Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pár špalků a jedeš! V Trnavě se levně prodává pick-up na dřevoplyn

Jan Faltýsek
Diskuze (1)

Co se v době téměř elektrické vrátit do doby, kdy se jezdilo na dřevoplyn? Teď to můžete udělat s Datsunem, který se objevil na prodej v Trnavě. Zavolal jsem prodejci pro více informací.

Základem bizarního stroje je pick-up Datsun 720 z roku 1985 a jeho řadový benzinový čtyřválec Z24 s karburátorem. Celá zástavba alternativního pohonu je nerezová a působí bytelně, což je také u tohoto pohonu podmínkou, pokud nechcete být v permanentním ohrožení.

Vůz pochází z Finska, kde byla tato přestavba schválená k silničnímu provozu! Nyní je na Bazoši za 118.000 Kč. Letos v lednu se už vůz prodával, ale s cenovkou téměř o 100 tisíc vyšší. To je cena, za kterou byste dnes těžko sháněli samotný pick-up Datsun, celý pohon na dřevoplyn je tak zdarma.

Vůz se nachází u zajímavého prodejce veteránů Retro Garáž Trnava. Prodejce působí důvěryhodným dojmem a nabízí desítky aut, nicméně i pro něho je tento Datsun velkou kuriozitou s několika otazníky.

Jaká je spotřeba dřeva a jak to funguje?

Před jízdou je nutné roztopit generátor dřevoplynu, typicky dřevěným uhlím. Běžná doba uvedení do provozu tohoto je cca 20 minut. Také je nutné pořádně ohřát spalovací motor, přičemž auto může vyrazit na cestu na benzin, zatímco se nahřívá kotel.

Datsun jezdí nejraději na dřevní štěpku, které si vezme 35 kg na 100 kilometrů. Obecně se udává spotřeba okolo 1,5 kg tvrdého dřeva náhradou za 1 l benzinu. Vlhkost paliva by neměla přesahovat 20 %. Výkon motoru je oproti benzinu nižší asi o třetinu a je nutné ho více vytáčet – motor musí neustále nasávat.

Video se připravuje ...

Dřevoplyn je typ paliva získaný z rostlinného materiálu, jako jsou dřevo či biomasa, přeměněného na plyn pomocí procesu nazývaného zplyňování. Tento proces se odehrává s omezeným množstvím vzduchu. Materiál se nepálí úplně, ale je přetvářen na směs plynů obsahujících oxid uhelnatý, vodík, metan a oxid uhličitý. A také spoustu škodlivého dehtu a pevných částic.

Plynná směs se vytváří v dřevoplynovém generátoru, což je jedna z nádrží na korbě Datsunu. Využívá vysoké teploty (nad 500 °C) k reakci uhlíku z biomasy s parou nebo kyslíkem. Po ochlazení a vyčištění se takto vzniklé plyny mohou využít jako palivo. Právě ke kondenzaci, zchlazení a filtrování slouží druhá nádrž na korbě a chladič vepředu. Svůj účel mívají i krkolomně zalomené trubky, které pomáhají zadržet saze.

Zlatá éra dřevoplynu během druhé světové války

V minulosti byl dřevoplyn populární zejména v dobách, kdy byl benzin drahý a málo dostupný. Byl používán již na začátku 19. století a znovu získal na popularitě během Protektorátu, kdy se také v Československu stal téměř masovou záležitostí. Ve Švédsku tak bylo roku 1939 poháněno více než 50 % všech autobusů a přes 40 % náklaďáků.

Od dřevoplynu se po válce upustilo i přes některé výhody, jako jsou nízké provozní náklady a snadná dostupnost paliva. Převážily negativa jako byl nižší výkon a zanášení motoru, prostorová náročnost systému, ekologické dopady a bezpečnostní rizika. Moderní alternativy jako LPG a CNG jsou šetrnější k přírodě i peněžence a jsou účinější. Avšak pokud jste amiš, dřevoplyn je jasná volba.

Jan Faltýsek
Diskuze (1)
Avatar - Stejsn
11. 11. 2023 11:43
Jenže
tady tenhle článek byl už v lednu ;-\ https://www.auto.cz/…na-prodej-147220