Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Vivaro: První jízdní dojmy

David Bureš
Diskuze (14)
Druhá generace Vivara má pomoci Opelu zvýšit prodeje. Lákat bude na praktičnost nebo výraznější design.

Opel se po problémovém období, které vedlo k jeho rozsáhlé restrukturalizaci, opět zvedá. V budoucnu se chce vedle osobních automobilů také více zaměřit na lehké užitkové vozy. Novým želízkem v ohni bude druhá generace modelu Vivaro, jehož užitkovou variantu jsme si krátce vyzkoušeli v okolí Mnichova.

Vivaro II (spíše Vivaro B dle názvosloví Opelu) je jednou ze dvou letošních důležitých novinek Opelu. Na pařížském autosalonu bude představena pátá generace Corsy. Ta přiveze modernější design, nové motory a techniku, základní skelet ale bude shodný s aktuálním provedením.

Nová generace Vivara je tak jako předchůdce postavena na stejném základu jako Renault Trafic. Vůz se nadále vyrábí v britské továrně Luton patřící Opelu, zatímco výroba bratrského Traficu byla přesunuta do Sandouville, francouzského závodu Renaultu.

Výrazný design s francouzským interiérem

Design novinky je mnohem výraznější než u předchůdce, výrobce přiznává, že chtěl auto proti milé první generace udělat agresivnější. Cílem týmu vedeného Stefanem Arndtem rovněž bylo přiblížit Vivaro osobním vozům. Díky tomu Vivaro používá mnohé designové prvky, které známe z osobních Opelů. Dominantou přídě je mohutná maska chladiče, jejíž tvar připomíná Insignii. Na boku je zase prolis zvedající se ke zpětným zrcátkům, což je sjednocující prvek pro aktuální modely značky.

Přední světlomety (s možností diod pro denní svícení) jsou výrazně protaženy k čelnímu sklu, což opticky zkracuje příď. „Hrb“ nad kabinou vůz ztratil, je pouze opticky naznačen tvarem bočního skla. Plastové nelakované nárazníky budou vyhrazeny základní verzi, ty lépe vybavené dostanou lakované nárazníky. V nabídce barev je standardně 11 laků, včetně svěží zelené Spring, na speciální objednávku jsou ale k dispozici i další laky – aby vůz mohl barevně ladit se zbytkem flotily dané firmy.

Zatímco exteriér Vivara má blízko dalším Opelům, interiér je jasný Renault. Kaplička s přístroji, které dominuje digitální rychloměr, bez diskuze evokuje Clio, malý Renault připomíná také středová konzole. Klika zevnitř nákladového prostoru pak pochází dokonce ze stařičkého Clia II. Kabina byla v našem případě dvoubarevná, což rovněž evokuje spíše francouzskou extravaganci než německou strohost. Použité plasty připomínají, že se stále jedná o dodávku. Plasty jsou tvrdé, ale rozhodně bytelné, v osobním autě to již dnes moc nepotěší, v dodávce se jedná o samozřejmost.

Pomocníci pro řidiče

Při návrhu nového Vivara chtěli vývojáři dosáhnout toho, aby si řidič jízdu s autem více užíval. Díky tomu Vivaro dostalo mnohé prvky, které šoférovi jízdu ulehčují. Mezi ně patří ukazatel optimálního zařazeného stupně převodovky, tempomat nebo multimediální systém ovládaný prostřednictvím sedmipalcové obrazovky, jehož součástí je i navigace TomTom. Navigační systém však není příliš intuitivní, zadávání trasy může být zpočátku zmatečné. Reakce systému nejsou nejrychlejší, grafika pak není z nejmodernějších.

Nechybí ani prvky, které výrazně ulehčí manévrování s vozem – je však otázka, zda si je v dobách snižování nákladů budou nastávající majitelé objednávat. Praktické jsou parkovací senzory a kamera, bezklíčový vstup zase ulehčí náklad materiálu – šofér nemusí hledat klíč. Velice praktickým a zároveň jednoduchým pomocníkem je konvexní zrcátko umístěné ve sluneční cloně před sedadlem spolujezdce. To výrazně snižuje mrtvý úhel, který je zvlášť u skříňové dodávky velký.

Praktičnost na jedničku

Tak jako mnohé ostatní dodávky i Vivaro nabízí množství nabízených verzí. Na prezentaci v okolí Mnichova jsme jezdili se skříňovou dodávkou v kratším a nižším provedení, jehož délka činí 4.998 mm, výška pak 1.971 mm. Osobní verze zde byla pouze vystavena. K dispozici je ještě delší provedení dlouhé 5.398 mm, které je tak jako kratší verze dostupné i s výškou 2.465 mm.

Nákladový prostor kratší a nižší varianty je dlouhý 2.537 mm, mezi podběhy je široký 1.268 mm, prostor je přístupný zadními dvoukřídlovými dveřmi nebo bočními posuvnými, jeho objem je 5,2 m3. Specialitou je příplatkový otvor do kabiny (tzv. FlexCargo) ústící pod sedadlem spolujezdce, díky němuž je možné uvnitř převážet předměty dlouhé až 3.750 mm, u delší verze se sem vejdou dokonce předměty dlouhé 4.150 mm. Náklad je možné upevnit pomocí až deseti ok na podlaze a deseti ok na bočních stěnách.

