Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 908 HDI FAP jede letos do Le Mans pro vítězství

Ondřej Láník
Diskuze (16)
Návrat továrního týmu Peugeot Sport do závodů v Le Mans sice nebyl zakončen absolutním vítězstvím, ale jinak se dieselovým speciálům dařilo prakticky všude kam přijely. Pro sezonu 2008 tak má Peugeot jediný cíl - vyhrát legendární závod 24 h Le Mans.

Dvanáctiválcové Peugeoty 908 HDI FAP se loni na konci zimy představily veřejnosti a hned na to vstoupily do série závodů Le Mans, která se jede na několika místech Evropy. Prakticky všechny závody, kam Peugeot dorazil, skončily vítězstvím, což se pak opakovalo v trénincích na vrchol sezony ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Do cíle dorazily vozy se lvem ve znaku mezi prvními, ale na nejvyšší stupínek opět dosedlo dieselové Audi.

Francouzi jsou však prý spokojeni, protože mezi loňským představením nového závodního stroje a nejostřejším závodem sezony uplynula jen velmi krátká doba, takže na ladění bylo jen minimum času. Výsledky tedy spíše předčily očekávání. Peugeot má pro letošek jasný cíl - zvítězit na domácí půdě v Le Mans a obhájit vítězství v poháru Le Mans Series.

Na tiskové konferenci, která se konala minulý pátek v Paříži, byla představena desítka jezdců, kteří budou hájit barvy Peugeotu. Jsou mezi nimi jezdci formule 1 Christian Klien, Jacques Villeneuve, Alexander Wurz a Ricardo Zonta, dále Stephane Sarrazin, Franck Montagny, Nicolas Minassian, Pedro Lamy, Marc Gene a Anthony Beltoise. Zatím není určeno konkrétní složení posádek tří vozů, které automobilka hodlá vyslat do soubojů.

Závodní speciál Peugeot 908 HDI FAP bude startovat v královské kategorii prototypů Le Mans LMP1. Jeho vnější rozměry jsou 4610 x 2000 x 1030 mm, rozvor měří 2950 mm, hmotnost je přes 900 kg, palivová nádrž má 81 litrů. Karbonová karoserie má polykarbonátové čelní sklo. Dvanáctiválcový motor má celohliníkovou konstrukci, zdvihový objem 5,5 l, uspořádání válců V12 s úhlem rozevření řad válců 100°. Dodavatelem vstřikovacího systému common-rail i řídicí jednotky motoru je Bosch. Speciál je vybaven dvěma filtry pevných částic od firmy Dow Automotive. Nejvyšší výkon se pohybuje kolem 515 kW, nejvyšší točivý moment je asi 1200 Nm. Šestistupňová sekvenční převodovka posílá točivý moment na zadní kola přes diferenciál se zvýšenou svorností.

Karbonová konstrukce karoserie zůstává i nadále na povrchu viditelná, ale každý ze tří vozů bude letos mít svou další barvu. Startovní číslo 7 bude převážně červené, osmička bude modrá a devítka šedá.

Peugeot Sport: nejen drahé závodění

V roce 2007 uvedl Peugeot Sport v život nejen speciály 908 HDI FAP, ale také další tři série závodních strojů, které jsou podstatně dostupnější.

První krůčky má za sebou rallyový speciál Peugeot 207 Super 2000, který hned v první sezoně získal vavříny v národních kláních v Portugalsku a Polsku, ale také v mezinárodní sérii IRC (jak v poháru jezdců tak v poháru konstruktérů). Automobilka nabízí vozy pro jednotlivé země prostřednictvím národních zastoupení.

V převážně francouzském okruhovém poháru Spiderů THP došlo k výraznému navýšení výkonů přeplňované šestináctistovky až na 160 kW, pracovalo se na aerodynamice.

Vstupenkou do poháru Spiderů THP je vítězství v nižším šampionátu jen lehce upravených okruhových Peugeotů 207 RC, které patří k nejdostupnějšímu okruhovému náčiní ve Francii.

Ondřej Láník
Diskuze (16)
22. 2. 2008 22:52
Re: nemá na to !!!
ale tie dve audiny odstúpili vdaka poškodeniu pri havarii, nie koli poruche jak peugeot. ;-)
Avatar - T613
22. 2. 2008 10:28
Re: lietadlo na naftu...
nejen Němci
21. 2. 2008 23:03
Re: nemá na to !!!
Asi jsi to minulý rok příliš nesledoval. Audi měl nasazené 3 vozy, ale dojel jen jeden. Peugeot jen dva, kdy jeden odstoupil kvůli úniku oleje. Minulý rok byl Peugeot zdatným soupeřem, kdy se mu podařilo vyhrát kvalifikaci. Ale přesto vůz nebyl optimálně naladěn, byl příliš čerstvý, druhé místo je velkým úspěchem.
Rovný boj to bude až tento rok, kdy je 908 ve 100% kondici. Na Le Mans se moc těším, snad se Češi sejdou v tak hojném počtu jako minule a budou mít více štěstí.
21. 2. 2008 22:49
Re: sportovni diesel
Tlaky v sání u přeplňovaných naftových motorů bývají 2-3 krát větší než je atmosférický tlak, tedy až 0,3MPa. Tlaky ve válci se pohybují běžně 16MPa, max až 20MPa. Vstřikovací tlaky u naftových motorů jsou výrazně vyšší (okolo 200MPa) než u benzinových s přímým vstřikem (jen okolo 20MPa).
U naftových motorů je důležité co nejlepší rozprášení nafty, proto tak vysoké vstřikovací tlaky. Důležité je zamezit tvorbě kapiček, ke kterým se špatně dostává kyslík, hoření se protahuje, dochází k rozkladu kapiček a vzniku sazí, které se dále špatně oxidují.
Filtry pro svou regeneraci potřebují vyšší zatížení motoru a bohatost směsi, všeho se při závodě dostává. Spotřeba bude o dobrých 25% nižší než u benzinů.
Avatar - janodespota
21. 2. 2008 22:13
lietadlo na naftu...
to mali nemci uz v 30 rokoch 20 storocia kamo... :-!