Peugeot 2008 a nový tvarový směr francouzské značky: Inspirace a souvislosti
2008 je pohotovou reakcí Peugeotu na módní vlnu v podobě malých crossoverů, které kombinují muskulaturní vzhled (typický pro sportovně-užitkové vozy) a subkompaktní rozměry. V případě francouzského modelu se jedná o vůz, jehož design vychází ze dvou studií, jež mají velký význam pro současný tvarový směr značky – HR1 a 2008 Concept. Dodejme také, že sériové provedení, vycházející z myšlenek těchto dvou konceptů, zmenšuje propast mezi dvěma oblastmi automobilového designu – sériovými vozidly a vizemi, neboť mnoho rysů zmíněných studií převádí do reality.
2008 a jeho koncepční předvoje – Silné vazby
Již na první pohled je zřejmé, že vůz vychází z kreace 2008 Concept. Sériový model od něj přebírá estetický základ, který je - krom stavby karoserie a jejího hrubého obrysu - tvořen několika výraznými prvky, mezi něž patří šestiúhelníková maska chladiče v novém designu, poměrně vysoká příď a originální zadní svítilny se dvěma tenkými výběžky směrem do boční části karoserie.
Podíváme-li se na příď konceptu, spatříme zajímavě vedenou spáru mezi nárazníkem a kapotou, která patří mezi typické rysy předních částí vozidel Peugeot dle nového designového jazyka (jsou k vidění také na studiích SR1 a HX1). Této lince sekundují jemné prolisy nárazníku, které jsou ohraničujícími linkami pro jednotlivé plochy, díky nimž je příď automobilu propracovaná a členitá. Sériový vůz však volí méně výrazný proklad ploch včetně nasávače s konvenčnějším tvarem. Vizuální zklidnění pokračuje v profilu - vůz má oproti studii uhlazenější ponton, kde namísto prolisu v podobě křivky (napojené na přímo vedenou linku, ústící v zadních svítilnách) najdeme podobné obliny jako u 208.
V souvislosti s 2008 je důležité připomenout studii HR1 z roku 2010, která i přes svůj futuristický vzhled a jednotlivá řešení (konstrukce dveří, třídveřové uspořádání v kategorii crossoverů) předznamenala některé myšlenky dnešního sériového vozu. Předně jde o masku chladiče a její tvar, který byl po lehké modifikaci použit v praxi. Dále zmiňme záď - v tomto případě (na rozdíl od přídě) již nejde inspiraci v dílčích částech, ale v oblasti architektury celku. Členitá stavba pátých dveří u 2008 odkazuje na propracovanou zadní část vize HR1, a to včetně vlivu zadních svítilen na vedení linek v profilu.
Tvarový směr Peugeotu – Zdynamičtění formy
Důležitější je však zasadit tvarosloví crossoveru 2008 do kontextu nového tvarového směru jako takového. Jeho počátky lze vysledovat již v roce 2008, kdy byl na autosalonu v Paříži představen koncept RC HYmotion4. I přes to, že se jedná o model v designu, který je poplatný předchozímu designovému jazyku (s mohutnou přední maskou, s níž sousedí malý prostor, vymezený pro logo výrobce), lze v jeho designu vypozorovat náznaky změn, jež se zanedlouho udály.
Zejména pak zadní svítilny, které opouštějí dříve ucelený a (ve většině případů) poměrně jednoduchý tvar, dostávají zcela nový rozměr – lampy experimentují jak s optikou, tak s tvarem svítilny, jenž zasahuje do prostoru. Tuto myšlenku výrazně rozvinul městský avantgardní model BB1, který byl představen o rok později na autosalonu ve Frankfurtu. Tento vůz si mnozí jistě zařadí mezi ryze experimentální koncepty s minimálním vlivem na sériovou výrobu – opak je však pravdou.
Navzdory výrazně atypickému stylu a řešením (čelní sklo v opačném sklonu, než bývá obvyklé či nezvyklá stavba s velmi krátkou přídí) představil malý Peugeot světu tvarová řešení, která jsou podstatná pro současný trend. Jsou jimi dynamické prolisy, které kombinují ostře vedené křivky s výrazným prokladem ploch, dále zadní svítilny ve tvaru písmene C (ovlivňující ztvárnění křivek v profilu) a maska chladiče, která i přes svou spíše symbolickou podobu prezentuje nový šestiúhelníkový tvar – jeden z nejdůležitějších prvků nového designového jazyka.
BB1 je tedy předvojem nového designu, jehož hodnotami se plně řídí koncept SR1. Ten byl představen v roce 2010 na autosalonu v Ženevě, kde prezentoval nové pojetí estetiky začleněné do programu Motion & Emotion – nové identity značky, jejíž součástí je úprava loga výrobce. To má nově jednodušší podobu s jemnějšími konturami a změněný postoj, který mu dodává na dynamice – krom toho vytváří bimetalický efekt, kterého je dosaženo kombinací matného a lesklého povrchu. Vraťme se ale ke studii SR1, která je zdrojem pro zpracování prvků sériového modelu 2008. Prostřednictvím této kreace byla představena nová architektura přídě – s větším důrazem na masku chladiče (zde, oproti 2008, v zrcadlově obrácené pozici), menší, zato tvarově propracovanější světla a sportovněji tvarovaný nárazník. Přejdeme-li k boční části exteriéru, uvidíme prolis, jenž svou intenzitou výrazně narušuje harmonii uhlazeného pontonu. Svítilny rozvíjejí odkaz BB1 a tvoří jeden z charakteristických rysů nové éry designu francouzské značky.
Další stupeň vývoje nového designu (v aplikaci na zcela odlišnou karoserii) představil model HX1, uvedený v roce 2011 ve Frankfurtu. Futuristický šestimístný crossover zaujal jinak zpracovanou maskou, již zdobí proklad dvěma horizontálně vedenými linkami, a subtilními světlomety s originální optikou. Zde se již rýsuje konkrétnější představa o přídi nového tvarového pojetí pro sériové Peugeoty, kterou - po přizpůsobení se jiné karoserii dalšího druhu - používá nový crossover 2008. Totéž můžeme říci o zádi a jejím prostorovém uspořádání – prostřední část se svítilnami je povysunuta dopředu, což vytváří pozoruhodnou a v porovnání s jinými tvarovými směry nezvyklou kompozici – i ta se promítá do podoby 2008, tentokrát však v uhlazenější podobě.
Crossover 2008 lze označit za syntézu řešení všech zmíněných studií. Na první pohled nám nemusí být zřejmé, že i tak odlišné vozy jako městský BB1 a progresivní SR1 byly ve výše uvedených ohledech inspirativními zdroji pro vznik crossoveru, postaveného na základech segmentu B. Hovoříme-li o subkompaktní třídě, dodejme, že 2008 naplňuje estetiku koncepčních kreací (do jisté míry) intenzivněji, než 208 – nejvíce je to patrné na přídi a zádi, které u crossoveru zřetelně odkazují na futuristické vize.