Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot vyrábí auta v Sochaux už celé století

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Továrna v Sochaux je dnes jedním z nejstarších dosud fungujících závodů na výrobu automobilů na světě. Byla otevřena před 100 lety.

Peugeot v Sochaux původně stavěl nákladní automobily. Po první světové válce sem ovšem soustředil veškerou produkci vícestopých vozidel. Rodila se zde například první řada značky s dnes patentovanou nulou uprostřed (201) nebo aerodynamické modely 402 z konce třicátých let.

Nezahálelo se tu ani za německé okupace během války, teprve po ní se ovšem obnovila civilní výroba typem 203. Následovali elegáni řad 403, 404 a zejména v Africe oblíbený a v soutěžích úspěšný 504.

Továrna je dnes největší svého druhu v zemi galského kohouta a stala se symbolem zdejšího automobilového průmyslu. Vždyť z jejich bran vyjelo více než 20 milionů aut! Dnes jich zde denně vzniká 1670. Kromě „lvů“ 308, 3008 a 5008 se jedná i o Citroën DS5.

Komplex zaměstnává 12 tisíc lidí, třetina z nich pracuje ve výzkumu a vývoji a značnou část osazenstva ve všech možných

profesích tvoří už dlouhá léta ženy. Továrna se neustále modernizuje. Naposledy byla postavena nová karosárna i s lakovnou, dohromady spolykaly investice ve výši 200 milionů eur (zhruba 4,9 miliardy korun).

Peugeot hodlá zmíněné kulatiny řádně připomenout. Výstava s logickým názvem „L'Expo du Siècle - Expozice století“ byla slavnostně otevřena 10. září přímo v areálu v hale M14. Událost si nemohli nechat ujít vysoce postavení muži: předseda dozorčí rady Peugeotu a člen rodiny zakladatelů Thierry Peugeot, předseda představenstva akciové společnosti Philippe Varin a ani francouzský ministr financí Pierre Moscovici.

Až do 15. října zde návštěvníci uvidí vzácné dokumenty z firemních archivů v Terre Blanche, prohlédnou si například, jak se měnily pracovní podmínky a čeká je i prezentace průběhu výroby moderního automobilu. Součástí programu jsou rovněž dva koncerty vážné hudby, ale ty s auty, pravda, příliš nesouvisí.

Celá aliance PSA Peugeot-Citroën se dnes stejně jako na konci 70. let ocitá ve velmi těžkých časech. Je sužována vleklými finančními problémy, které ovlivňují nejen francouzský automobilový průmysl, ale vlastně i tamní ekonomiku jako celek a určitě budou mít globálnější dopady.

Koncern byl dokonce vyškrtnut z francouzského burzovního indexu CAC 40. Přesto má nyní jeho historicky starší polovina alespoň nějaký důvod k oslavě. Továrna v Sochaux navíc zcela jistě neskončí jako ta v Aulnay-sous-Bois.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)