Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Zafira 1.9 CDTI (110 kW) - druhá sklizeň

Ondřej Láník
Jakou cestou jít, když se vylepšuje bestseller? Vemte z něj to nejlepší, přidejte nový diesel, dobrý design, hodnotné materiály a vtipná řešení. Přesně to udělal Opel s novou Zafirou, kterou jsme v srpnu vyzkoušeli... (+ video)

Jakou cestou jít, když se vylepšuje bestseller? Vemte z něj to nejlepší, přidejte nový diesel, dobrý design, hodnotné materiály a vtipná řešení. Přesně to udělal Opel s novou Zafirou, kterou jsme v srpnu vyzkoušeli.

Druhá generace Opelu Zafira přichází po šesti letech, během nichž v Bochumi vzniklo více než 1,4 milionu vozů stejného jména. S tím jak se změnily konkurenční podmínky na trhu, korespondují také vlastnosti nové Zafiry. Ryzí rodinný velkoprostorový automobil má své kořeny v prvním vydání, ale vše je převedeno do kvalitativních měřítek aktuální Astry - designem počínaje a kvalitou použitých materiálů konče.

3D příď v novém stylu

Nový kabát Zafiry se svými základními rysy řadí mezi ostatní aktuální Opely. Siluetu bychom mohli zařadit mezi kombi odvozená z Astry a Vectry, styling zádě s výraznými světly a horizontální chromovanou lištou již také známe. Příď patří bezesporu k nejnovějším a nejpovedenějším patriím vozu, díky výraznému prostorovému tvarování. To stejné platí pro přední světlomety, které jsou nyní výrazně odlišeny od světlometů běžných Aster, s nimiž je Zafira podvozkově příbuzná. Zepředu působí automobil větší než ve skutečnosti je, skoro jakoby šlo o velké MPV. Zvláštní dojem dotváří tmavá prosklená střecha se středovou konzolou, kterou konstruktéři vysunuli ven z interiéru. Na velká MPV schází Zafíre 20 až 30 cm do délky a několik centimetrů do šířky. Prostor pro cestující je přibližně shodný, zavazadelník je však menší.

opel testy mpv opel testy mpv Vývoj se podepsal nejen na tvarech, ale také na konstrukci. Za všechna zlepšení (jejich popis je v  podrobném popisu Opelu Zafira) jmenujme alespoň tvarování kapoty, které má výztuhu tvořenou plechem s kruhovými otvory místo podélných tvarů, což zvyšuje šance chodců při střetu. Tento Opel je jedním z prvních automobilů, který plní nové bezpečnostní předpisy týkající se střetu s chodci.

Podvozek jako břitva

Jestliže jsme před týdnem chválili Mazdu5 za příkladné jízdní vlastnosti, musíme dnes udělat přinejmenším to stejné. Je obdivuhodné, jak dokonale lze zamaskovat vysoko položené těžiště Zafiry, naučit ji poslouchat na slovo a přitom udržet vysokou míru komfortu. Kompromis mezi pohodlím a bezpečností byl v případě Opelu nastaven více ve prospěch bezpečnosti, takže na nerovných českých silnicích bude podvozek zejména nezatíženého automobilu připadat vzadu cestujícím pasažérům až příliš tuhý. Řidič si však nemá nač stěžovat, automobil poslouchá na povel. Příkladné chování se navíc vůbec nemění se zvyšujícím se zatížením. Řidič brzy získává za volantem Zafiry sebevědomí, což podporuje optimální brzdný účinek kotoučových brzd, přesné řízení se strmým převodem (2,5 otáčky volantu mezi úvratěmi) a tužší nastavení elektrohydraulického posilovače. Ani vyhýbací manévry nevyvádějí automobil z míry, cestující však spíše ocení příjemně klidnou a tichou jízdu v přímém směru.

