Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 108 vs. Renault Twingo vs. Škoda Citigo: Co koupit?

Ondřej Chamilla
Diskuze (100)
Nový Renault Twingo se snaží rozčeřit vody minivozů, a to mimo jiné i neobvyklou koncepcí. Není ale lepší pořídit si zástupce z Kolína, Peugeot 108, či osvědčené Citigo od Škodovky?

Sourozenec nového Smartu ForFour, Renault Twingo, se vrhl do třídy minivozů s pohonem zadních kol a motorem vzadu. To je koncepce, kterou před několika desetiletími prosazoval kupříkladu Fiat, ale měli ji také Volkswagen Brouk, Subaru 360 či Renault 8. Současná konkurence používá tradiční pohon předních kol s motorem vpředu. Co je pro malé auto lepší? A co z trojice Renault Twingo, Peugeot 108 a Škoda Citigo vlastně koupit?

Při detailním prozkoumání ceníku zjistíme, že v tabulce „cena od“ vítězí Škodovka, která v pětidveřovém provedení stojí 196.900 Kč. To pětidveřový Peugeot 108 začíná na nesmyslně vysokých 258.900 korun, byť s lepší výbavou, a Renault Twingo na průměrných 214.900 Kč, což odpovídá faktu, že jde o čerstvou novinku na trhu. Všechny vozy přitom mají litrový motor, Citigo o výkonu 44 kW, Peugeot 51 kW a Twingo 52 kW.

S ohledem na pořizovací cenu základní výbavou vládne Peugeot, protože nabízí dálkové centrální zamykání, tónovaná skla, elektrické ovládání bočních oken vpředu či klimatizaci a palubní počítač. Pokud takto dovybavíte Škodovku, půjde o úroveň Ambition Plus, se kterou automobil stojí 224.800 Kč, což je ale stále o dost méně než Peugeot. Twingo pak musí být v prostřední výbavě Zen s příplatkem za klimatizaci, což ve výsledku znamená cenu 239.900 Kč, tedy někde mezi Citigo a 108.

Peugeot 108 vs. Škoda Citigo - srovnání rozměrů
Model Škoda Citigo Peugeot 108 Renault Twingo
Délka [mm] 3563 3475 3595
Šířka [mm] 1645 1615 1646
Výška [mm] 1478 1460 1554
Rozvor [mm] 2420 2340 2494
Rozchod vpředu [mm] 1428 1425
Rozchod vzadu [mm] 1424 1520
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopená [l] 251/959 196/780 219/–

Co se týče interiéru, Twingo boduje nápaditostí i na danou třídu dobrým dílenským zpracováním. Líbí se nám chytrá řešení s příplatkovými variabilními prvky, stejně jako nápaditý vzhled a slušná kvalita. Citigo nabízí klasicky „uklizenou“ palubní deskou, která je sice trochu fádní, ale veskrze funkční a na tuto kategorii nesmírně kvalitní. Líbí se palubní počítač zobrazující údaje na přístrojovém štítu i na přenosném displeji navigace, kde jsou všechna potřebná data snadno viditelná vedle sebe. Celkově působí Škoda Citigo nejdospěleji. Peugeot 108 v interiéru ztrácí: sice se snaží o nápaditá řešení a stejně jako Twingo může nabídnout velkou dotykovou obrazovku zabudovanou do palubní desky, všechno ale působí až neskutečně lacině.

Vnitřní prostor můžeme srovnat v tabulce z našich naměřených hodnot z testů. Pokud se jedná o subjektivní dojmy, pak je potřeba všechny vozy pochválit za prostornost na předních sedadlech. Zde nebudou mít potíže ani dlouháni, v tomto jsou všechny tři minivozy dobře použitelné. Vzadu je to ale o poznání horší, což není nic překvapivého. Nejlépe si za sebe sedneme v Citigu, následuje Twingo a nejhorší v tomto ohledu je Peugeot 108. V zavazadelnících je pořadí víceméně stejné, u Renaultu však potěší absence hrany mezi víkem a podlahou kufru a rovná plocha po sklopení sedadel. To když chcete vytahovat náklad ze Škodovky, musíte se pro něj výrazněji sklánět a vadí vám ložná hrana. Obdobně je to u Peugeotu, tam je ale zavazadelník nejmenší.

Peugeot 108 vs. Škoda Citigo - Srovnání vnitřních rozměrů
Model Škoda Citigo Peugeot 108 Renault Twingo
Podélný prostor vpředu min/max (mm) 850/1070 840/1060 840/1080
Podélný prostor vzadu min/max (mm) 560/830 480/720 520/780
Výška nad sedadlem vpředu (mm) 1050 1000 1040
Výška nad sedadlem vzadu 930 860 950

Za posledních několik týdnů se v redakci vystřídala všechna tři auta, můžeme tedy i porovnat jejich jízdní vlastnosti. Co se týče komfortu a rázů od kol na nerovnostech, jsou na tom Peugeot se Škodou velmi podobně, tedy nadmíru dobře. Auta tlumí nerovnosti tišeji a lépe než větší modely obou značek. To už se ale nedá říci o Twingu, které snáší výmoly hůře a v zatáčce mohou rozhodit i stabilitu vozidla. Renault ale boduje kultivovaností tříválcového atmosférického motoru a jeho schopností zvládat dobře i nízké otáčky. Tam kde musíte ve Škodovce ve stoupání podřadit, tam Twingo v klidu táhne dál. Z hlediska rychlosti ale Citigo a 108 svého soupeře porážejí, byť nabízí vyšší výkon.

