Opel Senator a Monza – šlechtická dvojčata

Opel Senator a Monza – šlechtická dvojčata

 
 

Nástupcem velkých Opelů Admiral a Diplomat se v roce 1978 stal Opel Senator a jeho sportovní verze Monza. Po čtyřech letech výroby prošly oba vozy faceliftem a Senator se v roce 1987 dočkal druhé generace.

Na 77. mezinárodním autosalonu IAA, konaném v roce 1977 ve Frankfurtu nad Mohanem, představil Opel svoji novou vlajkovou loď – čtyřdveřový Senator a současně jeho sportovní verzi, třídveřové kupé Monza, využívající stejné mechanické skupiny včetně motorů. Tito nástupci velkých Opelů Admiral a Diplomat se stali hlavní atrakcí autosalonu a kladné reakce veřejnosti a tisku podpořily rozhodnutí vedení automobilky Opel zahájit na jaře 1978 jejich sériovou výrobu.

Proti Mercedesu a BMW

Senator byl vozem vyšší střední třídy a měl se stát konkurencí velkých vozů BMW a Mercedes-Benz. Stejné výkony a pohodlí měl ale poskytovat za výrazně nižší cenu. Základem nové modelové řady se stal Opel Rekord E, resp. jeho šestiválcová obdoba Commodore C. Senator byl ale o 216 mm delší (4811 mm) a Monza o 97 mm (4692 mm). Oba vozy dostaly výraznou masku chladiče a rozměrné obdélníkové světlomety, spojené s velkoplošnými směrovkami. Příď Monzy se lišila jen černou maskou a chromovanými rámečky kolem světlometů. Výrazným stylistickým prvkem Monzy byl široký sloupek B s řadou vodorovných větracích otvorů. V dlouhé splývající zádi (fastback) bylo praktické výklopné víko usnadňující přístup k zavazadlům. Čtyřdveřový Senator měl karoserii se stupňovitou zádí, velká okna ve dveřích a typické trojúhelníkové okno v sloupku C.

obrázek [555 x 295]  

Základní provedení Senatoru a Monzy první série (později dostaly označení A1) poháněl řadový šestiválec s objemem 2784 cm3 a výkonem 103 kW (140 k). Senator s ním dosahoval rychlosti 190 km/h, Monza ještě o 5 km/h více. Ještě výkonnější byl třílitrový (2968 cm3) šestiválec, který dával s karburátorem výkon 110 kW (150 k) a se vstřikováním Bosch L-Jetronic dokonce 132 kW (180 k), takže sedan s ním jezdil 210 km/h (kupé 215 km/h). Přední náprava obou vozů pocházela z Rekordu E, ale zadní náprava měla (u vozů Opel poprvé) nezávislé zavěšení kol s pérováním vinutými pružinami Minibloc. Senator i Monza měly díky tomu výborné jízdní vlastnosti, podpořené ještě kotoučovými brzdami na všech kolech, vpředu navíc s vnitřní ventilací. Pohon zadních kol zprostředkovávala čtyřstupňová manuální převodovka nebo na přání třírychlostní automat.

Opel Senator - Základní technická data
GeneraceSenator A1Senator A2Senator B
Výroba v letech1978-19821982-19861987-1993
Počet vyrobených vozů744126032370000
Motory6V 2.8H, 3.0H, 3.0E6V 2.5H, 3.0E a 4V 2.0, 2.2E, 2.3TD6V 3.0i, 3.0 24V, 2.5E, 2.3TD
Výkony [kW]103-13263-132103-150
Rozvor [mm]268326832730
Délka [mm]481148394845
Šířka [mm]172817221763
Výška [mm]141514151452
Pohotovostní hmotnost [kg]1370-14251370-14351415-1430
Max. rychlost [km/h]190-210167-210190-220

Luxusní Opely Senator a Monza měly různé stupně výbavy od základní, přes C (přístrojová deska obložená imitací dřeva, velurová sedadla atd.) až po špičkovou CD s automatickou převodovkou, centrálním zamykáním, klimatizací a výhradně motorem 3.0E. Prodej byl úspěšně zahájen v dubnu 1978, ale v důsledku dozvuků naftové krize došlo v následujícím roce k drastickému poklesu prodeje. Proto už pro modelový rok 1981 došlo k drobným úpravám, které měly povzbudit kupující. Zvětšila se například venkovní zpětná zrcátka, uvnitř se změnily potahy dveří, zvětšily se ovládací knoflíky a pod. Na přání se dodávaly digitální hodiny a palubní počítač. Neekonomický motor 2.8H byl nahrazen úspornějším 2,5litrovým šestiválcem. To vše ale příliš nepomohlo a na rok 1982 se chystal velký facelift. Senatorů A1 se za čtyři roky vyrobilo 74412 kusů a Monza A1 dosáhla počtu 29414 kusů.

obrázek [555 x 323]  

Účelný facelift (A2)

V roce 1982 se představil modernizovaný Senator A2Monza A2. Hlavním cílem úprav karoserie bylo snížení koeficientu odporu vzduchu, který měl u řady A1 nelichotivou hodnotu 0,45. Snížená a aerodynamicky propracovanější příď obou modelů a u Senatoru zvýšení zádě o 10 mm vedly ke snížení koeficientu cw o 12%. Zadní koncová světla byla propojena červeným plastem v americkém stylu a poznávací značka se tudíž musela přestěhovat mezi sloupky nárazníku.

obrázek [555 x 294]  

