Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 2008 a nový tvarový směr francouzské značky: Inspirace a souvislosti

Jakub Sochor Jakub Sochor 24. 2. 2013 • 20:06
77
41
Zobrazit náhledy (77)
Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008
Modelem 2008 vstupuje Peugeot do třídy subkompaktních crossoverů. Jak hodnotíte jeho design?

2008 je pohotovou reakcí Peugeotu na módní vlnu v podobě malých crossoverů, které kombinují muskulaturní vzhled (typický pro sportovně-užitkové vozy) a subkompaktní rozměry. V případě francouzského modelu se jedná o vůz, jehož design vychází ze dvou studií, jež mají velký význam pro současný tvarový směr značky – HR1 a 2008 Concept. Dodejme také, že sériové provedení, vycházející z myšlenek těchto dvou konceptů, zmenšuje propast mezi dvěma oblastmi automobilového designu – sériovými vozidly a vizemi, neboť mnoho rysů zmíněných studií převádí do reality.

2008 a jeho koncepční předvoje – Silné vazby

Již na první pohled je zřejmé, že vůz vychází z kreace 2008 Concept. Sériový model od něj přebírá estetický základ, který je - krom stavby karoserie a jejího hrubého obrysu - tvořen několika výraznými prvky, mezi něž patří šestiúhelníková maska chladiče v novém designu, poměrně vysoká příď a originální zadní svítilny se dvěma tenkými výběžky směrem do boční části karoserie.


Podíváme-li se na příď konceptu, spatříme zajímavě vedenou spáru mezi nárazníkem a kapotou, která patří mezi typické rysy předních částí vozidel Peugeot dle nového designového jazyka (jsou k vidění také na studiích SR1 a HX1). Této lince sekundují jemné prolisy nárazníku, které jsou ohraničujícími linkami pro jednotlivé plochy, díky nimž je příď automobilu propracovaná a členitá. Sériový vůz však volí méně výrazný proklad ploch včetně nasávače s konvenčnějším tvarem. Vizuální zklidnění pokračuje v profilu - vůz má oproti studii uhlazenější ponton, kde namísto prolisu v podobě křivky (napojené na přímo vedenou linku, ústící v zadních svítilnách) najdeme podobné obliny jako u 208.

V souvislosti s 2008 je důležité připomenout studii HR1 z roku 2010, která i přes svůj futuristický vzhled a jednotlivá řešení (konstrukce dveří, třídveřové uspořádání v kategorii crossoverů) předznamenala některé myšlenky dnešního sériového vozu. Předně jde o masku chladiče a její tvar, který byl po lehké modifikaci použit v praxi. Dále zmiňme záď - v tomto případě (na rozdíl od přídě) již nejde inspiraci v dílčích částech, ale v oblasti architektury celku. Členitá stavba pátých dveří u 2008 odkazuje na propracovanou zadní část vize HR1, a to včetně vlivu zadních svítilen na vedení linek v profilu.


Tvarový směr Peugeotu – Zdynamičtění formy

Důležitější je však zasadit tvarosloví crossoveru 2008 do kontextu nového tvarového směru jako takového. Jeho počátky lze vysledovat již v roce 2008, kdy byl na autosalonu v Paříži představen koncept RC HYmotion4. I přes to, že se jedná o model v designu, který je poplatný předchozímu designovému jazyku (s mohutnou přední maskou, s níž sousedí malý prostor, vymezený pro logo výrobce), lze v jeho designu vypozorovat náznaky změn, jež se zanedlouho udály.

Zejména pak zadní svítilny, které opouštějí dříve ucelený a (ve většině případů) poměrně jednoduchý tvar, dostávají zcela nový rozměr – lampy experimentují jak s optikou, tak s tvarem svítilny, jenž zasahuje do prostoru. Tuto myšlenku výrazně rozvinul městský avantgardní model BB1, který byl představen o rok později na autosalonu ve Frankfurtu. Tento vůz si mnozí jistě zařadí mezi ryze experimentální koncepty s minimálním vlivem na sériovou výrobu – opak je však pravdou.

Navzdory výrazně atypickému stylu a řešením (čelní sklo v opačném sklonu, než bývá obvyklé či nezvyklá stavba s velmi krátkou přídí) představil malý Peugeot světu tvarová řešení, která jsou podstatná pro současný trend. Jsou jimi dynamické prolisy, které kombinují ostře vedené křivky s výrazným prokladem ploch, dále zadní svítilny ve tvaru písmene C (ovlivňující ztvárnění křivek v profilu) a maska chladiče, která i přes svou spíše symbolickou podobu prezentuje nový šestiúhelníkový tvar – jeden z nejdůležitějších prvků nového designového jazyka.


