Paříž živě: Toyota Avensis – První dojmy
Nevím, čím to je, ale v současné době u aut letí všemožné varianty označení Sport a dynamicky střižené tvary karoserie, lhostejno, že dotyčný vůz nemá ve většině případů se sportem co do činění zhola nic. Najít v současnosti auto, které by si na nic nehrálo a prezentovalo se takové, jaké je, je docela problém. O to více oceňuji Toyotu a novou generaci jejího Avensise.
Předchozí generace se příliš ovací nedočkala, jsem ale přesvědčen o tom, že ta nová na tom bude výrazně lépe, a to i přesto, že mě slovo sport při pohledu na její karoserii vůbec nenapadá.
Nový Avensis totiž už rozhodně není tak nudný a usedlý, jako jeho předchůdci. Japonci vsadili na výrazný cab-forward design s kabinou posunutou výrazně vpřed, což vedlo k prodloužení čelního skla s výrazným sklonem, které sahá až téměř k náboji předních kol, a k současnému zkrácení kapoty. Kabina se protáhla i opačným směrem a víko kufru je velice krátké. Když se oprostím od dojmu, že je záď trochu inspirována Lexusy, má zbytek vozu zcela svébytný charakter a zmíněné tvary karoserie nejen že působí velmi moderním, kompaktním dojmem, ale opticky maskují fakt, že je Avensis dost mohutné auto.
Špetku té modernosti si ale mohli designéři nechat i do interiéru. Palubní deska působí až příliš konzervativně a usedle, oceňuji ale, že Toyota nešla u struktury materiálu na ní obvyklou cestou imitování kůže, ale zvolila specifický povrch podobný vkusu pánů od Citroënu. Pochvalu zaslouží i malý volant s masivním věncem a vůbec poprvé u této modelové řady i nízký posaz řidiče. Sedadla opět ladí s charakterem auta a jsou spíš pohodlná, než aby uchvátila bočním vedením.
Doslova šokován jsem byl zjištěním, že vystavený exemplář disponoval elektrickým seřizováním sloupku volantu, což ve střední třídě nabízí snad jen Lexus; rozsah seřízení ale není tak velký, jako u mechanické konkurence.
Na zadních sedadlech je standardní nabídka místa pro kolena a moje hlava končící ve výšce 183 cm není v těsném kontaktu se stropem, což v současné střední třídě také není úplně pravidlem.
Posun vozu luxusním směrem potvrzuje kromě zmíněné elektrifikace i skutečnost, že z nabídky karoserií vypadává liftback. K prozkoumání verze kombi jsem se z časových důvodů nedostal, zřejmě ale nabídne skutečně velký prostor pro zavazadla, elegantní švih sedanu jí ale trochu schází.
Technická data
Velmi nadějně vypadá Avensis také z hlediska technických dat. Rozměrově se Avensis drží - na dnešní poměry střední třídy – při zemi. Sedan má vnější míry 4695 x 1810 x 1480 mm, rozvor měří 2700 mm. Kombi má délku 4765 mm. Zavazadlový prostor má objem 509 l u sedanu a 543 l u kombi. Maximální objem zavazadelníku kombi po sklopení sedadel činí 1609 l.
Zveřejněné údaje sice ještě musí projít homologačním procesem a mohou se během něj v detailech změnit, celkový obraz modelové řady se ale určitě nezmění. Všechny motorizace umí jet alespoň 200 km/h, a to nabídka začíná jedna-šestkou. Ta je ovšem na svůj objem mimořádně výkonnou jednotkou, i když částečně se o skvělá čísla starají vysoké otáčky. Ke standardu všech Avensisů bude nově patřit šestistupňová převodovka, v případě základní motorizace zcela nové konstrukce. Jako samočinnou alternativu k ní budou prodejci nabízet novou převodovku CVT, které Toyota dala jméno Multidrive S.
Toyota Avensis - Zážehové motorizace | |||
Motor | 1,6 Valvematic | 1,8 Valvematic | 2.0 Valvematic |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1798 | 1986 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 97/6400 | 108/6400 | 112/6200 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 160/4400 | 180/4000 | 196/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 200 | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,4 | 9,4 (10,4) | 9,0 (10,0) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,5 | 6,5 (6,7) | 6,9 (7,0) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1365 | 1370 (1405) | 1400 (1435) |
Pozn. Údaje v závorkách platí pro samočinnou převodovku Multidrive S.
Důležitým parametrem je dnes spotřeba paliva a v případě nové Toyoty to nejsou jen turbodiesely, které se mají čím chlubit. Všechny zážehové motorizace mají kombinovanou hodnotu do 7 l/100 km, což lze považovat za velmi dobrou hodnotu. Svůj podíl na tom jistě má také relativně nízká pohotovostní hmotnost všech verzí, která je dobře srovnatelná s odpovídajícími verzemi Mazdy6, považované za jednoho z nejlehčích představitelů moderní střední třídy.
Parametry turbodieselových variant jsou známé a pořád ještě dobře konkurenceschopné.
Toyota Avensis - Vznětové motorizace | |||
Motor | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-4D |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 2231 | 2231 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 93/3600 | 110/3600 | 130/3600 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 310/1800-2400 | 340/2000-2800 | 400/2000-2800 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 210 | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,7 | 8,9 | 8,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 5,5 | 5,9 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1490 | 1515 | 1515 |
Potvrdí první svezení to, co slibuje vzhled, technické parametry a výbava?