Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ospalý řidič? Prý je stejně nebezpečný jako opilý!

Ospalý řidič? Prý je stejně nebezpečný jako opilý! Zdroj: acz

Ospalý řidič? Prý je stejně nebezpečný jako opilý!

Únava za volantem patří mezi velká rizika řízení. Proto ji automobilky řeší různými elektronickými asistenty.

Řízení má mnoho rizik. V posledních letech kvůli stále bohatší výbavě aut roste nebezpečí nepozornosti, na což nedávno upozornila i Americká agentura pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Americká federace automobilových klubů AAA zase nyní upozorňuje na únavu řidiče. Ta podle zveřejněné studie může být podobně nebezpečná jako jízda pod vlivem alkoholu.

Z výsledků studie vyplývá, že u řidičů, kteří přišli o dvě až tři hodiny spánku, je druhý den riziko nehody více než čtyřikrát vyšší než u šoférů, kteří spali doporučených sedm hodin. To je podobné riziko jako jízda pod vlivem alkoholu, dřívější výzkum NHTSA ukázal, u řidiče s 0,08 promile alkoholu v krvi je riziko havárie skoro čtyřikrát vyšší než u střízlivého jezdce.

Pokud se řidič vyspal ještě méně, riziko dále roste. V případě méně než čtyřhodinového spánku je nebezpečí nehody ve srovnání s řádně odpočatým řidičem už skoro dvanáctinásobné.

„Jedna z pěti smrtelných nehod zahrnuje řidiče, který byl unavený nebo který se nedostatečně vyspal minulou noc,“ říká k tomu Jake Nelson, ředitel AAA pro bezpečnost a výzkum.

Hrozba nehody z důvodu únavy řidiče se navíc zvyšuje s tím, že ospalí řidiči nejsou na amerických silnicích nic neobvyklého. Podle AAA více než třetina amerických řidičů vyráží na silnice poté, co spali méně než doporučených sedm hodin. I proto federace apeluje na Američany, aby si jako spolujezdci byli jistí, že za volantem je odpočatý řidič. Mezi nejrizikovější skupiny řidičů patří mladí, staří a lidé se spánkovým dluhem.

Zveřejněná studie samozřejmě pracuje se statistikami na amerických silnicích, v Evropě se ale nepochybně jedná o podobné riziko. Jak jinak si vysvětlit fakt, že mnohé automobilky nabízejí své vozy s elektronickými pomocníky hlídajícími únavu řidiče? Zatímco třeba Mercedes sleduje chování řidiče a jeho únavu detekuje na základě jeho řízení, Citroën pomocí varovného symbolu doporučuje si dát přestávku po každých dvou hodinách jízdy. Zároveň si ale myslíme, že na únavu by měl myslet hlavně sám řidič. Z našich zkušeností totiž vyplývá, že právě hlídání únavy patří mezi nejméně spolehlivé elektronické pomocníky.