Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Omega 2000

Tomáš Zajíček
Na podzim se na trhu objeví inovovaný Opel Omega. Německý výrobce dal své vlajkové lodi atraktivnější kabát, vylepšil interiér a vybavil vůz špičkovými technologiemi.

Technické lahůdky pod povědomou siluetou

- nový ECOTEC 2.2 16 V

- osmiválec 5,7 l, výkon 228 kW !

- vyladěné zavěšení DSA zaručuje skvělé jízdní vlastnosti

- samočinná dvouzónová klimatizace ve standardu

- aktivní opěrky hlav snižují riziko poranění krční páteře

- inteligentní airbagy

Jednou z největších novinek je nový zážehový čtyřválec o objemu 2,2 l a výkonu 106 kW (144 k). V porovnání s obdobnými agregáty konkurenčních výrobců vyniká Opelův nový čtyřválec především slušným točivým momentem 205 Nm. Konstruktéři dále vylepšili také zavěšení kol DSA (Dynamic Safety), takže vůz s pohonem zadních kol má nyní ještě lepší jízdní vlastnosti a nabízí dobrý komfort cestování.

Součástí standardní výbavy nové Omegy jsou aktivní opěrky hlav, montované na přední sedadla. K dokonalé cestovní pohodě přispívá také „inteligentní" samočinná klimatizační jednotka, do jejíhož řídícího obvodu je zařazen tzv. sluneční senzor. Samočinná dvouzónová klimatizace umožňuje individuální nastavení teploty v prostoru řidiče a jeho spolujezdce. Do ventilační soustavy je navíc začleněné čidlo čistoty vzduchu (Air Quality Sensor — AQS), které automaticky přepne na vnitřní oběh vzduchu v okamžiku, když se do vstupů ventilace dostanou z okolního prostředí zplodiny benzinových nebo vznětových motorů.

Už v příštím roce převezme úlohu vlajkové lodi řady Omega i celé modelové škály Opelu verze poháněná hliníkovým vidlicovým osmiválcem o objemu 5,7 l. Řidič tohoto modelu bude mít pod pedálem plynu výkon 228 kw (310 k) a určitě jej uspokojí i nejvyšší točivý moment 450 Nm.

Do vývoje a přípravy výroby nové Omegy investoval Opel zhruba 300 milionů německých marek. Většina těchto investic byla použita na změnu či novou konstrukci přibližně 3000 z celkových 8000 dílů a komponentů, ze kterých se automobil skládá. Nová Omega se veřejnosti poprvé představí v září na autosalónu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem.

I když se celková silueta nové Omegy odvolává na svoji předchůdkyni, došlo v designu nového modelu k řadě výrazných změn. Čelním partiím dominují nové hlavní světlomety a především §nově tvarovaná kapota motoru s výrazným prolisem ve tvaru písmene „V", navazující na chromovanou mřížku chladiče. Nárazníky a vystupující boční ochranné prvky jsou probarvené do odstínu karoserie. Také záď vozu dostala nová §koncová světla a pozměněné je i víko zavazadlového prostoru limuzíny, které se dá otvírat buď na dálku pomocí ovladače centrálního zamykání, nebo zevnitř vozu. S výrazným designem nové Omegy dobře ladí i aerodynamicky optimalizovaná elektricky ovládaná zpětná zrcátka a nová kola rozměrů 15, 16 nebo 17 palců — podle stupně výbavy.

Prostorný interiér vyniká komfortem a pečlivým zpracováním. K příjemnému pocitu z interiéru přispívají i plastové materiály s na dotyk měkkým povrchem a čalounění z kvalitních tkaných látek. Nová Omega má §přepracovaný volant, přístrojový panel i středovou konzoli.

Omega modelového ročníku 2000 představí zcela nový motor: Zážehový čtyřválec 2.2 16V ECOTEC o výkonu 106 kW (144 k), který je vybaven dvojicí protiběžných vyvažovacích hřídelí. Díky jim má motor doslova sametový chod. Odpovídající objemu motoru je i točivý moment čtyřválce 205 Nm, který je k dispozici ve 4000 ot/min. Hodnotou točivého momentu překonává nový motor o téměř deset procent svého dvoulitrového předchůdce s výkonem 100 kW (136 k).

Nový motor dokáže Omegu zrychlit z klidu na 100 km/h za 10,5 sekundy a z 80 km/h na 120 km/h při zařazeném pátém rychlostním stupni zrychlí za 15 sekund. Nejvyšší rychlost Omegy 2.2 16V je 210 km/h.

Bohatě dimenzovaný katalyzátor zaručuje vysokou čistotu spalin — nová Omega, resp. její motor s rezervou plní nejpřísnější německou emisní normu D4. Průměrná spotřeba Omegy 2.2 16V je 9,4 l bezolovnatého benzinu na 100 km jízdy.

Na vrcholu škály motorů stojí dva zážehové vidlicové šestiválce řady ECOTEC: 2,5 litrový motor o výkonu 125 kW (170 k) a třílitrový agregát 3.0 V6 o výkonu 155 kW (211 k). Opel Omega vychází vstříc i zájemcům o vznětové motory, a to nabídkou řadového šestiválce o objemu 2,5 l a výkonu 96 kW (130 k) a přímovstřikového čtyřválce 2.0 DTI/74 kW (100 k).

Nová Omega s tradičně poháněnou zadní nápravou je vybavená zavěšením DSA (Dynamic Safety), které však bylo znovu přepracováno a modifikováno. Změny geometrie zavěšení, nově naladěné tlumení a přesnější řízení se odrazily v dalším zlepšení jízdních vlastností. Pro vyznavače dravější jízdy je v nabídce řady Omega model Sport. Tato verze má speciálně vyladěné zavěšení, pružiny i tlumiče a vyjíždí na sedmnáctipalcových kolech se sportovními pneumatikami Michelin rozměru 235/45 R17.

Velkým přínosem k vyšší bezpečnosti jízdy je montáž nově vyvinutého brzdového asistentu „Quick-Power". Toto zařízení rozezná ve zlomku sekundy okamžik, kdy řidič v kritické situaci potřebuje okamžitě naplno brzdit a díky zvlášť konstruovaným pomocným ventilům v hydraulickém okruhu pak urychlí náběh plného brzdného tlaku v systému, čímž se výrazně zkrátí celková brzdná dráha.

Omega je však vybavená ještě celou řadou dalších prvků aktivní i pasivní bezpečnosti, mezi které patří např. dvojice čelních i bočních airbagů či zcela nové aktivní opěrky hlav, montované na přední sedadla. Aktivní opěrky hlav se v případě nárazu zezadu posouvají o několik centimetrů směrem dopředu a nahoru. Díky tomu je hlava pasažéra rychleji zachycena měkkým polštářem opěrky a podstatně se tak snižuje riziko poranění krční páteře.

Vozy Opel Omega Caravan jsou vybavené také bezpečnostním systémem ALIAS, jehož klíčovým prvkem jsou zesílené zámky zadních opěradel. Zadní dělená opěradla jsou díky systému ALIAS podstatně lépe fixována ve svých pozicích a zvyšují tak v případě čelního nárazu ochranu prostoru pro cestující před předměty v zavazadlovém prostoru.

Už začátkem příštího roku se nová Omega objeví i s „inteligentními" airbagy, které rozeznají, zda je sedadlo předního spolujezdce obsazené nebo ne a pomocí elektronických snímačů také poznají, zda je na něm nainstalovaná dětská sedačka systému Opel-FIX.

Audiosoustavy a komunikační systémy jsou další oblastí, ve které doznala Omega mnohých zlepšení. Špičkové přístroje velikosti „double-DIN", umístěné ve střední konzoli, mají velmi jednoduché a jednoznačné ovládání. Všechny přístroje je možné ovládat také pomocí tlačítek na volantu. Audiosoustavy se zabudovaným mobilním telefonem jsou vybavené sadou hands-free. Tyto přístroje mohou být ve spojení s novou asistenční službou „OnStar", která je již dostupná v Německu a Anglii.

Jakmile bude inovovaná Omega na českém trhu, představíme vám ji v testu.



Tomáš Zajíček