Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot RC - Motor, jako motor?

Michal Fokt
Jakou pohonnou jednotku byste si u stejného auta vybrali, pokud by měla stejnou dynamiku - zážehovou nebo vznětovou? Že je nesmysl se takhle ptát, když takové motory v nabídce žádné automobilky nejsou? Peugeot to možná změní svým kupé RC.

Pod souhrnným názvem RC a shodnou karoserií kupé se ukrývají dvě pohonné jednotky, které od sebe lze navenek rozeznat pouze grafickými symboly. Zatímco zážehový motor je označen karetním symbolem "piky" (Spades), turbodiesel nese na karoserii červený kosodélník, značící slovo "diamonds", tedy diamanty. Obě jednotky jsou umístěny před zadní nápravou a pohání pochopitelně zadní kola.

Benzinový motor má sice běžný objem 2,0 l a solidní točivý moment 202 N. m, ale nadprůměrný výkon 133 kW. Jeho dynamické parametry však už jsou bezmála supersportovní. Zrychlení z 0 na 100 km totiž zvládne za rovných 6 s, což je čas, za který tento sprint zvládne třeba třílitrové BMW Z3 Coupe. Také největší rychlost 230 km/h je pro sportovní svezení více než dostatečná. Neméně pozoruhodná je však také spotřeba - tento vůz by si totiž měl v kombinovaném režimu vystačit s pouhými 7,7 l na 100 km. Co je však ještě zajímavější - stejnou akceleraci i největší rychlost by měl zvládnout i RC Diamonds, tedy verze s přeplňovaným vznětovým motorem 2,2 HDi, který by měl disponovat skvělým výkonem 129 kW i pozoruhodným točivým momentem 400 N. m. V kombinovaném režimu by měl navíc spálit neuvěřitelných 4,9 l na 100 km. Těchto parametrů by mělo být dosaženo vysokými vstřikovacími tlaky, novým turbodmychadlem a účinným chlazením stlačeného vzduchu.

Tyto vesměs pozoruhodné jízdní výkony a spotřeby však mají jeden háček - podle informací automobilky jde zatím pouze o teoretická data, nepotvrzené jízdními testy.

Za nezvyklou dynamikou automobilů stojí nejen použití šestistupňové elektrohydraulické sekvenční převodovky s možností samočinného režimu, ale především velmi nízká hmotnost obou vozidel, které bylo dosaženo použitím autoklávovaných karosářských dílů z uhlíkových vláken, což je technologie používaná při stavbě monopostů formule 1. RC Spades díky tomu váží 900 kg, Diamonds pak o půl "metráku" více. Snížit hmotnost napomohly také keramické brzdové kotouče a montáž osmnáctipalcových kol z hořčíkové slitiny, která je odolnější a zároveň lehčí, než ta hliníková. Vůz na ně obouvá na obou nápravách pneumatiky Michelin o rozměru 245/45. Podvozek využívá na obou nápravách s rozvorem 2,8 m dvojitá příčná ramena z aluminia, rozchod kol vpředu činí 1,6 m, vzadu pak 1,5 m.

Mnoho diskusí vzbudí rozhodně také design 4,3 m dlouhé, 1,8 m široké a 1,15 m vysoké karoserie. Ta je totiž poměrně dlouhá, protože ukrývá interiér určený pro čtyři osoby, což může z určitého pohledu působit poněkud disproporčně, jinak ale RC využívá osvědčené stylistické prvky, které si získaly statisíce majitelů sériových peugeotů v posledních pěti letech - šípovité světlomety a ostré křivky střídající se s oblinami. Sluší se také upozornit na panoramatické čelní sklo, které umožňuje vynikající výhled vpřed i do stran.

Se sériovou výrobou tohoto modelu je prozatím lepší nepočítat, ovšem v současnosti je možné úplně všechno a v bitvě o každého zákazníka se občas sahá k realizaci dosud nevídaných projektů. Jistě je však to, že koncern PSA pociťuje absenci sportovního modelu ve své paletě stejně tak, jako chybějící SUV (jehož koncept nastínil pro změnu Citroen s modelem C-Crosser), což by v dohledné době mohlo vést k jejich realizaci.



Michal Fokt