Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 208 1,6 e-HDI – Jednoduše lepší!

Aleš Jungmann
Diskuze (90)

Po benzinovém Peugeotu 208 jsme otestovali i vznětovou verzi. Budete se možná divit, ale diesel je rozhodně lepší volbou.

Před časem jste si na našich stránkách mohli přečíst test Peugeotu 208 se zážehovou čtrnáctistovkou, ve kterém jsme na malém frantíkovi (ovšem vyráběném v Trnavě) našli mnoho pozitiv, avšak také nějaká ta negativa.

Pro zákazníky s novou 208 v hledáčku, však máme dobrou zprávu: u dieselového modelu je pozitiv o něco více a negativ znatelně ubylo. Zásluhu na tom má zejména pohonná jednotka.

Le moteur

Motor je totiž bez přehánění nejlepší částí vozu. Je příjemně tichý, rychle a bezproblémově naskakuje (to je důležité kvůli start-stop systému), má dostatek síly a střídmou spotřebu. Podařilo se jej i solidně odhlučnit, takže svým projevem neobtěžuje ani ve vyšších otáčkách. Turbodíra je zřejmě poslední překážkou agregátu na cestě k dokonalosti, nárůst momentu kolem 1.900 otáček by mohl být hladší.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Od této hranice šestnáctistovka poctivě táhne až ke čtyřem tisícům (s overboostem „umí“ až 285 Nm), dynamika vozu se vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti 1,2 tuny jeví dokonce jako lehce sportovní. Udávaná nejvyšší rychlost 190 km/h se zdá být až zbytečně skromná, dosáhnout této hodnoty, alespoň tachometrově, totiž nebyl problém ani v mírném stoupání. Zajímavým zjištěním bylo, že i při těchto vysokých rychlostech je dieselová 208 stabilní a působí docela jistě i při překonávání příčných spár. Občasné zavlnění karoserie měl na svědomí většinou pouze boční vítr.

Jak se dálniční sprinty projeví na spotřebě? Na šestý převodový stupeň a s nohou v podlaze ukazuje palubní počítač hodnotu 11,6 litrů, klasická stotřicítka už vrátí spotřebu do rozumných intencí; počítač ukázal hodnotu 4,6 litru na 100 kilometrů. Otáčky jsou v tu chvíli zhruba 2.200 min-1. Kdo chce šetřit, zvolní na 100 km/h. Odměnou za klidnou jízdu bude spotřeba 3,4 litru na 100 kilometrů. Motor si v tu chvíli na šestku v klidu pobrukuje kolem otáček maxima točivého momentu.

...a co ten zbytek?

Zbytek auta naštěstí za motorem o mnoho nezaostává a dá se proto z hlediska jízdních vlastností hovořit o povedeném celku. Zdařilá je také šestistupňová převodovka s dobře vymezenými a rozumně dlouhými dráhami, image zvládnuté strojařiny kazí jen gumové dorazy. Kovová hlavice je efektní a dobře se drží, jen nesmí být venku moc teplo nebo zima. My jsme měli „smůlu“ na sluníčko, takže několik prvních kilometrů jízdy bylo opravdu nepříjemné dotknout se rozpáleného kovu a přeřadit.

V zatáčkách Peugeotu chvíli trvá, než zaklekne, s čímž souvisí i ne úplně jisté chování při více náhlých změnách směru za sebou. Poté však dokáže zatáčku vykroužit s jistotou. Zdá se, že šestnáctipalcová kola jsou tou nejlepší volbou, protože komfort jízdy je stále na velmi vysoké úrovni. Jediné slabší místo podvozku se projeví při najetí na nerovnost v zatáčce, kdy se záď auta má tendenci zavlnit. Rázy tlumil dieselový kus lépe než ten benzinový, přesto by v této oblasti mohli podvozkáři ještě trochu zapracovat.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy

Líbí se nám citlivé a přesné řízení, u kterého se automobilka vyvarovala zbytečného přeposilování v nízkých rychlostech. Design malého volantu je neotřelý, co je však hlavní, dobře se drží. Brzdám ani spojce není co vytknout. I zde najdete dvoustupňový pedál plynu, kde je pro maximální akceleraci nutno prošlápnout cvakající zarážku.

Interiér s chybkami

Motor velmi dobrý, jízdní vlastnosti a komfort jakbysmet. Přesto ještě nemůžeme test ukončit. Ještě totiž zbývá rozebrat několik detailů v interiéru.

Začněme odkládacími prostory. Kam s velkou lahví či velkým kelímkem s limonádou? Nikam, podržet vám jej musí spolujezdec. Příjemná je loketní opěrka (v balíčku za 4.000 Kč), interiér by však snesl ještě jedno odkládací místo – hodně elegantní by byla schránka za barevnou obrazovkou. Dotyková obrazovka jako taková si zaslouží jen a jen pochvalu, je dobře čitelná a grafika působí svěže.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Rozměrná sedadla jsou velice pohodlná, v tomto ohledu si Evropané nebudou mít na co stěžovat, potěšila by však podélně polohovatelná opěrka hlavy. Kaňkou u daného testovacího kusu bylo uchycení sedadla řidiče k podlaze, které lehce povrzávalo. U novinářského kusu s nájezdem 4.500 kilometrů jde o poměrně nešťastnou chybku. Velké kosmetické zrcátko s osvětlením to už nemá šanci zachránit, byť dámy jím budou nadšené.

O několik odstavců výše jsme velebili malý multifunkční volant za to, jak se dobře drží, zde však nemůžeme opomenout jeho stinnou stránku: při klasickém nastavení dokáže zastínit část přístrojového panelu. V tomto konkrétním případě to u 180 cm vysokého řidiče byla spodní část rychloměru (do 10 km/h) a otáčkoměru (konec červeného spektra). To není žádná tragédie (zvlášť u otáčkoměru je to úplně jedno), zamrzí však částečné zakrytí digitálního počítadla kilometrů na spodní straně multifunkčního ukazatele mezi přístroji.

Závěr

Povedený vznětový lvíček nemá nějaké větší slabiny, celkový dojem však sráží některé detaily v interiéru. Celková cena testovaného kusu se přehoupla přes 400 tisíc korun, což už možná bude psychologická hranice pro nákup modelu 208. Nezapomínejme však, že se v tomto případě jedná o nejdražší nabízenou motorizaci (navíc vynikající) v nejvyšší výbavě Allure.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy

První cena vozu 235.000,- Kč (1.2 (60 kW) 3d Access)
První cena vozu s testovanou motorizací 340.000,- Kč (1.6 eHDI (84 kW, 5M) 5d Active)
Základní cena testovaného vozu 395.000,- Kč (1.6 eHDI (84 kW, 6M) 5d Allure)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 415.000,- Kč (1.6 eHDI (84 kW, 6M) 5d Allure)

Plusy

  • Zajímavý design
  • Výborná sedadla
  • Vnitřní prostor
  • Kultivovaný vznětový motor
  • Výhled z vozu

Minusy

  • Kovová hlavice pálí/studí
  • Výhled na přístrojový štít
  • Odkládací prostory
Aleš Jungmann
Diskuze (90)
Peugeot 208 1,6 e-HDI
Cena základní sestavy 395 000 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, bezpečnostní pásy s pyrotechnickými předpínači vpředu, tříbodová pásy vzadu, úchyty ISOFIX vzadu, ABS + elektricky rozdělovač brzdných sil + samočinná aktivace výstražných světlometů, systém kontroly stability ESP + ASR, posilovač řízení, elektronický imobilizér, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, patnáctipalcová kola ocelová s kryty, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním + automatické zamykání dveří za jízdy, manuální klimatizace, palubní počítač, sportovní sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, výškově a podélně nastavitelný volant, autorádio Arkamys + 4 reprodukto, dělená zadní sedadla Kč
Cena testované sestavy 415 000 Kč
Výbava testované sestavy středová loketní opěrka, ozdobný kryt kolem řadicí páky (+ 4.000,- Kč), diodová denní světla, LED světla v interiéru (+ 5.000,- Kč), metalický lak (+ 11.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 285 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.4 / 3.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 285 / 1076
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1208 / 307
Rozměr pneu: 195/55 R16
Peugeot 208 1,6 e-HDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3965
b) šířka (mm): 1739
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2538
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
11. 5. 2013 11:42
Re: 4,6 l/100 Km pri 130Km/h???
V tom případě je koncern VW self-hater, když reagoval na tu poruchovost, která údajně nehraje roli, uvedením nové řady motorů TSI EA211. Nic ve zlém, ale když mi motor po 30 000km dá sbohem a šáteček, roli to hraje a hodně. Proč je pro některé VW hooligans tak těžký uznat, že se i někomu z konkurentů něco povedlo?
8. 8. 2012 07:23
Re: volant zakryvajuci tachometer
To slyším prvně, že by se tohle nastavení (sedačka úplně dole, volant kolmo) doporučovalo...
8. 8. 2012 07:10
Re: cena
Nezlob se, asi dělám někde chybu já, ale vyhledal jsem originál dlouhodobého testu na Autobildu ([odkaz] a tam žádné turbo neodešlo. První defekt, co hlásili, byla v 55kkm šňůrka držící plato na zavazadlovém prostoru. Celková známka 1, sdílené třetí místo v historickém žebříčku. To byl asi nějaký jiný dlouhodobý test, že? Link by nebyl, když už tu házíme odešlými turby?
8. 8. 2012 07:09
Re: cena
Nezlob se, asi dělám někde chybu já, ale vyhledal jsem originál dlouhodobého testu na Autobildu ([odkaz] a tam žádné turbo neodešlo. První defekt, co hlásili, byla v 55kkm šňůrka držící plato na zavazadlovém prostoru. Celková známka 1, sdílené třetí místo v historickém žebříčku. To byl asi nějaký jiný dlouhodobý test, že? Link by nebyl, když už tu házíme odešlými turby? (Omlouvám se za tuplák)
8. 8. 2012 06:53
Re: 4,6 l/100 Km pri 130Km/h???
Odpovím ti, co všichni vidí na motorech TSI. Zkrátka a dobře, ty se motory dobře používají, jízda s nimi je díky turbu velmi příjemná, auto působí velmi živě. Ke spotřebě: vyjeď si na Spritmonitoru data za Pola s motorem 1,2 TSI 77 kW ([odkaz] 406 kusů, průměrná spotřeba 6,68), porovnej to s konkurencí a pak něco povídej (zkusil jsem např. Corsy, musel jsem do toho zahrnout i slabší 87koňové kousky, celkem na Spritmonitoru 132 kusů, průměrná spotřeba 7,02 l). No a ta "neuvěřitelná poruchovst" existuje především u koncernových haters tady na auto.cz, v reálném světě jaksi nehraje roli.