TEST Peugeot 308 1.2 e-THP – Tři válce stačí?
Evropské Auto roku 2014 v podobě Peugeotu 308 je povedeným strojem. Jak si však bude rozumět se zcela novou přeplňovanou tříválcovou dvanáctistovkou?
Automobilky koketují s downsizingem již pěkných pár let a výsledky jejich snahy snížit objem i spotřebu motorů se různí. Občas se nějaký agregát povede a je příjemné s ním jezdit, jindy ale dostanete do rukou automobil, jehož agregát má mizerné reakce, úzké spektrum využitelných otáček, nechuť k vytáčení a do toho všeho ani zdaleka ne tak nízkou spotřebu, jak by se mohlo zdát.
U Peugeotu 308 vám nyní za podobnou cenu nabídnou možnost volby. Sáhneme raději po úplné novince, tříválcovému motoru 1.2 s výkonem 96 kW a výborným točivým momentem 230 N.m, nebo dáme přednost o 11.000 Kč levnější čtyřválcové šestnáctistovce, která má o 4 kW a 30 N.m méně? Odpovědět na tuto otázku nám pomůže právě test nového turbomotoru.
Žádná tlama, ale pohledný elegán
Vnější vzhled druhé generace Peugeotu 308 se chtěl vyvarovat výstřelků v podobě široké masky chladiče jako u předchůdce a vsadil spíše na umírněnou eleganci. Výraz auta tak člověka na první pohled za srdce nechytí, mohl by však na zákazníky působit dlouhá léta a pomalu se jim dostávat pod kůži. Hnědá barva testovaného exempláře dala vyniknout tvarům a podle nás se k autu velmi hodí, což nelze říci o šestnáctipalcových kolech Topaze.
Kladně hodnotíme osvětlení vozu v nejvyšší specifikaci Allure, a to jak venkovní, tak vnitřní. Zadní diodové svítilny doplňují rovněž velmi příjemné přední full LED světlomety, které by si však zasloužily rychlé seřízení v servise – potkávací i dálkové diody snad ze strachu před oslněním ostatních účastníků provozu svítí příliš do země. Když k vozu přijdete v noci, okouzlí vás diodové osvětlení vnitřku vozu. Celý automobil tak působí velmi hodnotně a snad až draze.
Tomu dopomáhá také pohledný interiér, v našem případě vyvedený ve světlých barvách. Z praktického hlediska trochu pokulhává – vpředu je pouze jeden držák na nápoje, na zadních sedadlech se zase vyšším cestujícím nedostává prostoru. Nepotěší ani jinak působivé ovládání dotykové obrazovky, na které se za jízdy musíte příliš soustředit, což odvádí pozornost od řízení. Občas prostě ťukáte naslepo a překlepy vás mohou vytočit.
Jinak je však 308 velmi příjemné místo k pobytu. Sedíte v dobrých sedadlech a dílenské zpracování auta je na úrovni. Mně osobně nikdy nevadila ani kaplička přístrojů nad volantem. Člověk nemusí daleko odvracet oči a volant budíky při ideálně nastavené pozici sedadla nezakrýval.
Když turbo tlačí, tři válce stačí
Nový agregát s sebou může nést vlnu skepticismu, není k ní však důvod. Turbomotor 1.2 e-THP se dokázal úspěšně vyvarovat většině neduhů tříválců a v mnohém překvapí. Jeho projev je příjemně utlumený, ačkoliv zejména v městských rychlostech se z typického drnčivého zvuku, zdánlivě nevyrovnaného běhu a lehkých vibrací dozvíte, že zde oproti běžným zvyklostem opravdu jeden válec chybí. Agregát by si pak rovněž zasloužil nadšenější odezvu na plyn, to je ale nejspíše všechno, na co byste si mohli stěžovat.
Plusem motoru je, že na rozdíl od většiny tříválců nemá problém s prací v nízkých otáčkách. Pro rozjezdy nemusíte přidávat nepřirozeně mnoho plynu ani se nestane, že by se tříválec dusil. Naopak překvapí schopnost výrazně zatáhnout již v oblasti okolo 1400 otáček za minutu. Agregát se pak velmi zlehka vytáčí a automobil s ním upaluje s příjemnou nenuceností mnohem většího motoru.
Za všechno v tomto případě může skvělá hodnota maximálního točivého momentu 230 N.m, což je jenom o 10 N.m méně než u nejsilnějšího motoru v nabídce, přeplňované benzinové šestnáctistovky se 115 kW. Plochá charakteristika tříválce sice nenabídne žádnou výkonovou špičku, turbomotor má ale dostatek síly v téměř celém spektru otáčkoměru.
Ať už jedete po dálnici či se motáte ve městě, vždy máte dostatek síly třeba na předjíždění, a to i s naloženým autem, což jsme nečekali. Zátah ale přichází s menším zpožděním, turboefekt se nepodařilo zcela vymazat. Při rychlosti 130 km/h, kdy motor točí asi 2700 otáček, se spotřeba pohybuje okolo 5,8 litru na sto kilometrů. Při klidné jízdě po městě jsme se dostali na rozumných 6,5 litru, mimo město se dá spotřeba snadno stáhnout pod pět litrů, a to i u námi testovaného ještě syrového kusu. Při větší zátěži samozřejmě hodnoty výrazněji stoupají, jak to u přeplňovaných motorů bývá, není to ale nic dramatického. Celkově platí, že pokud chcete, můžete jezdit opravdu úsporně. A ještě něco – malý turbomotor téměř vůbec nezpomaluje auto, když sundáte nohu z plynu, což naznačuje, že tření vnitřních součástí bude velmi malé.
Dobrá dynamika vozu v přímce nás překvapila i proto, že zpřevodování šestistupňové převodovky je opravdu dlouhé. Paradoxně nám to však vadilo méně, než u turbomotoru 1.6 THP. Samotné řazení se pak řadí spíše k průměru. Páka se pohybuje v kulise poměrně přesně, o nějaké preciznosti ovšem nemůže být řeč. Svou funkci ale splňuje, takže stěžovat si vzhledem k zaměření vozu určitě nelze.
Na silnici kliďas
Řekněme si narovinu, že na sportovní svezení jsou v této třídě jiní kandidáti. Peugeot 308 zvládá s přehledem svižnou jízdu, cokoliv nad to ale znamená ztrátu jistoty, což se nebude líbit automobilu, ani řidiči. Přesto i díky lehkému motoru zatáčí auto až překvapivě nadšeně, bez sklonů k nedotáčivosti, a pokud jej budete do oblouku pokládat s citem, objevíte dobrou přilnavost i na ekopneumatikách Michelin. V jakýchkoliv rychlostech ale nepotěší uměle působící řízení bez přirozeného odporu, zejména když točíte malinkým volantem zvláštně oválného tvaru. Na brzdy se řidič může spolehnout, ocenili bychom však lepší dávkovatelnost jejich účinku.
Francouzský hatchback tak potěší spíše umírněné řidiče, kteří ocení pohodlné odpružení a na poměry těchto vozů i výtečnou izolaci od okolního světa. Snad jenom podvozek by mohl pracovat ještě o chlup tišeji, jinak ale na palubě panuje konejšivý klid, což bude mnoha zákazníkům vyhovovat. Typicky houpavá francouzská jízda v tomto případě není natolik patrná, připomenou ji ale pohyby karoserie při tlumení nerovností, které jsou občas nejen vertikální, ale i horizontální. Celkově pak 308 vůbec nejezdí zle, v rámci třídy ji lze zařadit k nadprůměru.
Závěr
Oproti předchůdci dospěl Peugeot 308 snad ve všech ohledech. Lépe vypadá, je dobře odhlučněn a potěší i tím, jak jezdí. Vraťme se však k otázce ze začátku. Dali bychom tedy přednost o chlup slabšímu a levnějšímu čtyřválci 1.6 THP/92 kW před touto novou dvanáctistovkou? Možná vás to překvapí, ale nedali. Třebaže má jenom tři válce, dokáže být nový turbomotor příjemně dynamický, netrpí nedostatkem točivého momentu a svým lomozem nijak neruší. Přitom při klidném jezdění, které ostatně automobilu vyhovuje nejvíce, palivo jenom usrkává. Skvěle vybavený Peugeot navíc nestojí nesmyslný obnos peněz, i proto se jedná o velmi dobrou volbu.
Pokud vás zajímá, jak si námi zkoušený Peugeot 308 1.2 e-THP vedl v přímém souboji s Fordem Focus 1.0 EcoBoost, přečtěte si aktuální Svět motorů. Přináší srovnávací test obou zmíněných automobilů.
Nejlevnější verze modelu | 320.000 Kč (Access 1.2 VTi/60 kW) |
Základ s testovaným motorem | 416.500 Kč (Active 1.2 e-THP/96 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 496.500 Kč (Allure 1.2 e-THP/96 kW) |
Plusy
- Úsporný a dynamický tříválcový turbomotor
- Pohodlné pérování
- Široká možnost dovybavení, přijatelné příplatky
- Kvalitní dílenské zpracování
- Povedené odhlučnění kabiny
Minusy
- Ovládání palubních systémů
- Necitlivé řízení
- Dlouhé zpřevodování
- Omezená prostornost na zadních sedadlech
- Odezva na sešlápnutí pedálu plynu
Foto: Petr Homolka