V zatáčkách jsme se nejjistěji cítili ve Škodovce, Peugeot pak nemá problém s přilnavostí, ale kvůli necitlivým ovládacím prvkům a nevhodnému posazu řidiče za volantem z něj nemáte potřebnou jistotu. Zvláštní je, že v tomto jsou lepší i vlastní kolínští sourozenci - Toyota Aygo a Citroën C1. Twingo pak dle své vysoké stavby karoserie působí trochu nejistě, jeho hlavní výhodou je však manévrovatelnost po městě. Škoda Citigo se provozem proplétá příjemně a dá se s ní snadno zaparkovat. Twingo ale hraje díky perfektnímu rejdu úplně jiné housle, otočíte se i v opravdu úzkých prostorech, přední kola se totiž dokáží vytočit až o 45 stupňů - to všechno díky absenci motoru mezi nápravami. Nejhůře se pak manévruje v Peugeotu 108.

Slabinou Renaultu Twingo je vyšší spotřeba základního motoru a chatrně působící řazení. V tomto jsou Škoda Citigo i Peugeot 108 mnohem dále, přičemž oba spotřebují zhruba o litr méně než soupeř a řadí se s nimi docela příjemně. Citigo má omezení v nabídce motorů, i nejsilnější litr s 55 kW má jenom 95 N.m točivého momentu, což není mnoho. Twingo i 108 poskytnou za příplatek silnější jednotky.

Peugeot 108 1.2 PureTech vs. Škoda Citigo 1.0 MPI - Srovnání parametrů motorů a ceny
Model Škoda Citigo Peugeot 108 Renault Twingo
Motor 1.0 MPI 1.0 Vti 1.0 Sce
Převodovka 5 MT 5 MT 5MT
Výkon [kW/min-1] 44/5000-6000 51/6000 52/6000
Točivý moment [Nm/min-1] 95/3000-4300 95,5/4800 91/2850
Max. rychlost [km/h] 161 160 151
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14.1 14.3 14.5
Kombinovaná spotřeba [l] 4,5 4,1 4,5
Cena [Kč] 224.800 258.900 239.900
Srovnávaná výbava Ambition Plus Active Zen + klimatizace

Co nám tedy z našeho srovnání vychází? I když se nováčci snaží dosáhnout na pozice trojčat Škoda Citigo, Seat Mii a Volkswagen Up!, porážejí je akorát v dílčích disciplínách. Renault Twingo je velmi zajímavá novinka na trhu, která boduje zajímavým vnějším vzhledem, pěkným a kvalitním interiérem a hlavně obratností ve městě. Peugeot sází na úsporný litrový motor s přesným řazením, jinak ale nemá nic moc, co by mohl nabídnout, přestože z této trojice stojí naprosto nejvíce. Chápeme, že Škoda Citigo nemusí vyhovovat všem, ale i v tomto srovnání je naším vítězem. Ne proto, že je to zástupce domácí značky – stejně by s největší pravděpodobností dopadl i třeba sesterský Seat Mii. Ale hlavně proto, že se jedná o nejprostornější, z hlediska řízení nejpříjemnější a celkovým pojetím nejdospělejší z daného tria malých automobilů, navíc za nejlepší možnou cenu.

  1. Škoda Citigo 5D 1.0 2. Renault Twingo 1.0 3. Peugeot 108 5D 1.0
PLUSY Úsporný a kultivovaný motor Kultivovaný motor Úsporný motor
  Vnitřní prostornost Zajímavý design Přesné řazení
  Kvalita dílenského zpracování Kvalita zpracování Komfortní a tichý podvozek
  Příznivá pořizovací cena Výtečný rejd  
  Jízdní komfort Obratnost ve městě  
 
MINUSY Zpřevodování nižších stupňů Horší tlumení nerovností Dlouhé zpřevodování
  Omezený točivý moment Méně dynamický motor Nekvalitní interiér
  Poněkud strohý vzhled Hlučnější podvozek Omezený vnitřní prostor
      Necitlivé ovládací prvky


Ondřej Chamilla
Diskuze (100)
23. 10. 2014 10:17
Re: ....
Pozor pozor, jossajelitko cital test, tak teraz vie vsetko...co na tom, ze nic nevidel a nikde nebol >:D
Skusenosti nula nic, len kopa trapnych zvastov, to je cely jossajelitko.
23. 10. 2014 09:37
Re: co koupit?
Panda určitě není špatná, ale vzhledem k tomu, že se stejným motorem dostaneš za úplně stejné peníze Punto, tak její koupě vůbec nedává ekonomický smysl...
23. 10. 2014 08:24
Re: To je panečku profesionalita.
Ano, ale za to my redaktoři opravdu nemůžeme...
22. 10. 2014 22:41
Re: Citigo
Práve preto by som tento nedostatok u trojdveráku nezľahčoval, lebo zrovna tak poznámka o päťdveráku vyznela. Citigo je dobre spravené osekané auto. Myslím, že prkotiny, ale pre používateľa dosť dôležité, by v konečnom dôsledku auto nijak významne nepredražili. Verím, že aj plech na dverách vnútri kabíny mal byť štýlový zámer - len nejak nevyšiel. Jednoduchý plastový výlisok len s mierne väčšou plochou by spravil lepší dojem za vpodstate rovnaké peniaze.
Avatar - PeterLuk
22. 10. 2014 20:24
Re: To je panečku profesionalita.
Ale sú tu, takže sú súčasťou webu, či už ich tvoril SM alebo ACZ.