Opel plánuje řadu levných modelů proti Dacii
Když se Renault v roce 1991 ucházel o mladoboleslavskou Škodu, prohrál, protože nechtěl zachovat značku. O osm let později kapitálově vstoupil do rumunské Dacie, kde už naštěstí zvolil jinou strategii. A navíc se soustředil na opravdu levná auta pro nenáročnou klientelu, tedy na segment, který Škoda opustila. Po dekádě od představení první generace Loganu už víme, že se mu tahle orientace vyplatila, vozy původem rumunského výrobce se uchytily i v motoristicky vyspělých zemích typu Německa a Británie. Ne každý chce utrácet horentní sumy za nové auto. Renaultu se navíc povedlo vytvořit z Dacie, která ještě v polovině devadesátých let vyráběla jen deriváty klasického typu 12, moderní a zdravou automobilku.
Jeho příkladu následují jiní. Nissan vzkřísil značku Datsun, zatím jen hlavně pro Asii. Volkswagen, který se svému názvu léty poněkud zpronevěřil, chce zkusit s novým sub-brandem štěstí v Číně. A na řadě je i Opel, kterému trochu, pravda, ujel v tomto směru vlak. V Rüsselsheimu o takovém projektu uvažovali už před pěti lety, teď se jej rozhodli oživit. Je to logické, protože vedení General Motors ukončí činnost Chevroletu v Evropě už v závěru roku 2015. A Opel včetně britské odnože Vauxhall v portfoliu takové modely nemá. Už nějakou dobu je jasné, že pod Corsu E přijde s logem „blesku“ ještě menší auto jako nástupce Chevroletu Spark, Adam je přece jen cílen na jinou skupinu zákazníků (či spíše zákaznic) a tudíž cenově výše.
Jenže modelů nakonec bude celá řada. Podle zdrojů blízkých Rüsselsheimu, které zmiňuje server Automotive News Europe, budou právě cíleny na klientelu, jež dosud kupovala v Evropě nabízené chevrolety. Informaci přinesly v pondělí 22. července i Financial Times. Již v červnu řekl současný generální ředitel Opelu Karl-Thomas Neumann, že německý výrobce skutečně zvažuje návrh a produkci vozu z kategorie „value for money“, tedy „hodně auta za málo peněz“, aby nalákal zákazníky od jiných značek.
Plán je součástí restrukturalizace Opelu, který za posledních dvanáct let prodělal hrozivých 18 miliard dolarů (367,2 mld. Kč dle aktuálního kurzu). Společnost aktuálně přehodnocuje svou přítomnost na starém kontinentu, kam samozřejmě historicky patří. Vždyť je nejstarší automobilkou světa, která dosud nezměnila sídelní město své centrály! Proto byl vytvořen nový organizační subjekt Opel Group GmbH, který má v současnosti sice pouhou stovku zaměstnanců, avšak převezme evropské aktivity Cadillacu a operace Chevroletu v Rusku. Opel jeho vznik oznámil v pondělí 22. července. Povolení ke kontrole ve velké zemi na východě dostala zpět evropská divize GM z rozhodnutí v Detroitu už v říjnu 2013.
Projekt „lidovky na čtyřech kolech“ dosud nedostal zelenou. Máme skoro polovinu dekády, pokud bude schválen, můžeme očekávat první výsledky do konce tohoto desetiletí. Jak budou vypadat, můžeme zatím jen spekulovat. Nepůjde nakonec jen o chevrolety s jiným emblémem? S největší pravděpodobností se s vývojem neobrátí na externího partnera, jako je tomu v případě Suzuki. V květnu 2009, kdy Opel začal koketovat s myšlenkou levného auta poprvé, uvažoval o vzkříšení značky Wartburg, na kterou vlastní práva, továrna ve východoněmeckém Eisenachu mu přece také patří. Nyní se o tomto kroku bohužel nemluví. Alespoň prozatím.