Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Osmiválcové Puchy 500 GE byly jen tři. A ten první se dá koupit

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 12. 4. 2020 • 19:52
18
1
Zobrazit náhledy (18)
1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE 1993 Puch 500 GE

Třída G je terénní legendou od Mercedesu. Vyrábí se ale v Rakousku a ne všechny měly slavné logo trojcípé hvězdy.

Off-road od Mercedesu zná každý. Tehdejší Daimler-Benz AG se dohodl na vývoji a výrobě s rakouskou společností Steyr-Daimler-Puch. Práce na Geländewagenu začaly v roce 1972 a mocní mužové projekt definitivně schválili o tři roky později – s místem produkce v nové továrně ve Štýrském Hradci. Ta se rozběhla 10. února 1979. Na stejném místě mimochodem vzniká dodnes, i když aktuální řada W463 ze začátku roku 2018 je už pod kabátkem radikálně předělaná, jen vypadá pořád skoro stejně jako její předchůdci. Jinou by ani nikdo nekupoval...

Kooperace německé a rakouské automobilky je důležitá i v následujícím příběhu, akorát je nutné se vrátit o více než čtvrt století zpátky. To, že vozy historicky nesly jak emblém trojcípé hvězdy, tak i ten se štítem v kruhu, je už dnes takřka zapomenuté. Se jménem Puch se prodávaly ve své domovině, samozřejmě tím míním zemi vzniku, dále pak ve Švýcarsku, ale třeba i na Slovensku. Definitivně zmizelo až před koncem století.

S pětilitrem

Nás ale zajímá jedna konkrétní specifikace. V letech 1993 a 1994 se zrodilo jen 446 kopií luxusní verze 500 GE, výhradně s dlouhým rozvorem a poháněné zážehovou V8. Puchy GE 500 však vznikly pouze tři. Ne, to není překlep! V historii géčka existovala kvanta speciálních sérií, limitovaných edic. Ale těch nejvzácnějších byly řádově desítky. Na první pohled se to nezdá, avšak v tomhle případě se jedná o naprostou raritu!

Aukční síň RM Sotheby's nabídne jeden v Essenu ve dech 24.–27. června 2020. Fialová metalíza, kterou je nalakován, se oficiálně jmenovala „ametystová modrá“ (katalogový kód DB3338). Jde o prezentační kousek z roku 1993, který používala divize Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik pro homologaci, testování a měli ho k dispozici novináři. Objevoval se tedy nejen v časopisech, ale i v propagačních materiálech.

Žurnalistům nejsou zpravidla půjčována auta v základních výbavách: tenhle puch má šedo-černý interiér s dřevěnými dekory, přední ochranný rám, litá kola, nášlapy, vyhřívané přední sedačky s elektrickým ovládáním, tempomat, elektrické střešní okno a nouzové podélné lavice vzadu. A navíc VIN VAG46322817908717, což právě říká, že to není mercedes.

Dokumentace nechybí

Motory puchů byly pochopitelně totožné. 500 GE s netradičním emblémem na přídi tedy pohání vidlicový osmiválec Mercedes-Benz M 117 s objemem 4,97 l o výkonu 177 kW (240 k). O distribuci násobků točivého momentu 375 N.m na všechna kola se stará čtyřstupňová samočinná převodovka. Z klidu na stovku zrychluje za 10,5 s a jede 175 km/h. V dnešní době rychlých SUV žádný zázrak, jenže na první polovinu závěrečné dekády 20. věku čísla více než působivá. A navíc je géčko při vší úctě taková antiaerodynamická krabice.

162.992 km na tachometru vypadá hrozivě, ale úplně první vyrobený Puch 500 GE má za sebou nějaké to oživení, nedávný servis a samozřejmě i spoustu dokumentace. Ta jasně dokládá, o jak vzácný kousek se jedná. Cenové rozmezí pro aukci nebylo stanoveno, to však vůbec nevadí, tohle auto určitě levné nebude.

Ještě trocha historie: Osmiválec se pak vrátil v roce 1998 v modelu G 500. Steyr-Daimler-Puch se po změně majitele jmenuje Magna Steyr a německý koncern nese pouze název Daimler. Proč se po rozchodu s Chryslerem nevrátil zpět a vyškrtl příjmení toho slavnějšího vynálezce, mi dodnes zůstává záhadou. A životopis všech tří značek ze země našich jižních sousedů, které se spojily v jednu i původní propojení s „matkou“, to je téma na několik dalších článků...

Zdroje: RM Sotheby's, Motor1, Wikipedia, archiv autora

Foto: Dirk de Jager/RM Sotheby's

Související články

Témata