Menší předměty je možné uložit také do kabiny. Zdejší úložné prostory nabízejí podle Opelu až 75 litrů objemu. Drobnosti je možné odložit do prostoru nad multimediálním systémem, do schránky před spolujezdcem (možností je i její chlazení) nebo za příplatek pod sedadlo spolujezdce. Specialitou je pak příplatkové sklopné prostřední sedadlo. Jeho součástí je úložný prostor na notebook a odnímatelný clipboard držící papíry, který je možné natočit k řidiči i spolujezdci.

Slušný motor 1.6 BiTurbo

Během mezinárodní prezentace automobilu jsme usedli za volant Vivara se slabší verzí turbodieselu 1.6 BiTurbo s výkonem 88 kW a točivým momentem 320 N.m. K dispozici je ještě silnější verze se 103 kW a 340 N.m. Tak jako v ostatních případech je tato šestnáctistovka s dvěma turbodmychadly kombinována se šestistupňovým manuálem. Automatická převodovka zatím v plánu není, představitelé Opelu ale tuto možnost do budoucna nevylučují. Minulé Vivaro bylo dostupné i s robotizovanou převodovkou. Dráhy převodovky jsou delší, než je řidič zvyklý z osobních aut. Hlavice řadicí páky je však blízko volantu, který by mohl mít o něco tlustší věnec. Kulisa řazení by mohla být přesnější.

Opel Vivaro Panel Van – technické údaje
Motor 1.6 CDTI 1.6 CDTI 1.6 BiTurbo 1.6 BiTurbo
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 66/3500 85/3500 88/3500 103/3500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 260/1500 300/1750 320/1500 340/1500
Max. rychlost [km/h] 153 168 172 181
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,1 6,5 5,9 6,1

Jezdili jsme s prázdným vozem, a tak nemůžeme posoudit jeho schopnosti při plném naložení. S prázdným motorovým prostorem si však na výkon motoru nemůžeme stěžovat, zdá se, že i váhu nákladu bude vůz umně zvládat. Slabší šestnáctistovka, jejíž vývoj měl primárně na starosti Renault, ožívá nad hodnotou 2000 min-1, do této hodnoty se autu moc zrychlovat nechce.

Motor je dobře utlumený, tato varianta standardně spolupracuje se start-stop systémem, který spouštěl agregát rychle. Jen při dálničních rychlostech je prázdný vůz náchylnější na boční vítr, vyšší stavba karoserie také znamená aerodynamický hluk, ten však není nadměrně nepříjemný. Během testovací jízdy jsme zamířili především na okresní silnice, krátce jsme se svezli i po dálnici a ve městech, výsledkem na této dráze byla spotřeba 6,8 litru nafty na 100 kilometrů.

Prodej začne v červenci

České ceny nového Vivara zatím zveřejněny nebyly, zveřejněny budou v červenci, kdy bude zahájen prodej auta. Fyzicky se první vozy u dealerů objeví v říjnu. K dispozici bude zatím jen užitková varianta (nazvaná Panel Van), ta osobní (Combi) rozšíří nabídku na podzim. K dispozici bude ještě Crew Van kombinující kabinu pro šest osob a oddělený nákladový prostor.

Úkolem Vivara II bude navázat na úspěchy předchůdce, kterého od roku 2001 vzniklo takřka 600.000 exemplářů. Ve svém segmentu (Van D), ve kterém bojují například Volkswagen Transporter a Ford Transit Custom, má Vivaro 10% podíl na trhu. Největšími trhy pro tento model jsou Velká Británie a Německo.

Opel vidí v lehkých užitkových vozech velký potenciál, navíc proti konkurenčnímu Volkswagenu má na tomto trhu nižší podíl. Důkazem důležitosti dodávek Opel je fakt, že jeho divize pro lehká užitková vozidla zaměstnává proti loňskému roku o 30 procent více lidí.

Automobilka navíc v této oblasti rozsáhle investuje. Například do výroby nového Vivara v továrně Luton investovala 95 milionů eur. Díky důrazu na dodávky chce Opel splnit svůj dlouhodobý cíl – prodávat v roce 2022 o 80 procent více aut než dnes.


David Bureš
Diskuze (14)
Avatar - The Spešl Uan
21. 6. 2014 08:57
Výraznější??
Výraznější design????Leda tak Výrazněji hnusnější... ;-\ ;-\ :no: :no: 8-s
Avatar - The Spešl Uan
21. 6. 2014 08:56
Opel mám rád,
ale tohle mi udělat nemuseli.To auto je na zblití,ty zakousnutý světlomety mi silně připoměly Hondu CR-V,která se mi značně nelíbí.Zbytek auta je pěkný,ale přední maska... :no: :no: :no: :no:
Avatar - pumpkin
20. 6. 2014 17:34
Re: ála Dacia
Spolupráca s Renaultom bola už pred Vivarom. Opel Arena vychádzal ešte z fl. prvej generácie Traficu.
Avatar - pietrokopriva
20. 6. 2014 07:19
ála Dacia
Již od prvopočátku kdy Opel vyrobil první Vivaro, tak to bylo ve spolupráci s Renaultem.
Nicméně tento model nemá z Opela asi téměř nic kromě znaku. Má plno prvků z renaultu - tlačítka, kliky dveří, audio systém s navigací a ovládání klimatizace z Dacie či renaultu Captur.

Zkrátka a prostě, kdyby to renault uvedl pod značkou Dacia, byl by to hit.
Takhle je to laciný opel s vyšší cenou
19. 6. 2014 16:25
Re: nemecky pokemon
Ale prosimte, uz i Opel ti saje krev >:D