OX: Co má tahle ošklivka společného s McLarenem F1?
OX je jméno vozu, za jehož vznikem stojí společnost Global Vehicle Trust (GVT), kterou v roce 2011 založil Sir Torquil Norman s cílem vyvinout a vyrábět automobil pro rozvojové země. Za tímto účelem pak oslovil Gordona Murraye.
Výsledkem jejich spolupráce se stal lehký užitkový automobil, který dostal jméno OX a má být ideálním vozidlem do oblastí s minimální nebo i prakticky nulovou infrastrukturou.
Základem vozu je svařovaný ocelový rám s nezávislým zavěšením všech čtyř kol, v němž je v přední části uložen přeplňovaný vznětový čtyřválec značky Ford o objemu 2,2 litru s výkonem 114 kW a točivým momentem 385 N.m. Prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky jsou poháněna pouze přední kola.
OX se nejspíš nestane vítězem žádné ze slavných soutěží automobilové elegance, ale i přesto jeho jednoduchá a přímočaře navržená kabina zaujme a to díky svému třímístnému interiéru s řidičem usazeným uprostřed.
Na první pohled se může zdát, že si Gordon Murray pouze zavzpomínal na McLaren F1, ale umístěný řidiče do středu kabiny u tohoto vozidla má čistě praktické důvodů. OX má být nabízen v Africe, Asii i Jižní Americe a v to znamená, že zamíří na silnice s levostranným i pravostranným provozem. Díky volantu uprostřed nemusí být vyvíjena dvě provedení řízení a řidič bude mít navíc vždy stejný přehled o okolním provozu.
OX s rozvorem náprav 2955 mm, celkovou délkou 4681 mm, šířkou 2070 mm a výškou 2385 mm má pohotovostní hmotnost 1600 kg. Nosnost je pak 1900 kg a ložná plocha s délkou 2867 mm a šířkou 1863 mm může na dvou lavicích nabídnout sezení až deseti dospělým osobám nebo se na ni vejdou tři palety.
Zajímavý je i způsob, jímž se má OX dostat ke svým budoucím majitelům. Tento automobil nemá totiž k prodejci zamířit v plně pojízdné podobě jako běžné osobní či nákladní vozy, ale rozložený v přepravní bedně. Těch se má do kontejneru vejít až šest. Na místě dodání pak má trojice mechaniků zvládnout sestavení jednoho vozu během dvanácti hodin.