Hnací ústrojí: síla za všech okolností

opel testy mpv opel testy mpv Vznětový motor 1.9 CDTI (110 kW), který je výsledkem vývoje GM a Fiatu ve společném podniku FIAT GM Powertrain, jsme již vyzkoušeli například v Alfách Crosswagon a v kupé GT. Se Zafirou má podstatně více práce, ale i se 1628 kg pohotovostní hmotnosti si dokáže rychle poradit. Výkonová rezerva 110 kW při 4000 ot./min a schopnost akcelerovat, vyjádřenou v podobě plochého průběhu točivého momentu s maximem 320 Nm při 2000 ot./min, výrobce převedl pomocí šestistupňové převodovky, která má čtvrtý až šestý stupeň menší než 1, tzn. otáčky motoru jsou převáděny na kola do rychla.

Akceleraci náš zcela nový automobil zvládal z klidu na 100 km/h kolem 11 sekund, ale po zajetí bude automobil zřejmě dosahovat i výrobcem udávanou hodnotu 10,4 s. Spotřeba paliva se během našeho testu pohybovala kolem 8,5 l/100 km, přičemž nejvyšší hodnoty přesáhly dvanáctilitrovou hodnotu a nejméně si Zafira řekla při úsporné jízdě o 6 l/100 km. Maximální hodnoty byly jistě ovlivněny nízkým počtem kilometrů, protože na konci testovacího týdne, po několika stovkách prvních kilometrů, již apetit vznětové jedna devítky poklesl.

Motor se krátce po startu uklidní a jeho zvuk je pak již jen vzdáleným zdrojem hluku „na pozadí“. Příjemný zvukový projev při cestovních rychlostech je podpořen zpřevodováním šestistupňové převodovky, která umožňuje cestovat rychlostí 100 km/h s následujícími převodovými stupni a jim odpovídajícími otáčkami: 4. r.s.=3000 ot./min, 5.r.s.=2300 ot./min, 6.r.s.=2000 ot./min; dálničních 130 km/h zvládá Zafira s následujícími parametry: 4. r.s.=3800 ot./min, 5.r.s.=3000 ot./min, 6.r.s.=2500 ot./min. Ještě ve 160 km/h se na otáčkoměru při zařazeném 6. r.s. objeví příjemných 3000 ot./min.

Nedostatkem, který jsme zaznamenali již u vznětové Astry Caravan jsou vibrace volantu od motoru, které se objevují při určitých otáčkách motoru v rychlostech mezi 100 a 130 km/h. Převodovka naštěstí umožňuje toto rezonanční pásmo snadno eliminovat.

Motor, který plní zatím jen normu Euro 3, vyžaduje výměny oleje v intervalu 30.000 km nebo 12 měsíců, servisní interval na ostatní úkony činí 60.000 km resp. 2 roky.

Příjemné pracoviště

Pracoviště řidiče vychází z uspořádání použitého v Astře. Informační základna je tvořená dvěma velkými kruhovými přístroji a palivoměrem mezi nimi. Absence teploměru chladící kapaliny nebo oleje zamrzí ohleduplného řidiče, který by chtěl mít jistotu, že před plným zatížením jsou všechny kapaliny již zahřáty na své provozní teploty.

Tříramenný sportovně působící volant má tlustý věnec, obšitý kůží, jehož střední průměr činí jen 34,5 cm. Sedadla jsou tužší, jejich výškové nastavení lze kombinovat s naklápěním kolem osy, která je situována v zadní části sedáku, a tak lze snadno nastavit optimální polohu za volantem pro značně odlišné postavy. To je zajisté třeba, protože za volantem Zafiry bude také mnoho řidiček-maminek. Ergonomie polohy řidiče za volantem je optimalizována rozměrnou opěrkou pro levou ruku ve dveřích, která přesně padne rozměru ruky a v okolí zápěstí jsou právě ty ovladače, které potřebuje mít po ruce. Na svém místě nacházíme i optimálně umístěnou řadící páku se šestistupňovou kulisou. Její ovládání vyžadovalo zpočátku vyšší síly, zejména při volbě druhého rychlostního stupně.