BB1 je tedy předvojem nového designu, jehož hodnotami se plně řídí koncept SR1. Ten byl představen v roce 2010 na autosalonu v Ženevě, kde prezentoval nové pojetí estetiky začleněné do programu Motion & Emotion – nové identity značky, jejíž součástí je úprava loga výrobce. To má nově jednodušší podobu s jemnějšími konturami a změněný postoj, který mu dodává na dynamice – krom toho vytváří bimetalický efekt, kterého je dosaženo kombinací matného a lesklého povrchu. Vraťme se ale ke studii SR1, která je zdrojem pro zpracování prvků sériového modelu 2008. Prostřednictvím této kreace byla představena nová architektura přídě – s větším důrazem na masku chladiče (zde, oproti 2008, v zrcadlově obrácené pozici), menší, zato tvarově propracovanější světla a sportovněji tvarovaný nárazník. Přejdeme-li k boční části exteriéru, uvidíme prolis, jenž svou intenzitou výrazně narušuje harmonii uhlazeného pontonu. Svítilny rozvíjejí odkaz BB1 a tvoří jeden z charakteristických rysů nové éry designu francouzské značky.

Další stupeň vývoje nového designu (v aplikaci na zcela odlišnou karoserii) představil model HX1, uvedený v roce 2011 ve Frankfurtu. Futuristický šestimístný crossover zaujal jinak zpracovanou maskou, již zdobí proklad dvěma horizontálně vedenými linkami, a subtilními světlomety s originální optikou. Zde se již rýsuje konkrétnější představa o přídi nového tvarového pojetí pro sériové Peugeoty, kterou - po přizpůsobení se jiné karoserii dalšího druhu - používá nový crossover 2008. Totéž můžeme říci o zádi a jejím prostorovém uspořádání – prostřední část se svítilnami je povysunuta dopředu, což vytváří pozoruhodnou a v porovnání s jinými tvarovými směry nezvyklou kompozici – i ta se promítá do podoby 2008, tentokrát však v uhlazenější podobě.

Crossover 2008 lze označit za syntézu řešení všech zmíněných studií. Na první pohled nám nemusí být zřejmé, že i tak odlišné vozy jako městský BB1 a progresivní SR1 byly ve výše uvedených ohledech inspirativními zdroji pro vznik crossoveru, postaveného na základech segmentu B. Hovoříme-li o subkompaktní třídě, dodejme, že 2008 naplňuje estetiku koncepčních kreací (do jisté míry) intenzivněji, než 208 – nejvíce je to patrné na přídi a zádi, které u crossoveru zřetelně odkazují na futuristické vize.


Související články

Témata
26. 2. 2013 10:21
Re: SUPER..!
Ten sedan 406 byl fakt na svou dobu krásný, souhlas.
26. 2. 2013 09:42
Re: SUPER..!
Tedy já jsem na 406 nikdy žádnou tlamu neviděl. Maximálně za volantem. 406 byl jeden z nejlegantnějších vozů střední třídy z přelomu tisíciletí. Povedený byl sedan i kombi. Obzvláště po faceliftu to bylo velmi dobře vypadající auto (viz. film Taxi Taxi).
Avatar - Jaros71
26. 2. 2013 01:06
Re: SUPER..!
Jasně např.406 a ty jejich tlamy se opravdu nepovedly.. Velké převisy vpředu a vzadu..děsné.
Nové modely jsou OK. :-)
A dřív 205,405 atd..to byly pěkné auta.
25. 2. 2013 10:43
Re: SUPER..!
Ano, tlama byla trochu kontroverzní. Mně osobně třeba nevadila, ale ani na kráse nepřidala :-).
25. 2. 2013 09:43
Re: Šlechetná vyjímka
Řekl bych, že palubka vypadá velmi přívětivě a zaplať bůh už není plná "oranžové elektroniky". A rozhodně to není korejská hifivěž.

Soul to je slušná obluda v aktuální generaci. To když potkám, pokaždé mě to vyděsí. Tomu dokázal konkurovat snad jen ssangyong. Je to pro hodně silné individuality.
Články odjinud