Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 108: První jízdní dojmy

Ondřej Chamilla
Diskuze (44)
V uplynulých dnech jsme vám přinesli jízdní dojmy Toyoty Aygo i Citroënu C1. Posledním do party kolínských trojčat pak je Peugeot 108, se kterým jsme se svezli v Paříži, a to hned ve verzi TOP.

Při pohledu na první fotky se nám Peugeot 108 zdál ze všech aut z kolínské továrny TPCA nejumírněnější. A poté, co jsme automobily viděli naživo, se tento dojem potvrdil. Paradoxně pro konzervativního Evropana by to mohlo být výrazné plus pro vůz se lvem ve znaku.

Nechápejte mě však špatně, rozhodně se nedá říci, že by snad 108 byla nevýrazná a zapadala do davu. Automobil, který jako jediný z Kolína změnil s další generací své jméno, je díky množství individualizací a zajímavých barevných kombinací nepřehlédnutelný. Jestli je krásný? Tohle posouzení již nechám na vás.

Jako první jsme usedli do červeného pětidveřového vozu se základním litrovým motorem, odnímatelnou střechou a prostředním stupněm výbavy. I v této verzi působí interiér dostatečně hodnotně, zde udělalo každé z trojčat velký pokrok vpřed oproti předchůdci. Interiér je rovněž o kousek prostornější a jak nám potvrdili lidé z automobilky, do zavazadelníku se konečně vejde basa piv.

Elektricky jsme si stáhli střechu a můžeme vyrazit. Litrový motor původem od Toyoty nás hned od začátku zaujal nízkou mírou vibrací. Slyšíte jej po celou dobu jízdy, není to však nic vyloženě otravného a agregát má poměrně zajímavý, typicky tříválcový a nadšený zvuk. Rozjíždět se mu příliš nechce, v té chvíli musíte přidat více plynu. Ostatně motor s točivým momentem pouhých 95 N.m ani nemůže předvádět bůhvíjakou dynamiku. Ta je v tomto případě výrazně omezena ještě velmi dlouhým převodováním, kdy se na dvojku není problém dostat přes hranici sta kilometrů v hodině. Ostatně zde se nic oproti Peugeotu 107 nezměnilo, motor se chová velmi podobně – má příjemně hbité reakce na plyn, ale je třeba často podřazovat i pro udržení rychlosti v kopci. Do města však stačí. Plusem je pak samotné řazení pětistupňové převodovky, které má sice trochu gumový chod, ale dráhy jsou krátké a přesné.

Na silnici se pak 108 chová příjemně dospěle. Překvapilo nás, že i přes malé náklony a obecně tužší nastavení podvozku není auto nepohodlné, ale tiše a účinně filtruje nerovnosti. Podvozek tak sice kopíruje povrch silnice, ale díky dobrým tlumičům vám auto zuby nevytluče. Jde vidět, že tohle auto nebylo navrhováno pro hladké německé silnice, ale spíše pro naše rozbitější cesty. Nečekejte však hravé malé auto, podvozek upřednostňuje jistotu a na nějaké dovádění není nastaveno ani řízení.

Kladně ještě hodnotíme úspornost litrového motoru. Testovací trasa vedla částečně po Paříži, částečně po dálnici a v neposlední řadě i v kopcovitém terénu. Vydatně jsme zkoušeli nevelké dynamické schopnosti motoru, přesto jsme dojeli do cíle s průměrnou spotřebou pouhých 5,8 litrů na sto kilometrů.

Na další část cesty jsme si vzali silnější dvanáctistovku o výkonu 60 kW původem z dílen PSA. Již od prvních kilometrů byly cítit větší vibrace motoru, zároveň se však agregát projevoval mnohem ochotněji, byl pružnější a s malým vozem měl výrazně méně práce. Jízda tak byla nenucená, čemuž dopomáhalo i kratší zpřevodování v porovnání s litrovým motorem. Samotné řazení francouzské převodovky je sice velmi hladké, ale dráhy nevynikají přesností ani krátkostí drah. Není to však nic hrozného, zejména v porovnání s chodem páky v Peugeotu 208 se stejným motorem i převodovkou. Spotřeba se na konci cesty ustálila na více než sedmi litrech na sto kilometrů, dynamiku vozu jsme však v tomto případě zkoušeli ještě důkladněji než s litrovým motorem, proto i tento výsledek lze hodnotit jako dobrý.

Celkově není Peugeot 108 žádným revolučním vozem, jedná se spíše o výrazné dopilování konceptu, ze kterého těžila již původní 107. Přesto má automobil v našich očích dostatek schopností na to, aby byl na vrcholu třídy minivozů. Problémem na českém trhu by však mohla být jedině částka na pořízení. Vždyť v porovnání s Toyotou Aygo je základní cena o 14.000 Kč vyšší. Verze TOP se stahovací střechou je pak za příplatek 30.000 Kč.