opel testy mpv opel testy mpv Ani tentokráte nám úplně nepřirostlo k srdci nastavení ovladačů směrových světel, které má řidiči usnadnit práci. Záměrem byla možnost sepnutí směrovek lehkým dotykem páčky pro klasický trojblik, používaný třeba při předjíždění, jenže jak jsme zjistili ne každý je schopen jednoznačně odhadnout optimální délku stlačení páčky, takže pak se stává, že Zafira „stále bliká“, protože zvuková signalizace není příliš slyšitelná.

Kvalita materiálů je prvotřídní, subjektivním dojmem z interiéru je solidnost, kvalita a bezpečnost, zpracování nemá chybu. Drobnou vadou na kráse je vysoká odrazivost antracitově lakovaného plastového materiálu středové konzoly, který se nepříjemně zrcadlí v čelním skle.

Prostor všem

Sedmimístné uspořádání první Zafiry s názvem Flex7 zadělalo Opelu na úspěch, a tak není divu, že se ve druhém vydání objevil takřka shodný systém. Rozměrnější půdorys umožnil zvětšit objem interiéru, a tak ani ve třetí řadě není člověk utiskován. Poloha sedění není úplně přirozená, protože stehna nejsou vůbec podpírána sedákem, ale díky posuvné druhé řadě sedadel a předlouhému interiéru lze zvětšit minimální podélný prostor pro nohy cestujícím ve třetí řadě (600 mm) na optimální míru, aniž by se prostor ve druhé řadě přiblížil k hranici nepohodlí. Vnitřní šířka 1070 mm ve třetí řadě odpovídá šířce zavazadelníku mezi podběhy, ale cestujícím je k dispozici ještě dalších 15 cm na každé straně v hluboké loketní opěrce, vytvořené na podběhu zadního kola.

Má-li být Zafira používána v pětimístném uspořádání interiéru, lze dvě samostatná sedadla zanořit do podlahy. Nejdříve je ale třeba posunout druhou řadu zcela vpřed a vyjmout příčku nesoucí roletu zavazadelníku. Dno prostoru pro zavazadla lze překrýt kobercem s připravenými zlomy, které usnadňují použitelnost variabilně přetvářeného prostoru pro zavazadla. Základní zavazadlový prostor 140 l se zvětší v pětimístné verzi na 645 l.

opel testy mpv opel testy mpv Další zvětšování prostoru pro zavazadla na úkor místa pro cestující lze provádět posunutím lavice druhé řady. Tu však nelze zcela vyjmout. Transportu dlouhých předmětů může ale posloužit možnost sklopit opěradla do mírně nakloněné roviny. Délkovým limitem pro přepravované předměty jsou hodnoty 1090 (5 míst) resp. 1809 mm (2 místa).

Nastupování na první dvě řady sedadel hraničí s luxusem díky velkorysým rozměrům dveří. Druhý pár využívá klasickou křídlovou konstrukci s panty, ale díky největší šířce vstupního otvoru 880 a výšce 1050 mm připomíná nástup do tohoto MPV spíše mnohem větší mikrobus. Délka druhých dveří má usnadnit přeci jen obtížněji přístupná sedadla ve třetí řadě.

Kvůli umístění sedadel třetí řady do podlahy bylo rezervní kolo umístěno pod podlahou vně vozu.

Zajímavé detaily: přidaná hodnota pro zákazníky

Vždy něco navíc! S tímto heslem jdou na trh všichni výrobci, kteří chtějí prodávat úspěšné modely. Opel přišel se svou sadou novinek právě v Zafíře. První zastavení se uskuteční mezi sedadly. Tam je totiž netradiční, ale funkční tvar madla páky parkovací brzdy, které našlo zdroj inspirace v leteckém průmyslu.

