Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 3008 DKR je nový speciál pro Dakar. Je opravdu tak nový?

David Bureš
Diskuze (1)
Nový speciál reaguje na upravená pravidla dakarské rallye. Konstruktéři se rovněž zaměřili na vylepšení silných vlastností auta a odstranění jeho slabin.

Když se Peugeot v roce 2015 po 25 letech vrátil na Rallye Dakar, byla z toho mizérie – místo ambiciózních plánů na vítězství se značka musela potýkat s technickými problémy svého speciálu. Letos už ale bylo všechno jinak a Peugeot ve slavné vytrvalostní rallye vyhrál. V roce 2017 se na Dakar vrátí opět, tentokrát však se speciálem novým.

Ten se jmenuje 3008 DKR s odkazem na sériové kompaktní SUV, s 3008 má ale společného jen pramálo, a to přestože na obou vozech pracoval designér Sébastien Criquet. Snad jen příď může lehce připomínat sériové auto.

To mnohem víc se nový speciál podobá dosavadní závodní 2008 DKR, na jejíchž základech je ostatně postaven. Není se ale čemu divit, už při prezentaci 2008 DKR automobilka tvrdila, že její název má ryze marketingový účel. A jestliže dosud peugeot potřeboval na Dakaru propagovat 2008, nyní se chce zaměřit na prezentaci druhé generace 3008.

Využití techniky 2008 DKR znamená, že její nástupce též využívá pohon zadních kol. Oproti předchůdci však byla technika vylepšena, hlavně co se týče jízdních schopností a spolehlivosti. Přestože Peugeot 2008 DKR letos Dakar vyhrál, značka si myslí, že je v těchto oblastech stále co zlepšovat.

Proto konstruktéři prozkoumali všechny díly a upravili je tak, aby vydržely více. To přitom platí jak pro mechanické části, které mají být pevnější, tak pro elektroniku, která má fungovat spolehlivěji. O pohon se i nadále postará uprostřed uložený třílitrový vznětový šestiválec s dvěma turbodmychadly, který však má kvůli pravidlům asi o 20 koní nižší výkon. Důvodem je restriktor v sání, z 39mm se stal 38 mm. Výsledkem změn je tak výkon 340 koní a 800 N.m. Zároveň se technici zaměřili na to, aby byl točivý moment dostupnější i v nízkých otáčkách, což je při jízdě v terénu nadmíru důležité.

Upraveno bylo dále zavěšení, respektive geometrie a tlumiče, a to s ohledem na zkušenosti z dosavadních závodů. Peugeot vylepšil také klimatizaci, která je na Dakaru nadmíru důležitá – závodníci tráví 12 hodin denně v kokpitu, kde mohou teploty hravě překonávat hranici 60 °C.

Peugeot 3008 DKR je sice primárně určen pro dakarskou rallye, nasazován ale bude i na dalších vytrvalostních podnicích. Její závodní debut proběhne už v říjnu, a to na OiLibya Rally v Maroku, kde vůz osedlá Carlos Sainz, zatímco jeho stájový kolega Cyril Despres ještě usedne do dosavadní 2008 DKR.

David Bureš
Diskuze (1)
13. 9. 2016 22:55
Ne
Nový není, bo není z vašenašeho koncernu. Takový chudáky si dává vášnáš Kodikvak ke snídani, takže opět nadpis mluvíci za vše