Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)
Šestistupňová převodovka je u modelu Partner ještě v podstatě novinkou, proto si zaslouží větší pozornost. Ústrojí označené MCM má v Partneru 1.6 Blue HDi/88 kW jiné převody než pětistupňová převodovka BE4 k motorům 1.6 BlueHDi/74/55 kW. Ani jeden převodový stupeň není shodný.
Šestistupňové ústrojí začíná nepatrně (0,282/0,29)pomalejší jedničkou než pětistupňové ústrojí a strategii „kratších“převodů drží až do pětky (1,48/1,74). Až šestý stupeň (1,78) ústrojí MCM zajišťuje nižší otáčky motoru proti nejvyššímu převodu pětistupňové převodovky. V praxi poměr mezi 1,74 a 1,78 znamená jen 2,3procentní snížení otáček u šestistupňového ústrojí proti pětistupňovému při zařazení šestky, resp. pětky. Při rychlosti 100 km/h to znamenalo pokles o cca padesát otáček, ale v plném dálničním tempu 130 km/h turbodiesel točil zbytečně vysokých 2450 min-1. Šestistupňová převodovka tedy necílí primárně ke snížení otáček při rychlé jízdě. To se nám při rychlosti nad 100 km/h jevilo jako nevýhodné kvůli strmému nástupu spotřeby nafty z 5,5 na 7-7,5 l/100 při plném využití českého dálničního limitu.
Jemnější odstupňování zkoušeného ústrojí MCM však proti BE4 dovoluje udržovat ekonomičtější otáčky již od rozjetí, takže u šikovného řidiče šetří palivo stále. Výrobce nepředpokládá u modelu Partner převažující dálniční provoz, proto zvolil výše popsanou variantu šestistupňové přímo řazené převodovky MCM, kterou jsme v praxi ocenili jako výhodnější než mít hruběji odstupňované převody s dlouhou dálniční šestkou. Model Partner není typický křižník dlouhých tras, ale dodávka zejména do města a okolí.
Ve druhém dílu dlouhodobého testu Peugeotu Partner jsme slíbili, že srovnání kondici motorového oleje po deseti a dvaceti tisících kilometrech, pokud nás řídicí jednotka kvůli krátkým jízdním trasám nevyžene na zkrácený interval 15.000 km místo běžného 25.000 km. Při překonání hranice patnácti tisíc kilometrů nás palubní počítač nechal jet dál, a tak jsme mohli ujet dalších pět tisíc kilometrů.
Kapková zkouška oleje nakolik je jen přibližná, přesto velmi vypovídá o čtyřech parametrech motorového oleje.
Kromě klasických usazenin karbonu viditelných pouhým okem nás nejvíce zajímal podíl nafty v oleji a množství vody. Nebezpečí nafty proniklé přes stírací kroužky do olejové náplně jsme podrobně probírali v druhém dílu dlouhodobého testu, proto se k nim tentokrát vracet nebudeme. Výsledek kapkové zkoušky s minimálním podílem nafty v oleji je vyznamenáním pro motor 1.6 BlueHDI a předpokladem dlouhé životnosti i při zachování klasického servisního intervalu 25.000 km/rok a pro 1,6litrový turbodiesel velmi skromné olejové náplni o objemu 3,5 litru.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.6 BlueHDi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 1560 |
Chlazení | kapalinou |
Vrtání x zdvih (mm) | 75 x 88,3 |
Největší výkon (kW/min-1) | 88/3500 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 300/1750 |
Emisní norma | Euro 6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 174 |
Zrychlení z 0 na 100 km (s) | 12,9 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,9/4,2/4,4 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4380/1810/1801 |
Rozvor (mm) | 2728 |
Provozní hmotnost (kg) | 1473 |
Celková hmotnost (kg) | 2085 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 730 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 1300 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 0,675/3,000 |
Objem nádrže paliva (l) | 53 |
Objem nádrže Adblue (l) | 17 |
Cena vozu (Kč bez DPH) | 416 000 |