Pagani Zonda C12 S
Celé to začalo na konci osmdesátých let minulého století, když argentinec italského původu Horacio Pagani probíral se svým slavným přítelem Juanem Manuelem Fangiem, svou vizi superautomobilu, který by odpovídal filozofii slavného argentinského jezdce. Fangio, 5ti násobný mistr světa F1 a dlouholetý tovární jezdec firmy Mercedes-Benz, byl připraven dát superautu své jméno za podmínky, že jej bude pohánět motor Mercedes-Benz.
Samotný Pagani sbíral zkušenosti v Itálii po několik let. Pracoval u Lamborghini na terénním typu LMA, na legendárním Countach Evoluzione a na několika výzkumných studiích kompozitních materiálů. Kompozity se stále více uplatňují pro svou nízkou hmotnost a vysokou pevnost nejen v závodních speciálech, ale i v civilních sportovních automobilech a motocyklech.
V roce 1992 založil Pagani firmu Modena Design zaměřenou na výzkum a vývoj v oblasti kompozitních materiálů s uhlíkovými vlákny. Služeb této firmy využívaly mnohé slavné automobilové značky (Ferrari, Renault, Dallara) a tak se firma stala rychle ziskovou. Část získaných finančních prostředků vytrvale investoval Pagani po několik let do vývoje automobilu. Za 18 měsíců od prvních skic byl na světě první návrh designu jeho automobilu.
První prototyp byl stavěn pomalu a postupně tak, jak finanční situace firmy dovolovala, ale Pagani dovedl náročný vývoj do zdárného konce bez bankovní půjčky, či účasti dalších investorů. Při vývoji však nekompromisně ctil eleganci a praktičnost konstrukčních řešení a proto i jednotlivé detaily jsou samy o sobě uměleckými díly.
Pro pojmenování automobilu byl nakonec zvolen název větru z jihoamerických And - Zonda. Písmeno C v názvu symbolizuje legendární stříbrné šípy - vozy Mercedes-Benz skupiny C, které se také staly inspirací a konečně číslo 12 vyjadřuje počet válců motoru.
Jemný a agresivní, elegantní a originální, takový je design Zondy S. Čistota designu automobilu musí být podle Paganiho patrná nejen na vnějším vzhledu karoserie, vkusném interiéru, ale na všech detailech karoserie a dokonce i na konstrukčním řešení podvozku. Přední část Zondy je charakteristická malým "nosem", známým nejdříve z formulových automobilů a v posledních letech i z některých dalších studií (Mercedes SLR, Ferrari Enzo). Různé agresivní barvy karoserie jsou doplněny o viditelné kompozitními díly z uhlíkových vláken s patrnou strukturou materiálu a vytváří tak reálný obraz o vysoké technologické vyspělosti automobilu. Bohatě prosklená kabina připomíná, díky zvyšující se spodní linii oken, kokpit nadzvukového letadla. Originálně je řešena zadní část automobilu, s dvojicí kruhových světel a čtyřmi koncovkami výfuku umístěnými centrálně na zadním čele. Originální dvoudílné zadní přítlačné křídlo zlepšuje trakci zadních hnaných kol při vyšších rychlostech. Nové materiály umožnily snížit hmotnost celé karoserie na 60 kg, přičemž celá přední kapota váží jen 20 kg.
Kůže, hliník a uhlíkové kompozity dominují provedení interiéru, podobně jako v jiných vozech této kategorie. Zonda ale nabízí pasažérům nový zážitek. Světlý interiér s neobvykle dobrým výhledem do všech směrů vytváří příjemnou atmosféru a pocit bezpečí a působí futuristicky při dodržení ergonomických požadavků. Nastavitelné sedadlo z uhlíkových kompozitů, nastavitelný sloupek řízení a poloha pedálů dovolují nalézt každému řidiči optimální polohu za volantem. Mezi další prvky výbavy patří klimatizace a audiovizuální systém Clarion (tuner, CD-měnič, TV).
Maximálně odolný skelet kokpitu, přední a zadní rámy z chrom-molybdenové oceli tvoří nosnou strukturu automobilu, jejíž vysoká tuhost je základem jízdních vlastností, o nichž lze, dle výrobce, hovořit v superlativech. Hliníkový podvozek s dvojitými trojúhelníkovými rameny zajišťuje přesné a stabilní postavení kol k vozovceHliníkový H za každé situace.
Srdcem Zondy S je dvanáctiválec Mercedes-Benz AMG 7.3 l, který nabízí maximální výkon 408 kW (555 k) při 5900 ot. /min a mamutí točivý moment 750 Nm již při 4050 ot. /min. Motor je samozřejmě umístěn před zadní nápravou, kde přes 2 lamelovou spojku a 6ti stupňovou převodovku pohání kola zadní nápravy. Hliníkové disky OZ Racing, obuté do rozměrných pneumatik Michelin Pilot Sport 255/40 R18 (vpředu) a 345/35 R18 (vzadu) se společně s protiprokluzovým systémem starají o přenos točivého momentu motoru na vozovku.
Výsledná relativně nízká hmotnost 1250 kg, obrovský výkon dvanáctiválce a přesné jízdní vlastnosti umožňují dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 s a maximální rychlost přes 320 km/h.
Cena automobilu Pagani Zonda C12 v silnějším provedení S je 350.000 USD (cca 11 miliónů Kč).
Technické údaje | |
Motor | Mercedes-Benz M120 7,3 V12 |
Druh | zážehový |
Zdvihový objem (cm3) | 7291 |
Válce/ventily na válec | 12/4 |
Max. výkon (kW/ot) | 408/5900 |
Max. točivý moment (Nm/ot) | 750/4050 |
Jízdní výkony | |
Nej. rychlost (km/h) | přes 320 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 3,7 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4395 |
Šířka (mm) | 2055 |
Výška (mm) | 1151 |
Rozvor (mm) | 2730 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1250 |
Rozměr pneu vpředu | 255/40 R18 |
Rozměr pneu vzadu | 345/35 R18 |