Peugeot 108 - základní ceny
Výbava3D5D
Access 1.0 VTi223.900228.900
Active 1.0 VTi253.900258.900
Active 1.0 VTi ETG271.900276.900
Active 1.2 VTi265.900273.900
Allure 1.0 VTi280.900285.900
Allure 1.0 VTi ETG298.900303.900
Allure 1.2 VTi292.900300.900

Peugeot 108 TOP - základní ceny
Výbava3D5D
Active 1.0 VTi283.900288.900
Active 1.0 VTi ETG301.900306.900
Active 1.2 VTi295.900303.900
Allure 1.0 VTi ETG328.900333.900
Allure 1.2 VTi322.900330.900

Peugeot 108 - technická data
Motor1.0 VTi1.0 VTi ETG1.2 VTi
Převodovka5 MT5 AT5 MT
Zdvihový objem (cm3)9989981199
Válce/ventily3.43.43.4
Největší výkon (kW/min-1)51/600051/600060/5750
Točivý moment (N.m/min-1)95/430095/4300116/2750
Maximální rychlost (km/h)160157170
Zrychlení 0-100 km/h (s)1315,910,9
Spotřeba (l na 100 km)4,14,24,3


Ondřej Chamilla
Diskuze (44)
Avatar - Katikakus
28. 7. 2014 12:46
Re: Prémiové auto
62 + 54 = 117 leda v tve hlave. Tu kalkulacku si radeji porid ty, chytraku... >:-[]
Avatar - Rubb
30. 6. 2014 21:27
Nejhezčí mini
Podle mě nejhezčí miniauto. Dřív to byl Fiat 500, ale ten je již okoukaný ;-\ Tohle je nové, pěkné, do velkoměsta ideální :yes:
Interiér není jak v Audi A1, ale to při této ceně a v tomto segmentu není rozhodující. Důležité je vypadat dobře a to P108 umí nejlíp :yes:
P.S. Hjůndaj i10 je pro české vesnické sociály :yes: a ne 2. nebo 3. auto do rodiny :no:
30. 6. 2014 18:16
Re: Prémiové auto
Já plán FCA znám, jen nesoulasím s tebou srovnávat řadu DS od Citroenu s řadou 500. Řada 500 nemá žádnou lacinější variantu jako DS která vychází z "obyčejných" řad Citroenu.
Polemika kdo komu přebral zákazníky je na výzkum:) Určitě se shodneme, že je víc hráču a celý segment miniaut se více prodává na úkor malých aut.
130tis Upu není málo, ale dost mě zklamalo jak málo se prodávají ostatní bratři.
Mě spíš udivuje stále skvěle se prodávající 500, která tu už je pár let a pořád na výsluní. Tím spíž když je to jen dřídveřák! Já sám jsem tomu nevěřil, věřil jsem pořadí 1.Panda a pak až někde 500.
U twinga se poklesu nedivím, protože stará verze byla dle mě opravdu designový hnus.
Pro mě je zklamáním největším v prodejích Opel Adam
30. 6. 2014 11:47
Re: počin zoufalce
Krále třídy jsem v pátek potkal, napasovaného v prdelce X6. X6 šla do myčky, král třídy do šrotu ;-)
Avatar - abacus
30. 6. 2014 09:41
Re: Prémiové auto
O tom kam patrí rad 500 nerozhoduješ ty, ani ja, ale spoločnosť Fiat, ktorá rad 500 jasne odčleňuje od ostatnej produkcie. Rad 500 je nasmerovaný do kategórie – vyššia cena – viac emócii. Panda a zvyšná produkcia ( ktorá je čo sa rôznorodosti a počtu predaných kusov týka stále predajne horšia) patrí do kategórie lacné - lacnejšie a viac praktické.

Tu je produktový plán FCA – divízia Fiat Brand. [odkaz] ( piata kolonka z hora).

p.s. Neviem, kto tu ospevuje VW so svojou rodinkou pidiáut, ale väčšinou som tu čítal o lacnom, priam lowendovom výzore, že tie autá budú musieť darovť k Octávii, aby sa ich zbavili. Od Škody, ani od Seatu nikto zázrak neočakával, ale predaj Up! je veľmi vydarený. Za minulý rok tuším 130 000 ks je slušné číslo. Komu asi ubral predaje? Panda má pokles a Twingo detto. (r. 2011 - 133 tis., r. 2012 - 92,5 tis., r.2013 - 78 tis.)