Opel Monza je hybrid s tříválcem na CNG
O návratu velkého kupé s názvem Monza se hovořilo už drahně let, kresby se objevovaly v médiích někdy od počátku tohoto století. A pořád nic. Konečně jsme se dočkali, byť nové auto toho jména není vlastně kupé, dokonce ani nemá pod kapotou pořádný řadový šestiválec. Je to shooting brake a ještě navíc hybrid, jak moderní doba velí. Jen délkou zhruba navazuje na klasiku, měří 4,69 m a pouhých 1,31 m má na výšku.
Ale to ještě není vše. V útrobách totiž najdeme tříválec z nové generace úsporných motorů SIDI Turbo. Má objem jen 1,0 l, neslouží však zároveň jako primární pohon, nýbrž coby „range extender“. Zvyšuje tedy celkový akční rádius, podobně jako je tomu v případě sériově vyráběné Ampery. Nová Monza je tak vlastně elektromobilem s prodlouženým dojezdem, jejíž hlavním „srdcem“ je elektromotor. Ale v případě Ampery její jednotka s vnitřním spalováním konzumuje benzin, zatímco v Monze stlačený zemní plyn (CNG)! Opel hledá nové cesty v kombinaci různých alternativních pohonů a o běžnějším palivu se v souvislosti s novým konceptem vůbec nezmiňuje. Na další detaily si tak budeme muset možná jen pár hodin počkat, z Rüsselsheimu nezazněla dosud ani žádná konkrétnější čísla, co se techniky týče. Pokud je automobilka s bleskem ve znaku vůbec zveřejní. Benzinová varianta motor 1,0 SIDI Turbo je každopádně určena pro sériovou produkci.
Nová Monza ukazuje, kam se bude ubírat design vozů evropské odnože koncernu General Motors v blízké budoucnosti, a zatím není jasné, zda se vůbec bude dát koupit. Mimochodem, tým návrhářů vede v současnosti Mark Adams.
Staromilci nechť se raději ohlédnou po původní generaci pojmenované po slavném italském okruhu v královském parku u Milána. Ta měla premiéru na frankfurtské IAA 1977 a prodávala se od jara 1978. Mohla se pochlubit délkou necelých 4,7 m, výškou 1,38 m a výklopnou zadní stěnou. Poháněly ji řadové zážehové šestiválce 2,8 l/103 kW, respektive 3,0 l/132 kW. Facelift přišel v roce 1982, až ke konci produkce se objevila verze GSi s třílitrem o 133 kW, respektive v katalyzátorovém provedení se 115 kW. Výroba dnes vyhledávaných, až ikonických youngtimerů byla ukončena o další čtyři léta později (1986).