Parkoviště duchů: Stovky tisíc opuštěných volkswagenů zaplňují v USA obří plochy. Kvůli dieselgate
Volkswagen se ve Spojených státech potýká s následky emisního skandálu. V rámci dohody mu zákazníci nyní vrací automobily s podvodným softwarem, kterých je zhruba půl milionu. Aktuálně tyto vozy postupně zaplňují obří plochy, než se rozhodne, co s nimi bude dál.
Po shromáždění vykoupených aut u dealerů se automobily se softwarem rozpoznávajícím měření emisí převáží na obří odstavné plochy, kterých jsou po celém USA minimálně tři. Jedna dříve sloužila jako parkoviště pro dnes opuštěný fotbalový stadion Pontiac Silverdome v michiganském městě Pontiac, další se nachází u letiště San Bernardino v Kalifornii a třetí je v přístavu Baltimore ve státě Maryland, který slouží jako překladiště aut, a proto jsou jeho součástí obří volné plochy.
Na těchto místech se aktuálně nachází tisíce volkswagenů, ať už golfů, passatů nebo jett, výsledkem čehož scény zachycené serverem Jalopnik připomínají záběry z nějakého duchařského nebo zombie filmu. Všechny odstavené vozy přitom spojuje motor, pod kapotou mají vznětový agregát rodiny EA 189 s podvodným softwarem. Auta jsou jinak v dobrém stavu, snahy některých majitelů odstrojit vůz na dřeň se nakonec podle všeho nepovedly. A to přestože se zpočátku tvrdilo, že Volkswagen vykoupí dotčená auta v takřka jakémkoliv stavu, tedy pokud zůstanou pojízdná.
Automobilka by je samozřejmě ráda opět prodala, bez povolení amerických úřadů to ale nepůjde. Příslušné instituce totiž nejprve musí schválit úpravy agregátů, aby konečně opravdu splňovaly americké emisní normy. A k tomu zatím nedošlo. Pokud další používání aut povoleno nebude, nezbude Volkswagenu nic jiného než tisíce automobilů sešrotovat. Vyvézt je a prodat je v jiných státech automobilka také nemůže, leda, že by jí americké úřady schválily nutné úpravy pohonných jednotek.
Vedle vykupování aut musí Volkswagen v Americe jako trest za Dieselgate zaplatit pokutu ve výši 4,3 miliardy dolarů (zhruba 110 miliard Kč). Zároveň automobilka bude v následujících třech letech pod speciálním dozorem, aby se podobný skandál neopakoval. Výrobce by navíc mohl za podvody s emisemi být potrestán i v dalších státech, podvodný software se totiž objevil v asi 11 milionech aut. Mimo jiné se s ním soudí polský úřad pro hospodářskou soutěž, německý soud v Hildesheimu pak dokonce nepravomocně rozhodl, že VW Group bude muset vykoupit vůz s podvodným softwarem také od jednoho německého zákazníka.
Foto: Sam Hill, Ram4Sam, Nathan Brown