Motor 3.0E dostal chladič oleje a vylepšené vstřikování paliva Bosch LE-Jetronic. Od ledna 1983 se stal základním motorem dvoulitrový čtyřválec se vstřikováním paliva z Rekordu E (81 kW/110 k), ale už za rok byl nahrazen čtyřválcem 2.2E (85 kW/115 k). Senator navíc dostal 2,3litrový turbodiesel, rovněž z Rekordu E (63 kW/86 k). Od roku 1985 se na přání dodávala technicky zajímavá varianta turbodieselu s dmychadlem Comprex (70 kW/95 k), dodávaná s pětistupňovou převodovkou. Stejně jako ostatní Opely měl i dieselový Senator typickou bouli na kapotě a byl oblíbeným vozidlem německých taxikářů. Svoje uplatnění našly výkonné a prostorné Senatory i jako vozy záchranné služby. Krátce se Senator a Monza dodávaly rovněž s motorem 2.5E (100 kW/136 k). Senator byl také prvním vozem značky, vybaveným protiblokovacím systémem ABS (od roku 1984). V posledním roce výroby dostaly ještě oba vozy nový třílitrový šestiválec 3.0E s řízeným katalyzátorem (132 kW/180 k).

Obdobou špičkově vybavené verze Senator CD byl u kupé model Monza GSE, oba s motory 3.0E. Monza GSE se sedadly Recaro, koženým volantem, palubním počítačem a digitálním rychloměrem stála 35 tisíc marek a jezdila 215 km/h. Monza A2 se stala základem, ze kterého stavěla firma Keinath z Reutlingenu pohledné čtyřmístné kabriolety. Celkem jich bylo vyrobeno 144 kusů a 22 z nich bylo později přestavěno na Bitter SC Cabrio. Keinath také postavil na bázi Senatoru kombi, to ale zůstalo jen u prototypu. Poslední Senatory a Monzy A2 byly vyrobeny v polovině roku 1986 a jejich výrobní počty skončily na číslech 60323 resp. 16594. Pro Monzu to bylo konečné číslo, Senator ale pokračoval další generací.

Osiřelé dvojče (Senator B)

Jako základ pro Opel Senator B posloužil v roce 1987 nový model Omega A, představený o rok dříve. Senator se od Omegy lišil především jiným řešením přídě s výraznou chromovanou mřížkou chladiče a jinak tvarovanými světlomety, směrovými a mlhovými světly. Záď s velkými koncovými světly byla zakončena spoilerem na odtokové hraně kufru.

obrázek [555 x 286]  

Od svého předchůdce převzal Senator B známý třílitrový řadový šestiválec, který měl bez katalyzátoru 130 kW (177 k) a s řízeným katalyzátorem 115 kW (156 k). Na export se Senator dodával také s motorem 2.5E (140 k) a do některých zemí s turbodieselem 2,3 litru z Omegy. O něco později byl výkon třílitru s katalyzátorem zvýšen na 177 koní a v říjnu 1989 byl uveden nový 24ventilový třílitr s výkonem 150 kW (204 k).

Senator B se nabízel kromě základního provedení také ve verzi Business a špičkovém provedení CD. Senator B se nesetkal s velkým zájmem zákazníků, neboť jeho podobnost s mnohem levnější Omegou byla příliš markantní. Také interiér Senatoru vycházel z Omegy, jeho přístrojový panel byl ale doslova prošpikován digitálními ukazateli a ovládacími knoflíky. Senator B dodávala také v upravené verzi tuningová firma Irmscher. Po pěti letech byla výroba Senatoru B ukončena bez nástupce. Celkem bylo vyrobeno kolem 70 tisíc vozů. Vlajkovou lodí Opelu zůstala dál Omega, jejíž druhá generace se dožila roku 2003.

Opel Monza - Základní technická data
GeneraceMonza A1Monza A2
Výroba v letech1978-19821982-1986
Počet vyrobených vozů2941416594
Motory6V 2.8H, 3.0H, 3.0E6V 2.5H, 3.0E a 4V 2.0, 2.2E
Výkony [kW]103-13285-132
Rozvor [mm]26682668
Délka [mm]46924720
Šířka [mm]17341728
Výška [mm]13801380
Pohotovostní hmotnost [kg]13751370
Max. rychlost [km/h]195-215185-215
Spolupracujeme s TipCars.com
Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání

Americké investiční bance Goldman Sachs ve třetím…

Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše?

Možná vám přijde, že vašich posledních pár dnů nestálo za…

Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana

Polsko podporovalo a podporuje snahy Turecka o vstup do…

 

Štítky Bosch Opel

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Opel Senator a Monza – velké Opely slaví 30 let Opel Senator a Monza – velké Opely slaví 30 let

Před třiceti lety, na jaře roku 1978, představila…

 



 
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz, je jím výkonné hybridní kupé

Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz. Výkonné hybridní kupé!

Dnes 13:59

Dnes představuje nová samostatná značka svůj první model. Jmenuje se Polestar 1 a švédské kořeny nezapře.




Blesk.cz

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro: Ukázkově kyselý obličej!

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro:…

Její kolegyně se vozí luxusními auty s řidičem, Katie Holmes (38) se nebojí a klidně se vmísí mezi „obyčejné“…

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé úvodní stránky

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé…

Zakladatelé Googlu Sergey Brin a Larry Page odpočátku tvrdí, že úvodní stránka jejich vyhledávače má být…

 

iSport.cz

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho apartmán kousek od Mourinha

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho…

Má se jako v bavlnce. Trenér Manchestru City Pep Guardiola si ročně vydělá 15 milionů liber (43,5 mil. Kč) a na…

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně platí už čtvrtou pokutu

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně…

A je to tady znovu! Plzeň dostala od disciplinární komise hokejové extraligy pokutu 10 tisíc korun za chování…

 

Reflex.cz

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…