Otokar Navigo T a Vectio T Euro 6 na českém trhu
Oficiálním dovozcem kompletní palety městských, meziměstských i turistických autobusů turecké značky Otokar na český trh je společnost Buzola Bus Design, která se vedle této činnosti specializuje i na prodej, servis a kompletní přestavby minibusů na základech Mercedes-Benzu Sprinter. Ty mohou vynikat skutečně komfortní výbavou a v nabídce jsou i verze, které si svou luxusní výbavou nezadají ani se severoamerickým Sprinterem Brilliant Van.
Otokar je největší soukromou společností v Turecku, která se zabývá vývojem a výrobou obrněných vojenských vozidel. Mezi hlavní modely patří Cobra a ARMA. Kromě toho se tato firma věnuje i licenční výrobě Land Roveru Defender a v jejím výrobním programu jsou i minibusy, autobusy, návěsy, přívěsy a nástavby na nákladní automobily.
V letošním roce uvádí společnost Buzola Bus Design na český trh autobusy Otokar s motory Euro 6. Jako první nastupují komfortní turistické modely Navigo T a Vectio T, které následně doplní i meziměstské a městské modelové řady.
První z dvojice novinek v podobě modelu Navigo T představuje kompaktní a pohodlný midi coach s celkovou délkou 7100 mm, 7721 mm nebo 8395 mm a rozvorem náprav 3866 mm nebo 4520 mm.
K pohonu Otokaru Navigo T v provedení Euro 6 slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec Cummins ISBe.4.5 o objemu 4462 cm3 s výkonem 137 kW (180 k) při 2300 min-1 a točivým momentem 700 N.m při 1200 min-1. Síla motoru je přenášena na zadní kola prostřednictvím automatické převodovky Allison, kterou lze na přání nahradit manuální převodovkou.
Interiér je k dispozici s konfiguracemi sedadel 31+1+1 nebo 35+1+1. Pro zavazadla cestujících je určen prostor ve spodní části autobusu o objemu 3,5 m3. Standardní výbava obsahuje mimo jiné přídavné nezávislé topení, automatickou klimatizaci, LCD monitor s DVD přehrávačem, nastavitelné sedadlo řidiče se vzduchovým odpružením, sklopná a do stran posuvná sedadla cestujících s rozkládacími stolky, dvoubodovými bezpečnostními pásy a individuálním čtecím osvětlením.
Na přání lze výbavu Naviga T rozšířit například o celokožená sedadla, vzduchové odpružení zadní nápravy, navigační systém se zadní kamerou a 40 l lednici s jednotkou na horkou vodu a zásobníkem.
Dvounápravový autobus Otokar Vectio T má celkovou délku 10.100 mm a rozvor náprav 5000 mm. Karoserie tohoto modelu je široká 2410 mm a vysoká 3255 mm. Podvozek využívá nezávislé zavěšení předních kol a standardem je vzduchové odpružení přední i zadní nápravy.
V zádi Otokaru Vectio T pracuje přeplňovaný vznětový řadový šestiválec MAN D0836 LOH 72 o objemu 6871 cm3, splňující emisní normu Euro 6. Tento motor disponuje výkonem 213 kW (290 k) při 2300 min-1 a točivým momentem 1100 Nm dostupným od 1200 do 1750 min-1. Poháněna jsou samozřejmě kola zadní nápravy prostřednictvím mechanické šestistupňové převodovky ZF 6S1110BO.
Interiér může nabízet konfiguraci sedadel 39+1+1 s WC nebo 43+1+1. Pro zavazadla cestujících je připraven prostor o objemu 5,5 m3. Součástí standardní výbavy jsou mimo jiné nezávislé topení s časovačem, automatická klimatizace, rádio s CD i MP3 přehrávačem, LCD monitor s DVD přehrávačem, nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče se vzduchovým odpružením, sklopná a do stran posuvná sedadla cestujících s rozkládacími stolky, dvoubodovými bezpečnostními pásy a individuálním čtecím osvětlením, lednička a boiler na teplou vodu.
Během krátké předváděcí jízdy oba modely předvedly, že jsou plnohodnotnými konkurenty pro autobusy zavedených evropských značek nejen designem a použitými pohonnými jednotkami, ale i dílenským zpracováním a především nabídkou komfortu od nastavení podvozku přes pohodlná stavitelná sedadla s dostatečným prostorem pro nohy až po ventilaci a odhlučnění interiéru.