na opravy silnic. Patří k nim i Kalifornie a Washington; naopak např. Florida žádné takové příplatky nemá. Uzákonění zvýšených daní na federální úrovni by státům, které příplatky už zavedly, mohlo zkomplikovat přísun peněz do místních fondů.
Pravdou nicméně je, že americký státní koncept financování silniční infrastruktury proto, že se mu nezvyšují reálné příjmy, selhal. A to nezávisle na výskytu elektromobilů a hybridů na automobilovém trhu. Hodit všechno na elektrifikovaná auta nicméně nepůsobí správně.
Bez ohledu na průchod Sněmovnou reprezentantů může být legislativní text před svým finálním schválením podstatně upraven nebo úplně zamítnut. Senát může realizovat rozličné modifikace dříve, než se pokusí normu protlačit horní komorou Kongresu.

Zdroje: Carscoops, Road & Track | zdroj foto: Lucid, Tesla, Kia, Ford | zdroj videa: Auto.cz