Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

OX: Co má tahle ošklivka společného s McLarenem F1?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Gordon Murray se proslavil především díky svým závodním a sportovním vozů, ale stojí i za návrhem automobilu určeného pro rozvojové země.

OX je jméno vozu, za jehož vznikem stojí společnost Global Vehicle Trust (GVT), kterou v roce 2011 založil Sir Torquil Norman s cílem vyvinout a vyrábět automobil pro rozvojové země. Za tímto účelem pak oslovil Gordona Murraye.

Výsledkem jejich spolupráce se stal lehký užitkový automobil, který dostal jméno OX a má být ideálním vozidlem do oblastí s minimální nebo i prakticky nulovou infrastrukturou.

Základem vozu je svařovaný ocelový rám s nezávislým zavěšením všech čtyř kol, v němž je v přední části uložen přeplňovaný vznětový čtyřválec značky Ford o objemu 2,2 litru s výkonem 114 kW a točivým momentem 385 N.m. Prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky jsou poháněna pouze přední kola.

OX se nejspíš nestane vítězem žádné ze slavných soutěží automobilové elegance, ale i přesto jeho jednoduchá a přímočaře navržená kabina zaujme a to díky svému třímístnému interiéru s řidičem usazeným uprostřed.

Na první pohled se může zdát, že si Gordon Murray pouze zavzpomínal na McLaren F1, ale umístěný řidiče do středu kabiny u tohoto vozidla má čistě praktické důvodů. OX má být nabízen v Africe, Asii i Jižní Americe a v to znamená, že zamíří na silnice s levostranným i pravostranným provozem. Díky volantu uprostřed nemusí být vyvíjena dvě provedení řízení a řidič bude mít navíc vždy stejný přehled o okolním provozu.

OX s rozvorem náprav 2955 mm, celkovou délkou 4681 mm, šířkou 2070 mm a výškou 2385 mm má pohotovostní hmotnost 1600 kg. Nosnost je pak 1900 kg a ložná plocha s délkou 2867 mm a šířkou 1863 mm může na dvou lavicích nabídnout sezení až deseti dospělým osobám nebo se na ni vejdou tři palety.

Zajímavý je i způsob, jímž se má OX dostat ke svým budoucím majitelům. Tento automobil nemá totiž k prodejci zamířit v plně pojízdné podobě jako běžné osobní či nákladní vozy, ale rozložený v přepravní bedně. Těch se má do kontejneru vejít až šest. Na místě dodání pak má trojice mechaniků zvládnout sestavení jednoho vozu během dvanácti hodin.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
7. 9. 2016 22:04
Žádnej kodyják?
No teda, vidim offroad a v názvu žádnej kodyják. Co se stalo? Že by dnes měla redakce už splněno?
Ajaj...
"Na první pohled se může zdát, že si Gordon Murray pouze zavzpomínal na McLaren F1, ale umístěný řidiče do středu kabiny u tohoto vozidla má čistě praktické důvodů."

Táto veta je tak na 4 mínus...