Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Otokar ARMA: Taktické obrněné vozidlo z Turecka

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Otokar získala první zakázku ze zahraničí na své nové taktické obrněné vozidlo ARMA.

Otokar je největší soukromou společností v Turecku, která se zabývá vývojem a výrobou obrněných vojenských vozidel. Kromě toho se tato firma věnuje i licenční výrobě Land Roveru Defender a v jejím výrobním programu jsou i minibusy, autobusy střední velikosti, návěsy, přívěsy a nástavby na nákladní automobily.

Začátkem prosince společnost Otokar oznámila, že získala první závaznou objednávku ze zahraničí na své nové taktické obrněné vozidlo ARMA s konfiguraci podvozku 6x6. Smlouva je oceněna na více než 10,6 milionů dolarů a vedle vozidel zahrnuje i dodávky náhradních dílů a výcvik osádek i servisního personálu. Podle zadání mají být dodávky vozidel, náhradních dílů i výcvik dokončeny za 15 měsíců.

Turecká společnost neuvádí, který stát si nová obrněná vozidla objednal. Ředitel firmy, Serdac Gorguc v tiskové zprávě zmiňuje, že důležitou roli při podpisu smlouvy hrála skutečnost, že je v provozu 25 tisíc taktických vozidel Otokar u více než 20 světových armád.

ARMA je nejnovějším projektem společnosti Otokar. Tento šestikolový taktický obrněný transportér je dlouhý 6,4 m, široký 2,7 m a vysoký 2,2 m. Vozidlo s pohotovostní hmotností 19 tun uveze 4,5 tuny a ve svém interiéru nabízí prostor pro řidiče, velitele a osm vojáků. K jeho přednostem má patřit skutečnost, že jej ve standardní konfiguraci může ve svém trupu převážet transportní letoun Lockheed C-130 Hercules.

K pohonu Otokaru ARMA slouží turbodiesel s výkonem 331 kW (450 k), který spolupracuje s automatickou převodovkou. Maximální rychlost je až 105 km/h. Vozidlo je standardně obojživelné a jeho pohyb ve vodě zajišťuje dvojice hydraulicky poháněných lodních šroubů.

Transportér s hydropneumatickým odpružením kol obutých standardně do pneumatik run flat má přední i zadní nájezdový úhel 45°, je schopen přejet příkopy široké 1,2 m a zdolá 60 cm vysoké překážky.

Díky umístění motoru v pravé přední části nabízí ARMA prostorný interiér, který není nijak rozdělen přepážkami. Ocelový monokok, který tvoří trup vozidla má ochránit posádku před útoky balistickými raketami i před výbuchy min, na které může transportér při plnění úkolů najet.

Vývoj obrněného transportéru ARMA zahájila společnost Otokar v roce 2007. Poprvé jej představila letos v červnu v Paříži na výstavě Eurosatory. V roce 2011 má šestikolovou verzi doplnit provedení s uspořádáním podvozku 8x8.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)