Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 206 1,4 HDI - šetřílek (02/2002)

29. 1. 2002 • 06:38
15
Zobrazit náhledy (15)
Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206 Peugeot 206
Není to tak dávno, co jsem vám v  představil Peugeot 206 s turbodieselem 2,0 HDI a řešil otázku, zda se jeho vyšší cena v porovnání s benzínovými verzemi vyplatí. Dnes mám prakticky stejný úkol, jen o kategorii níž.

Není to tak dávno, co jsem vám v  testu představil Peugeot 206 s turbodieselem 2,0 HDI a řešil otázku, zda se jeho vyšší cena v porovnání s benzínovými verzemi vyplatí. Dnes mám prakticky stejný úkol, jen o kategorii níž.

Kombinace malého pežotka s motorem 2,0 HDI se zdála být pro mnohé "nepřekonatelná", díky velmi dobrým vlastnostem, které poskytuje tento moderní turbodiesel. Problémem však byla poměrně vysoká cena a také to, že dvoulitrový turbodiesel s výkonem 66 kW a slušným točivým momentem 205 Nm, je na něco přes tunu vážící dvěstěšestku až zbytečně silný. Toho si byli dobře vědomi i v koncernu PSA (Peugeot/Citroen), který ve spolupráci s Fordem vyvinul nový "superúsporný" čtyřválec 1,4 HDI.

Tento nový motor je svými parametry přímo předurčen pro malé vozy koncernu PSA i Ford. Jeho nejvyšší výkon je 50 kW a točivý moment 150 Nm vrcholí již při 1750 otáčkách za minutu. Mimořádně nízká je i hmotnost tohoto motoru (1,4 HDI = 98 kg, původní 1,9D = 148 kg). Hlavním prodejním trumfem je však velmi nízká spotřeba. Oficiální údaje říkají, že v Peugeotu 206 by tento motor měl v průměru spotřebovat pouhých 4,3 l na 100 km. Pokud jezdíte jen ve městě, tak by neměl být problém udržet spotřebu na hranici 5,5 l a mimo město dokonce 3,6 l na 100 km! Já osobě říkám "bravo". Toto jsou hodnoty, které ukazují, jak má vypadat ekologicky přijatelný vůz. A to všechno za "normální" cenu. Žádné tučné příplatky za odlehčenou karosérii a podobně, jako u některých takzvaných "třílitrových" vozů (myšlena je spotřeba okolo tří litrů paliva na 100 km).

A praxe? Jízda s 206 1,4 HDI je velmi podobná pocitům s 2,0 HDI. Motormá velmi podobný zvuk, v nízkých otáčkách dunivý (ostatně jako všechny diesely) a s vyššími otáčkami mírně stoupá také hluk pronikající k uším posádky. To však příliš nevadí, protože odhlučnění je poměrně dobré a navíc k svižné jízdě postačují nižší otáčky (přibližně 1700 až 3000). Menší maximální točivý moment 150 Nm je znát především při jízdě do kopce nebo při předjíždění, ale pořád je dynamika jízdy na úrovni benzínového motoru 1,4, navíc s velmi dobrým tahem v nízkých otáčkách. Výhodou 1,4 HDI oproti benzínové 1,4 jsou nižší otáčky na pětku při rychlejší jízdě - například na dálnici. A co naměřená spotřeba? Při jízdách převážně v městském provozu se nám sice nepodařilo dosáhnout deklarované spotřeby 5,5 litru, ale přesto je hodnota spotřeby 5,7 l na 100 km velmi dobrá. Je zřejmé, že při větším podílu jízdy mimo město je možné dostat se hluboko pod "magickou" hranici pěti litrů na 100 km.

Shrnutí dojmů z Peugeotu 206 1,4 HDI je vcelku jasné - tento vůz rozhodně nezdržuje v provozu ostatní, spíš naopak a to vše při velmi nízké spotřebě. A jaká je cena? Testovaný vůz s výbavou XR Présence stojí 349.900 Kč, což přesně je o 25 tisíc více, než za stejně vybavenou dvěstěšestku s benzínovým motorem 1,4/55 kW. Nakonec tedy opět záleží na tom, kolik ročně ujdete kilometrů a zda se vám vyplatí připlatit si za HDI nebo zda vám "v pohodě" postačí konstrukčně jednodušší zážehová čtrnáctistovka.

Ostatní dojmy z Peugeotu 206 jsem již poměrně podrobně popsal v minulém testu, takže pokud máte zájem klikněte zde.

Související články

Témata
Cena základní sestavy 349 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče, elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, posilovač řízení, imobilizer, tónovaná skla, signalizace otevřených dveří, výškově nastavitelný volant, otáčkoměr, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sedadlo spolujezdce s úložným prostorem, zadní sedadlo dělené + 3 opěrky hlav, příprava pro rádio, nárazníky v barvě karosérie Kč
Cena testované sestavy 359 400 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalíza (+9.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 3.6 / 4.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 245 / 1100
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1049 / 476
Rozměr pneu: 175/65 R14
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3822
b) šířka (mm): 1673
c) výška (mm): 1432
d) rozvor (mm): 2445
e) rozchod vpředu (mm): 1425
f) rozchod vzadu (mm): 1416
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud