Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Mokka 1.6 CDTI 4x4 – Tichý společník

David Bureš
Diskuze (59)
Vznětové motory nejsou v případě Opelu Mokka u českých zákazníků právě oblíbené, nová 1.6 CDTI ale ukazuje, že nad tímto turbodieselem stojí zauvažovat.

Prodeje malých SUV v posledních letech rostou, a tak výrobci nabídku těchto aut postupně rozšiřují. Mezi první modely, které nastupující trend zachytily, patří Opel Mokka. Ta se letos dočkala nového turbodieselu 1.6 CDTI se 100 kW. Ten nahrazuje dosavadní motor 1.7 CDTI (96 kW).

Nový vznětový čtyřválec je součástí probíhající mezigenerační obměny agregátů, která u Opelu aktuálně probíhá. Šestnáctistovka se má dokonce stát stěžejním motorem ve střední objemové třídě. Při prezentaci jednotky automobilka zdůrazňuje především její tichý chod a nízkou spotřebu paliva. Proto jsme se v redakčním testu zaměřili hlavně na tyto aspekty.

Turbodiesel jsme vyzkoušeli v kombinaci s pohonem všech kol. Ten v kategorii malých SUV sice není ničím výjimečným, zároveň ale není nezbytností. Vždyť Renault Captur nebo Peugeot 2008, patřící mezi nejprodávanější vozy v segmentu, tuto možnost ani nenabízejí. Zákazníci zkrátka u malých SUV žádají hlavně styl a zvýšenou karoserii než schopnosti v terénu. To ukazuje i česká realita, u Mokky tvoří na našem trhu pohon všech kol jen asi pětinu prodejů (ze 708 letos prodaných exemplářů bylo systémem 4x4 vybaveno jen 130 vozů).

Silné espreso, nebo slabé frappé?

Mokka je aktuálně dostupná se dvěma verzemi vznětové šestnáctistovky. Základní dává 81 kW, testovaná pak 100 kW a 320 N.m. To je o 4 kW a 20 N.m než u dosavadní sedmnáctistovky. Výhodou silnějšího provedení je možnost kombinace s automatickou převodovkou a jako v našem případě s pohonem všech kol. Ten je u Mokky tvořen elektromagnetickou spojku, která dle potřeby připojuje zadní kola od výchozího poměru 100:0 po 50:50.

Testovaný agregát jsme vyzkoušeli již v Astře, kde jsme si povšimli avizovaného tichého chodu (zvlášť ve srovnání s dosavadní sedmnáctistovkou), ale zároveň utlumených reakcí.

Celohliníkový motor skutečně patří mezi nejtišší turbodiesely na trhu, a to mimo jiné díky rozsáhlému použití materiálů pohlcujících hluk, jako je např. členitý rezonátor v sacím traktu. Po zahřátí o agregátu posádka prakticky neví, jemné vrčení dá najevo až ve vysokých otáčkách. Výkonová křivka sice vrcholí v 3500 až 4000 otáčkách, v těchto výšinách ale už s motorem není příliš řeč. Vždyť nejvyššího točivého momentu se řidič dočká v rozmezí 2000 až 2250 otáček. Největší zátah tak na šoféra čeká nad hranicí 1800 otáček, níže je potřeba počítat s turboefektem.

opel testy crossover opel testy crossover  

Reakce motoru nicméně tlumí delší zpřevodování. Ve městě je při snaze o větší hbitost nutné řadit trojku, čtyřka znamená jen 1300 otáček. Obecně je motor laděn spíše na pohodovou jízdu, při které se odvděčí více než dostatečnou výkonovou rezervou. Žádným trhačem asfaltu ale 1.6 CDTI není, byť by to její parametry mohly naznačovat. Vždyť se jedná o jeden z nejvýkonnějších turbodieselů ve třídě malých SUV.

Opel vsadil na nový motor také kvůli spotřebě. Jak ale dobře víme, nižší normovaná spotřeba nemusí znamenat menší apetit v reálných podmínkách. Mokka s nově nabízenou šestnáctistovkou ale na tom není špatně. Při jízdě pražskými ulicemi jsme se pohybovali okolo sedmi litrů, na dálnici si auto vzalo 6,1 litrů, zatímco na okresní silnici se dalo dostat pod hranici šesti litrů. Po týdnu ježdění vykazoval palubní počítač průměr 5,7 litru na 100 kilometrů.

Se splněním emisní normy Euro 6 pomáhá zásobníkový katalyzátor LNT (Lean NOx Trap) redukující oxidy dusíku ve výfukových plynech. Nechybí ani start-stop systém, který motor spíná opravdu potichu a v celku svižně.

Do kavárny, nebo na horskou salaš?

Mokka je velice stabilním automobilem, navzdory vyšší stavbě karoserie se nenechá rozhodit bočním větrem. Tužší naladění společně s pohonem všech kol jí umožňuje projíždět zatáčky opravdu svižně. Zároveň je tlumení nerovností na vysoké úrovni, tudíž auto z posádky nevytřese duši.

Přesto tu jednu výtku k podvozku najdeme, a tou je jeho horší odhlučnění. Cestující sice velkou část nerovností nepocítí, dobře je ale budou slyšet, včetně menších výtluků. Vliv na to jistě měla i použitá 18palcová kola.

Při práci s převodovkou je pak nutné počítat s tužším chodem páky v kulise, která by mohla být přesnější. Poloměr věnce volantu nebo jeho ideální tloušťku chválíme, naopak hlavice řadicí páky by zasloužila změnit tvar.

opel testy crossover opel testy crossover  

Standardně dodávaný asistent pro sjíždění kopců (pro verzi s pohonem všech kol) a bohaté oplastování karoserie Mokky naznačují terénní choutky, bližší pohled ale dokazuje, že tenhle Opel se do terénu rozhodně nepožene. Nárazníky leží opravdu nízko nad zemí, ostatně světlá výška činí jen 143 milimetrů (u dvoukolky dokonce 131 mm), což je výrazně méně než u konkurence. V tomto ohledu tak Mokka splňuje charakter městského SUV, které si raději poradí jen s vyššími obrubníky bulvárů než s náročným terénem plným bláta a ostrých kamenů.

Opel Mokka – srovnání s konkurencí
ModelOpel MokkaFiat 500XJeep RenegadeŠkoda Yeti
Motor1.6 CDTI2.0 MultiJet2.0 MultiJet2.0 TDI
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]1598195619561968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]100/3500-4000103/4000103/3750110/3500
Točivý moment [N.m/min]320/2000-2250350/1750350/1750340/1750–3000
Převodovka6M6M6M6M
Max. rychlost [km/h]187190182195
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,39,39,59,1
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,95,15,1
Základní cena [Kč]551.900579.900632.900633.900

Příjemná kavárna?

Při pohledu dovnitř se ukáže, že Mokka je už nějaký ten rok na trhu – novější Opely uvnitř vypadají rozhodně moderněji. Na středovém panelu je záplava tlačítek, v níž je potřeba se zorientovat, použité materiály se navíc velice rychle špiní, zůstávají na nich otisky prstů. Řidič se musí smířit i s hůře čitelným tachometrem – číslice jsou velice malé, i kvůli tomu, že je rychloměr zbytečně cejchován až do 260 km/h. Žádná z nabízených verzí Mokky přitom podle oficiálních dat ani nepřekoná rychlost 200 km/h.

Potěší však příplatkové přední ergonomické sedačky (+13.900 Kč). Ty jsou velice pohodlné, navíc nabízejí nastavitelnou délku sedáku. Prostorově náročnějším osobám nicméně bude vadit, že kvůli výraznému bočnímu vedení jsou sedadla užší v oblasti trupu.

Kabina Mokky je prostorná, byť s ohledem na vnější tvary není možné čekat zázraky. Místa nad hlavou je dostatek, stejně tak s podélným prostorem nejsou větší problémy ani na zadní lavici. Horší je to však v příčném směru, kabina Mokky na šířku měří jen 1420 mm. I proto nemá řidič k dispozici klasickou loketní opěrku, ale jen sklopnou, integrovanou do sedadla. Ta navíc omezuje manipulaci s pákou ruční brzdy nebo bezpečnostním pásem.

opel testy crossover opel testy crossover  

Objem zavazadlového prostoru činí 356 litrů, což je v kategorii malých SUV průměrná hodnota. Potěší však jeho pravidelné tvary (640 x 1000 x 480 mm) nebo dvojité dno. Při sklápění zadních sedaček je nutné zvlášť sklopit jejich sedáky, tímto způsobem vznikne prostor 785 litrů, což je opět na poměry třídy nižší číslo. Ložná plocha je alespoň takřka rovná, potěší i vysoce vyklápěné víko kufru.

Levný turek, nebo drahá cibetková káva?

Jak bylo řečeno v úvodu, na trhu už je sice množství malých SUV, jen málokterý vůz ale nabízí kombinaci silného turbodieselu a pohonu všech kol. Zájemce o takový vůz jistě malé SUV od Opelu potěší, protože jeho cena je ve srovnání s konkurencí nižší. To ale neznamená, že je Mokka levná, s 1.6 CDTI (100 kW) a pohonem všech kol ji pořídíte za 551.900 korun.

