Opel Agila (2000-dosud) - nejdřív haha, potom aha!
Nejmenší třídu automobilů bychom mohli definovat různě. Délková míra patří k tomu nejjednoduššímu měřítku, když minivozům jsou přisuzovány hodnoty od 2,5 do 3,5 m. Nejmenší Opel – krabicovitá Agila – je na samém vrcholu této třídy. Plusové body přesto získává především za prostornost své pětidveřové karosérie. Ta pochází původem z Japonska.
V roce 2001 byla rozšířena paleta barev, o dva roky později se objevil na trhu inovovaný Opel Agila, jenž dostal modernější kabát a technické novinky, které však již byly předtím představeny v dalších vozech. Nová přední část se ještě více odlišuje od japonského originálu Suzuki Wagon R. Nová větší maska je dělená chromovaným žebrem, tvarově shodné světlomety mají čirou optiku. Nové jsou nárazníky a zadní koncová světla. Vyšší výbavy mají v barvě i kliky dveří a zpětná zrcátka.
Změnila se také výbava. Tak jako v ostatních Opelových řadách jsou i v Agile od roku 2003 čtyři stupně výbav s označením “Essentia”, “Njoy”, “Cosmo” a “Njoy Design-Edition”. Poslední jmenované provedení má dvoubarevný lak a chromované díly karosérie. Na západoevropských trzích jsou součástí sériové výbavy airbag řidiče i spolujezdce, boční airbagy, Pedal Release System (omezuje nebezpečí zranění končetin řidiče při nehodě), ABS, tónovaná skla a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka.
Agila na první pohled vzbuzuje úsměv, ale prostorové řešení a variabilita interiéru je u takto malého vozu ukázková. Zadní sedadla sklápěná v poměru 60:40 mohou jednoduchým pohybem uvolnit místo větším zavazadlům a vzniklý prostor o objemu 1250 l má takřka rovné dno.
V interiéru je znát příslušnost k nejlevnější třídě na trhu. Agila sice dostala Opelův tříramenný volant, ale plasty na přístrojové desce i potahové materiály sedadel patřily již v době uvedení na trh k tomu nejlevnějšímu, co bylo k dispozici. V prvních letech výroby se k tomu přidalo horší zpracování a několik dětských nemocí, které však nebyly zásadního rázu.
Pokud bychom hodnotili Agilu v rámci pověsti značky Opel, jde o excelentní model s minimálními problémy v provozu. Nízká pořizovací cena, nízké náklady na provoz, minimální ztráta hodnoty, tak bychom mohli stručně zhodnotit výsledek spolupráce Opel-Suzuki. V roce 2004 byla Agila dokonce mezi tříletými vozy v TÜV Reportu na skvělém druhém místě, s minimálním počtem problémových vozů, což se o rok později o několik procentních bodů zhoršilo, ale i tak jde o nadprůměrný automobil z hlediska spolehlivosti. Může za to snad jednoduchá a osvědčená konstrukce. Vždyť Suzuki prodávalo podobný Wagon R již od roku 1997!
Přednosti
- prostor pro cestující, variabilita
- nízká cena a provozní náklady
- přiměřená spotřeba paliva
- široká nabídka vozů na trhu
Nedostatky
- vyšší hluk v interiéru
- slabé brzdy
- nejisté jízdní vlastnosti
- nepřímé řízení
Nejčastější závady
- nesouměrný účinek brzd a tlumičů
- opotřebení akumulátoru
- koroze výfuku
- závady imobilizéru