Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
40 Fotogalerie

Opel svolává miliony aut kvůli airbagům, v Česku jich je hrstka

Marek Bednář

Z šesti milionů opelů, které musí do servisu pro výměnu potenciálně nebezpečného nafukovače airbagu řidiče, by v Česku měly být jen tři kusy.

Mysleli jste si, že kauza nebezpečných nafukovačů airbagů značky Takata je dávno pryč? Opak je pravdou – dodnes jsou na světě miliony vozů, jejichž nafukovač používá dusičnan amonný a u kterého je riziko, že mohla být kontrola kvality „cinknutá“.

Nejnověji se svolávací akce týká několika modelů značky Opel. Konkrétně jde o astru, cascadu, merivu, mokku, signum, vectru a zafiru z let 2003–2018. „Důvodem svolávací akce je závada na generátoru plynu airbagu řidiče, která by mohla vést k nekontrolovanému vystřelení airbagu při jeho aktivaci,“ píše web svolavacky.cz, který o akci zpravuje.

Celkový počet aut, která musí do servisu, je 5.966.894 – téměř šest milionů. V Česku se to však týká pouze tří aut, která u nás byla prodána jako nová – jde o tři mokky modelového roku 2013. „Máme VIN, majitele kontaktují dealeři a navrhnou postup nápravy,“ píše zástupce automobilky Opel v Česku Martin Hejral.

Pokud máte doma kousek uvedených modelů a let výroby, třeba dovezený jako ojetinu ze zahraničí, a chcete si být stoprocentně jisti, že vás nafukovač airbagu při nehodě nezraní, není nic snazšího než navštívit autorizovaný servis.

Video placeholder
Porovnání korektního a vadného nafukovače airbagu Takata • YouTube

Chtěli ušetřit

O co v oné kauze původně šlo? Vadné nafukovače airbagů značky Takata, které se v obrovských počtech montovaly do aut na přelomu tisíciletí i později, ústily ve více než třicítku úmrtí a stovky zranění při jinak banálních nehodách. Používaly totiž dusičnan amonný, který je levný – proto také automobilky masově upřednostnily levnější nafukovací kapsle od Takaty oproti jiným, dražším – ale v kombinaci s vlhkostí velmi nebezpečný.

Za standardní situace by se k látce vlhkost dostat neměla, ale Takata falšovala zkoušky a automobilkám odesílala i zmetky spolu s bezvadnými kusy. Místo rychlého, ale řízeného nafouknutí airbagu totiž navlhlý dusičnan amonný svou kapsli může roztrhat a do interiéru vozu vrhnout ostré kovové střepiny jako granát.

V minulém desetiletí automobilky kvůli těmto nafukovačům svolaly přes 100 milionů aut, aby je vyměnily za bezpečnější. Do dnešní doby však očividně nejsou vyměněny všechny – v květnu loňského roku došlo k poslednímu úmrtí kvůli vadnému nafukovači Takata, a to u bočního airbagu pick-upu Dodge Ram z roku 2003. Koncern Stellantis poté vydal varování 29 tisícům majitelů aut ze stejné série, aby s nimi nejezdili, dokud nebude airbag s vadným nafukovačem vyměněn.

Anketa
Týká se vašeho vozu svolávací akce kvůli kauze Takata?
Ano, dávno jsem nafukovač nechal/a vyměnit
Mám opel dotčeného modelu a roku, budu to zkoumat
Naštěstí ne
Mám auto bez airbagů