Nepřehlédnutelným prvkem naší Zafiry byla prosklená střecha s úložným prostorem, dodávaná v paketu včetně termoreflexního čelního skla a stříbrných střešních lyžin (+46.000,- Kč). Konstrukce střechy se neomezila jen na prosklení. Nově vytvořený středový střešní pás z pěti rozměrných výklopných schránek výrazně zvyšuje praktickou použitelnost interiéru na dlouhých cestách. Vše najde své místo, skoro jako v obytném automobilu. Schránky zasahují hluboko do střechy, ze které také tmavý pás výrazně vystupuje. Pět skleněných střešních dílů lze částečně nebo zcela zaslepit elektricky ovládanými clonami, aby posádku netrápil za slunečných dnů skleníkový efekt.

Závěr

Opel postavil druhou Zafiru na stejných základech jako první vydání, přidal exaktní jízdní vlastnosti, výkonné a vyspělé diesely a několik specialit, které ji ještě výrazněji odliší od konkurentů. Cenová politika staví na široké nabídce motorů, úrovní výbav a příplatkových položek. Bude toto vše stačit ke zopakování úspěchu? Myslíme si, že ano. První Zafira totiž má i po letech mnoho spokojených uživatelů, kteří automaticky přejdou na nový model a to je základní předpoklad pro další rozšiřování rodiny Zafirářů.

Základní verze příjde na 549.900,- Kč, což je lichotivá částka za takto prostorný automobil. Smířit se musíte s podstatně skromnější výbavou. Výhodou této konstrukce ceníků je příležitost ušít automobil na míru, což mnoho asijských konkurentů většinou nenabízí.

Základní cena vozu 549.900,- (1.6/77 kW, Essentia)
Základní cena vozu s testovanou motorizací 742.900,- (1.9 CDTI/110 kW, Enjoy)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 875.800,-

Plusy

  • propracovaný interiér, variabilita
  • volba materiálů a jejich zpracování
  • jisté jízdní vlastnosti, výborné řízení
  • design

Mínusy

  • ovládání palubního počítače
  • ovládání směrových světel
  • vyšší cena vybaveného vozu
  • zrcadlení středové konzoly v čelním skle
Ondřej Láník
Opel Zafira 1.9 CDTI (110 kW)
Cena základní sestavy 742 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, TCS , ESP, airbagy čelní a boční velkoobjemové na místě řidiče a spolujezdce, boční ochranné lišty v barvě karoserie centrální zamykání - dálkově ovládané, elektricky ovládaná okna předních dveří, Imobilizér, klimatizace - manuální, kryt zavazadlového prostoru, osvětlení interiéru pro 2. a 3. řadu sedadel, otáčkoměr, sedadlo řidiče manuálně nastavitelné ve 4 směrech, tónovaná skla, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, výškově a podélně nastavitelný volant, zapalovač cigaret s popelníky, rádio CD30 s CD přehrávačem, 6 reproduktorů, systém dělení prostřední řady sedadel Flex7 Plus 40:20:40 Kč
Cena testované sestavy 875 800 Kč
Výbava testované sestavy šestnáctipalcová kola z lehkých slitin + pneu 205/55 R16 (+24.500,-), metalický lak (+15.000,-), zatmavená skla středních a zadních oken (+4.900,-), tříramenný volant potažený kůží (+5.000,-), tempomat (+10.000,-), prosklená střecha s úložným prostorem včetně termoreflexního čelního skla a stříbrných střešních lyžin (+46.000,-), indikátor tlaku v pneumatikách (+6.500,-), klimatizace - automatická (+12.000,-), loketní opěrka (+2.000,-), Palubní počítač (+7.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 6.3 / 6.2
Emise CO2: 167
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 140 / 1820
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1628 / 1820
Rozměr pneu: 205/55 R16
Opel Zafira 1.9 CDTI (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4467
b) šířka (mm): 1801
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1488
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano