Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel plánuje řadu levných modelů proti Dacii

Aleš Dragoun
Diskuze (65)
Úspěch Renaultu s levnými auty nedává spát Volkswagenu a Nissanu. Dalším na řadě je Opel, i ten se rozmýšlí, zda bude konkurovat Dacii.

Když se Renault v roce 1991 ucházel o mladoboleslavskou Škodu, prohrál, protože nechtěl zachovat značku. O osm let později kapitálově vstoupil do rumunské Dacie, kde už naštěstí zvolil jinou strategii. A navíc se soustředil na opravdu levná auta pro nenáročnou klientelu, tedy na segment, který Škoda opustila. Po dekádě od představení první generace Loganu už víme, že se mu tahle orientace vyplatila, vozy původem rumunského výrobce se uchytily i v motoristicky vyspělých zemích typu Německa a Británie. Ne každý chce utrácet horentní sumy za nové auto. Renaultu se navíc povedlo vytvořit z Dacie, která ještě v polovině devadesátých let vyráběla jen deriváty klasického typu 12, moderní a zdravou automobilku.

Jeho příkladu následují jiní. Nissan vzkřísil značku Datsun, zatím jen hlavně pro Asii. Volkswagen, který se svému názvu léty poněkud zpronevěřil, chce zkusit s novým sub-brandem štěstí v Číně. A na řadě je i Opel, kterému trochu, pravda, ujel v tomto směru vlak. V Rüsselsheimu o takovém projektu uvažovali už před pěti lety, teď se jej rozhodli oživit. Je to logické, protože vedení General Motors ukončí činnost Chevroletu v Evropě už v závěru roku 2015. A Opel včetně britské odnože Vauxhall v portfoliu takové modely nemá. Už nějakou dobu je jasné, že pod Corsu E přijde s logem „blesku“ ještě menší auto jako nástupce Chevroletu Spark, Adam je přece jen cílen na jinou skupinu zákazníků (či spíše zákaznic) a tudíž cenově výše.

Jenže modelů nakonec bude celá řada. Podle zdrojů blízkých Rüsselsheimu, které zmiňuje server Automotive News Europe, budou právě cíleny na klientelu, jež dosud kupovala v Evropě nabízené chevrolety. Informaci přinesly v pondělí 22. července i Financial Times. Již v červnu řekl současný generální ředitel Opelu Karl-Thomas Neumann, že německý výrobce skutečně zvažuje návrh a produkci vozu z kategorie „value for money“, tedy „hodně auta za málo peněz“, aby nalákal zákazníky od jiných značek.

Plán je součástí restrukturalizace Opelu, který za posledních dvanáct let prodělal hrozivých 18 miliard dolarů (367,2 mld. Kč dle aktuálního kurzu). Společnost aktuálně přehodnocuje svou přítomnost na starém kontinentu, kam samozřejmě historicky patří. Vždyť je nejstarší automobilkou světa, která dosud nezměnila sídelní město své centrály! Proto byl vytvořen nový organizační subjekt Opel Group GmbH, který má v současnosti sice pouhou stovku zaměstnanců, avšak převezme evropské aktivity Cadillacu a operace Chevroletu v Rusku. Opel jeho vznik oznámil v pondělí 22. července. Povolení ke kontrole ve velké zemi na východě dostala zpět evropská divize GM z rozhodnutí v Detroitu už v říjnu 2013.

Projekt „lidovky na čtyřech kolech“ dosud nedostal zelenou. Máme skoro polovinu dekády, pokud bude schválen, můžeme očekávat první výsledky do konce tohoto desetiletí. Jak budou vypadat, můžeme zatím jen spekulovat. Nepůjde nakonec jen o chevrolety s jiným emblémem? S největší pravděpodobností se s vývojem neobrátí na externího partnera, jako je tomu v případě Suzuki. V květnu 2009, kdy Opel začal koketovat s myšlenkou levného auta poprvé, uvažoval o vzkříšení značky Wartburg, na kterou vlastní práva, továrna ve východoněmeckém Eisenachu mu přece také patří. Nyní se o tomto kroku bohužel nemluví. Alespoň prozatím.

Aleš Dragoun
Diskuze (65)
25. 7. 2014 10:19
Re: pamatate si?
Fabia Junior byla oholená až příliš a s motorem, co moc nejel. Navíc byla skoro tak drahá, jako normální Fabka. Tak asi proto se moc nechytla.
25. 7. 2014 10:12
Re: Otázka je...
Ta volba fotky je pochopitelná, když oni sami zatím nic v ruce nemají, ba ani schválené založení divize levných aut...
24. 7. 2014 12:39
Re: Nový Wartburg
No jestli by to byl lowend,tak by to mohlo být zajímavé, ale zatím vše co znovu začali dělat, jako vskříšení modelu různých značek, tak ty modely zrovna low nejsou.
24. 7. 2014 10:56
Re: Kde je problém?
Keď sa bavíme o probléme oplu, tak v rovine, čo sa dá zlepšiť, nie že pruser. Ako niekto písal. Dizajn oplu je neuchopiteľný, prečačkaný, prelištovaný. Old omega senator kadet boli elegantné, čisté. Súčasné sú bruchaté napohľad (váha tomu zodpovedá). Technikou trochu zaostávajú oproti nemcom (jediný z nemcov nemá povestnú viacprvkovú v C) a to im kazí meno, inak sa posudzuje nemec, inak francúz. Ja by som si z opla tiež nevybral, aj keď to je subjektívne:
adam (pekný ale drahý, radšej F500), corsa (škaredá, radšej clio), astra (rozpačitá, dizajnovo, technicky, hmotnosťou, radšej napr. golf), insignia (divná, tučná, veľká zvonka, malá zvnútra, radšej napr. pežot4), meriva (divná, nepekná, radšej napr. neviem, lebo tam nie je moc na výber)
Avatar - Barrichello
24. 7. 2014 09:26
Re: Otázka je...
Jo dluh japonsko má, ale kolik mají některé japonské firmy k dispozici jako volnou hotovost, to bys zíral zas ty.

Laciná auta sou fajn, bohužel současná nová auta nesahjí v kavalitě po kontíky těm z 90. let a na některé ojheté vraždy stojí díly 5,50 nebo jde senat za 9 litrů celý komplet vrak.

Takže asi tak no.