Paříž jde proti motorismu, rychlost omezí na 30 km/h a odstraní tisíce stání
Hlavní město Francie se rozhodlo ve velkém sabotovat osobní dopravu, čímž chce propagovat veřejnou dopravu, zvýšit bezpečnost a samozřejmě se ohání také bojem s klimatickými změnami.
Paříž sice není nejlidnatější evropské město, vzhledem ke své relativně malé rozloze však patří mezi nejhustěji zalidněné metropole na starém kontinentu. A s tím souvisí také poměrně hustá doprava, kterou posledních pár let komplikuje i rychlostí limit 30 km/h na části silnic. Jenže brzy bude ještě hůř.
Ve snaze propagovat veřejnou dopravu se totiž vedení města rozhodlo, že od konce letošního srpna zavede rychlostní limit 30 km/h na většině městských silnic a bulvárů. Výjimkou by měly zůstat nejvýraznější dopravní tepny, jako například městský okruh (Périphérique) nebo Champs-Elysées. Někteří politici však původně chtěli omezovat rychlost i zde a do budoucna to stále není vyloučené.
Vedle propagace veřejné dopravy si přitom Paříž od přísnějšího rychlostního limitu, sníženého o 20 km/h, slibuje zvýšení bezpečnosti, snížení nepříjemného hluku nebo snížení počtu smrtelných nehod o více než 40 procent.
Omezení rychlosti ovšem není jediným krokem Paříže proti motorismu. Starostka Anne Hidalgo, levicová politička nevylučující kandidaturu na pozici hlavy státu v roce 2022, už totiž v minulosti přislíbila i výrazné omezení veřejného prostoru pro automobily.
V plánu je například odstranit 60.000 ze současných 140.000 parkovacích stání pro automobily na ulicích. Kromě toho chce Hidalgo také zvýšit ceny parkovného a zavést od roku 2022 zpoplatněné parkování i pro skútry, které dosud mohly parkovat zdarma.
Paříž ovšem není jediné město, které chce řidičům zkomplikovat život. Některé evropské metropole už zavádí zóny, do kterých smí vjet pouze elektromobily či nízkoemisní vozy. Praha se pak podle dlouhodobých plánů chystá omezit dopravu v centru zavedením mýtného, zatím však není jasné, kdy by měl být systém zaveden. Celý návrh totiž vzbudil dosti rozporuplné reakce.