Výměnou za tuto částku zákazník dostane slušnou výbavu. Ta zahrnuje klimatizaci, šest airbagů, rádio s ovládáním na volantu s koženým věncem, mlhovky, elektrické stahování oken nebo 17palcová kola.

opel testy crossover opel testy crossover  

Mokka navíc nabízí netradiční možnosti dovybavení, které nejsou v segmentu běžné. Oceňujeme vyhřívaný volant, ergonomická sedadla nebo u Opelu již dobře známý držák na kolo ukrytý v zadním nárazníku. Nevýhodou systému FlexFix je však jeho složitá montáž připomínající hlavolam. Nosič navíc v základu unese jen jediné jízdní kolo, za speciální nástavec na další dvě kola se musí připlatit.

Závěr

Opelu se díky modelu Mokka dobře podařilo zachytit nástup malých SUV, vždyť Mokka byla v prvním pololetí roku na evropských trzích druhým nejprodávanějším vozem v segmentu. Svým zákazníkům má rozhodně co nabídnout - ať už je to robustní vzhled, široké možnosti výbavy nebo nově nabízený 1.6 CDTI (100 kW), u něhož se nám líbil tichý chod nebo slušná spotřeba. Mokka by se naopak měla zlepšit v odhlučnění podvozku, nelíbil se nám ani tužší chod převodovky.

opel testy crossover opel testy crossover  

Nejlevnější verze modelu374.900 Kč (1.6/85 kW Selection)
Základ s testovaným motorem551.900 Kč (1.6 CDTI/100 kW 4x4 Enjoy)
Testovaný vůz s výbavou685.400 Kč (1.6 CDTI/100 kW 4x4 drive!)

Plusy

  • Tichý a úsporný motor
  • Široké možnosti dovybavení
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Vnitřní prostor

Minusy

  • Zastarale působící interiér
  • Tužší chod kulisy řazení
  • Hluk od podvozku

Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (59)
Opel Mokka 1.6 CDTI 4x4
Cena základní sestavy 551 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 18“ kola, rádio, palubní počítač, tempomat, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkové ovládání centrálního zamykání, asistent rozjezdu do kopce, výškově a podélně multifunkční volant s koženým věncem, elektricky ovládaná přední a zadní okna, asistent sjíždění kopců, mlhové světlomety, dvouzónová klimatizace, dešťový a světelný senzor, elektrická zásuvka na 230V ve středové konzoli, dojezdová rezerva, zatmavená boční a zadní okna, loketní opěrka sedadla řidiče atd. Kč
Cena testované sestavy 685 400 Kč
Výbava testované sestavy Sada Premium – adaptivní bi-xenonové světlomety, zadní parkovací kamera, navigace (+51.600,-), Zimní sada – vyhřívaný volant a přední sedačky (+8.500,-), metalický lak (+13.900,-), integrovaný nosič kol FlexFix v zadním nárazníku (+20.000,-), ergonomická přední sedadla (+13.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5 / 4.2 / 4.5
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 356 / 785
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1504 / 434
Rozměr pneu: 215/55 R 18
Opel Mokka 1.6 CDTI 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4278
b) šířka (mm): 1777
c) výška (mm): 1658
d) rozvor (mm): 2555
e) rozchod vpředu (mm): 1526
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 9. 2015 20:29
Re: chuderka
meriva nema oplastovane lemy blatniku a prahy (to je fajn na oklepavani snehu), take nema 1,6l motor (i kdyz pravda, ta 1,4 v merive nepojede o moc hure nez ta 1,6 v mocce) turbo jsem do mesta nechtel (to bylo out v obou pripadech) no a pak se mi merive znacne nelibi ten zub v bocni linii karoserie... a ano, ve stejne vybave by vysla o nejakych 50 000,- mene...
Avatar - miromen
27. 9. 2015 14:37
Re: chuderka
Ona je pravě praktičtějši Meriva a o něco prostornějši ale na druhou stranu neni na ni takovy pěkny pohled jako na Mokku. Mokka je spiš stylovka vhodna pro starši lidi a Meriva praktičtějši rodinny vuz.
27. 9. 2015 12:00
Re: Mokka
no, na trhu je uz tak tri roky, tak pze uz urcite v bazarech par kousku bude ;-)
27. 9. 2015 11:58
Re: chuderka
konecne smysluplny prispevek ;-) :yes:
27. 9. 2015 10:24
Re: chuderka
Mňa tie výhody nejak nepresviedčajú, to je všetko. Ak Teba áno - nech dobre slúži. ;-)