Peugeot 108 vs. Renault Twingo vs. Škoda Citigo: Co koupit?
Sourozenec nového Smartu ForFour, Renault Twingo, se vrhl do třídy minivozů s pohonem zadních kol a motorem vzadu. To je koncepce, kterou před několika desetiletími prosazoval kupříkladu Fiat, ale měli ji také Volkswagen Brouk, Subaru 360 či Renault 8. Současná konkurence používá tradiční pohon předních kol s motorem vpředu. Co je pro malé auto lepší? A co z trojice Renault Twingo, Peugeot 108 a Škoda Citigo vlastně koupit?
Při detailním prozkoumání ceníku zjistíme, že v tabulce „cena od“ vítězí Škodovka, která v pětidveřovém provedení stojí 196.900 Kč. To pětidveřový Peugeot 108 začíná na nesmyslně vysokých 258.900 korun, byť s lepší výbavou, a Renault Twingo na průměrných 214.900 Kč, což odpovídá faktu, že jde o čerstvou novinku na trhu. Všechny vozy přitom mají litrový motor, Citigo o výkonu 44 kW, Peugeot 51 kW a Twingo 52 kW.
S ohledem na pořizovací cenu základní výbavou vládne Peugeot, protože nabízí dálkové centrální zamykání, tónovaná skla, elektrické ovládání bočních oken vpředu či klimatizaci a palubní počítač. Pokud takto dovybavíte Škodovku, půjde o úroveň Ambition Plus, se kterou automobil stojí 224.800 Kč, což je ale stále o dost méně než Peugeot. Twingo pak musí být v prostřední výbavě Zen s příplatkem za klimatizaci, což ve výsledku znamená cenu 239.900 Kč, tedy někde mezi Citigo a 108.
Peugeot 108 vs. Škoda Citigo - srovnání rozměrů | |||
Model | Škoda Citigo | Peugeot 108 | Renault Twingo |
Délka [mm] | 3563 | 3475 | 3595 |
Šířka [mm] | 1645 | 1615 | 1646 |
Výška [mm] | 1478 | 1460 | 1554 |
Rozvor [mm] | 2420 | 2340 | 2494 |
Rozchod vpředu [mm] | 1428 | 1425 | – |
Rozchod vzadu [mm] | 1424 | 1520 | – |
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopená [l] | 251/959 | 196/780 | 219/– |
Co se týče interiéru, Twingo boduje nápaditostí i na danou třídu dobrým dílenským zpracováním. Líbí se nám chytrá řešení s příplatkovými variabilními prvky, stejně jako nápaditý vzhled a slušná kvalita. Citigo nabízí klasicky „uklizenou“ palubní deskou, která je sice trochu fádní, ale veskrze funkční a na tuto kategorii nesmírně kvalitní. Líbí se palubní počítač zobrazující údaje na přístrojovém štítu i na přenosném displeji navigace, kde jsou všechna potřebná data snadno viditelná vedle sebe. Celkově působí Škoda Citigo nejdospěleji. Peugeot 108 v interiéru ztrácí: sice se snaží o nápaditá řešení a stejně jako Twingo může nabídnout velkou dotykovou obrazovku zabudovanou do palubní desky, všechno ale působí až neskutečně lacině.
Vnitřní prostor můžeme srovnat v tabulce z našich naměřených hodnot z testů. Pokud se jedná o subjektivní dojmy, pak je potřeba všechny vozy pochválit za prostornost na předních sedadlech. Zde nebudou mít potíže ani dlouháni, v tomto jsou všechny tři minivozy dobře použitelné. Vzadu je to ale o poznání horší, což není nic překvapivého. Nejlépe si za sebe sedneme v Citigu, následuje Twingo a nejhorší v tomto ohledu je Peugeot 108. V zavazadelnících je pořadí víceméně stejné, u Renaultu však potěší absence hrany mezi víkem a podlahou kufru a rovná plocha po sklopení sedadel. To když chcete vytahovat náklad ze Škodovky, musíte se pro něj výrazněji sklánět a vadí vám ložná hrana. Obdobně je to u Peugeotu, tam je ale zavazadelník nejmenší.
Peugeot 108 vs. Škoda Citigo - Srovnání vnitřních rozměrů | |||
Model | Škoda Citigo | Peugeot 108 | Renault Twingo |
Podélný prostor vpředu min/max (mm) | 850/1070 | 840/1060 | 840/1080 |
Podélný prostor vzadu min/max (mm) | 560/830 | 480/720 | 520/780 |
Výška nad sedadlem vpředu (mm) | 1050 | 1000 | 1040 |
Výška nad sedadlem vzadu | 930 | 860 | 950 |
Za posledních několik týdnů se v redakci vystřídala všechna tři auta, můžeme tedy i porovnat jejich jízdní vlastnosti. Co se týče komfortu a rázů od kol na nerovnostech, jsou na tom Peugeot se Škodou velmi podobně, tedy nadmíru dobře. Auta tlumí nerovnosti tišeji a lépe než větší modely obou značek. To už se ale nedá říci o Twingu, které snáší výmoly hůře a v zatáčce mohou rozhodit i stabilitu vozidla. Renault ale boduje kultivovaností tříválcového atmosférického motoru a jeho schopností zvládat dobře i nízké otáčky. Tam kde musíte ve Škodovce ve stoupání podřadit, tam Twingo v klidu táhne dál. Z hlediska rychlosti ale Citigo a 108 svého soupeře porážejí, byť nabízí vyšší výkon.
V zatáčkách jsme se nejjistěji cítili ve Škodovce, Peugeot pak nemá problém s přilnavostí, ale kvůli necitlivým ovládacím prvkům a nevhodnému posazu řidiče za volantem z něj nemáte potřebnou jistotu. Zvláštní je, že v tomto jsou lepší i vlastní kolínští sourozenci - Toyota Aygo a Citroën C1. Twingo pak dle své vysoké stavby karoserie působí trochu nejistě, jeho hlavní výhodou je však manévrovatelnost po městě. Škoda Citigo se provozem proplétá příjemně a dá se s ní snadno zaparkovat. Twingo ale hraje díky perfektnímu rejdu úplně jiné housle, otočíte se i v opravdu úzkých prostorech, přední kola se totiž dokáží vytočit až o 45 stupňů - to všechno díky absenci motoru mezi nápravami. Nejhůře se pak manévruje v Peugeotu 108.
Slabinou Renaultu Twingo je vyšší spotřeba základního motoru a chatrně působící řazení. V tomto jsou Škoda Citigo i Peugeot 108 mnohem dále, přičemž oba spotřebují zhruba o litr méně než soupeř a řadí se s nimi docela příjemně. Citigo má omezení v nabídce motorů, i nejsilnější litr s 55 kW má jenom 95 N.m točivého momentu, což není mnoho. Twingo i 108 poskytnou za příplatek silnější jednotky.
Peugeot 108 1.2 PureTech vs. Škoda Citigo 1.0 MPI - Srovnání parametrů motorů a ceny | |||
Model | Škoda Citigo | Peugeot 108 | Renault Twingo |
Motor | 1.0 MPI | 1.0 Vti | 1.0 Sce |
Převodovka | 5 MT | 5 MT | 5MT |
Výkon [kW/min-1] | 44/5000-6000 | 51/6000 | 52/6000 |
Točivý moment [Nm/min-1] | 95/3000-4300 | 95,5/4800 | 91/2850 |
Max. rychlost [km/h] | 161 | 160 | 151 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14.1 | 14.3 | 14.5 |
Kombinovaná spotřeba [l] | 4,5 | 4,1 | 4,5 |
Cena [Kč] | 224.800 | 258.900 | 239.900 |
Srovnávaná výbava | Ambition Plus | Active | Zen + klimatizace |
Co nám tedy z našeho srovnání vychází? I když se nováčci snaží dosáhnout na pozice trojčat Škoda Citigo, Seat Mii a Volkswagen Up!, porážejí je akorát v dílčích disciplínách. Renault Twingo je velmi zajímavá novinka na trhu, která boduje zajímavým vnějším vzhledem, pěkným a kvalitním interiérem a hlavně obratností ve městě. Peugeot sází na úsporný litrový motor s přesným řazením, jinak ale nemá nic moc, co by mohl nabídnout, přestože z této trojice stojí naprosto nejvíce. Chápeme, že Škoda Citigo nemusí vyhovovat všem, ale i v tomto srovnání je naším vítězem. Ne proto, že je to zástupce domácí značky – stejně by s největší pravděpodobností dopadl i třeba sesterský Seat Mii. Ale hlavně proto, že se jedná o nejprostornější, z hlediska řízení nejpříjemnější a celkovým pojetím nejdospělejší z daného tria malých automobilů, navíc za nejlepší možnou cenu.
1. Škoda Citigo 5D 1.0 | 2. Renault Twingo 1.0 | 3. Peugeot 108 5D 1.0 | |
PLUSY | Úsporný a kultivovaný motor | Kultivovaný motor | Úsporný motor |
Vnitřní prostornost | Zajímavý design | Přesné řazení | |
Kvalita dílenského zpracování | Kvalita zpracování | Komfortní a tichý podvozek | |
Příznivá pořizovací cena | Výtečný rejd | ||
Jízdní komfort | Obratnost ve městě | ||
MINUSY | Zpřevodování nižších stupňů | Horší tlumení nerovností | Dlouhé zpřevodování |
Omezený točivý moment | Méně dynamický motor | Nekvalitní interiér | |
Poněkud strohý vzhled | Hlučnější podvozek | Omezený vnitřní prostor | |
Necitlivé ovládací prvky |