Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Osvětlení nového Mercedesu S: 500 diod a žádná žárovka

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 20. 5. 2013
13
Diody se stávají pevnou součástí moderních aut. V těch levnějších jsou jen za příplatek a pro denní svícení, dražší jich mají čím dál více.

V novém Mercedesu třídy S série W222 nenajdete žádnou klasickou žárovku, kompletně se jich vzdal. Diody jsou všude. Vždyť jen přední světlomety se skládají každý z až 56 LED, v zadních jich je 36 a čtyři v mlhovkách. Září i prostor pro cestující, po otevření například také schránka v přístrojové desce před spolujezdcem. V interiéru jich svítí celkem na tři stovky. Pokud tato čísla sečteme, dostaneme se k cifře takřka 500.

Automobilka sama tvrdí, že LED poskytují buď stejnou, nebo vyšší úroveň světla při úspoře energie. Pravda, normovaná spotřeba paliva klesla v průměru jen o 0,05 l na 100 km, tedy skoro neznatelně. Ale roli zde hraje i marketing. Nová S-Klasse je veskrze moderním autem nabitým špičkovou technikou (jako ostatně vždy byla), takže hojné použití diod je vcelku logické. Ty moderní už jsou navíc mnohem levnější. Ne, že by to bylo v luxusní kategorii, kam třída S s trojcípou hvězdou spadá, nějak důležité.

Ale je to nejen o marketingu. Neměli bychom zapomínat hlavně na bezpečnost. Do W222 se na přání montuje systém Highbeam Assist Plus, který mění intenzitu vnějšího osvětlení dle aktuálních podmínek. Při větším nočním provozu na silnicích, nebo ve městě je potřeba menší intenzity, takže diody svítí tlumeně, aby ostatní neoslňovaly. A za snížené viditelnosti je obecně auto s LED lépe a jasněji vidět zejména na dálku.

Osvětlovací technika udělala za skoro 130 let vývoje automobilu dlouhý kus cesty. První vozy se mohly spolehnout maximálně na acetylenové lampy, pokud vůbec tedy nějaké měly. Ještě ve třicátých letech minulého jste koupili nový vůz (obzvláště ty levnější) bez elektrických světel, za které bylo nutné připlácet zvlášť.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Len tak ďalej ....
_MT_
| 20. 5. 2013
No více méně ano, pokud žádná neumře předčasně. Životnost dost ovlivňuje napájení a kolikrát na ně v autech opravdu tlačí, aby dostali kýžený tok. Nezapomínej, že je udávaná pro ideální (laboratorní) podmínky. Světlomet tvoří desítky diod, jakákoli z nich může selhat a budou se i v budoucnu nejspíš měnit jako jedna jednotka, tedy celý světlomet. S postupem času se také bude jejich výkon zhoršovat. V laboratorních podmínkách by na konci životnosti měly být zhruba na polovině. I když je možné, že to elektronika zvládne kompenzovat (což životnost sníží).

Líbilo se mi laserové zadní světlo, které představilo Audi. Auto za sebe promítá na asfalt čáru v doporučené vzdálenosti, čímž autu jedoucím za tebou napovídáš, jaký odstup si má držet. :-) Zajímalo by mě, jak si počíná na horizontu.
Avatar - WalterWhite
Len tak ďalej ....
WalterWhite
| 20. 5. 2013
Nebude to konstruované na celú "životnosť" auta ?
Lebo udávaná životnosť LED je 25.000 až 100.000 hodín .
Avatar - Johny.Rico
Len tak ďalej ....
Johny.Rico
| 20. 5. 2013
Poprvé si pamatuji BMW 3er coupé,E46. Vskutku nádhera. Více se mi to - paradoxně - líbilo s oranžovým překrytem :-)

Jinak jsem zatím viděl 1 AUDI A6 minulé generace, které nesvítila dioda vzadu ve světlech - Avant. Jinak se mi nestalo, že by vypadly.
Avatar - Johny.Rico
Xenony
Johny.Rico
| 20. 5. 2013
A8 má standard yenon, příplatek diody. To samé A7, A6.
Avatar - Barrichello
Len tak ďalej ....
Barrichello
| 20. 5. 2013
on největší problém byl s LEDkovými blinkry.

Jinak ledkový brzdovky/zadní koncový už měly v sérii auta kolem roku 00-03.....

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku