Po 43 letech objeven speciální Volkswagen pro školitele. Jediný přeživší na světě
Stará stodola v Ohiu vydala jeden z nejdůležitějších Volkswagenů, který pomáhal se založením americké divize značky. Speciální Volkswagen Type 2 Schulwagen sloužil školitelům při cestách po celých Spojených státech amerických, aby vyškolili mechaniky pro kvalitnější servis.
Jediný přeživší Volkswagen Type 2 Schulwagen se po dlouhých 43 letech znovu objevil na veřejnosti. Volkswagen na nedávném americkém mezinárodním srazu populárních „busíků“ značky uvedl nový elektromobil ID.Buzz se třemi řadami sedadel, ale největší pozornost přitáhl originální „školní“ Volkswagen Type 2 s autentickou patinou. Kdysi byl u zrodu celé americké divize německé automobilky.
Koncem první poloviny padesátých let se Volkswagen rozhodl vypovědět smlouvu s výhradním americkým importérem Maxem Hoffmanem, rakouským obchodníkem zastupujícím i Porsche, Mercedes-Benz, BMW a další evropské výrobce v USA. Už v roce 1954 pak začal pracovat na založení specializované divize Volkswagen of America, s jakou chtěl proniknout na největší automobilový trh na světě.
Stál u zrodu Volkswagen of America
Během následujícího desetiletí Volkswagen uspěl v importu nových aut do Spojených států amerických, ale k tomu musel vytvořit také prodejní síť s náhradními díly a kvalitními službami pro zákaznickou podporu. A tady přijíždí na scénu Volkswagen Type 2 Schulwagen. Už v roce 1954 totiž vznikla prodejní síť prodejců a distributorů, kterou v následujícím roce rozšířil vznik americké divize značky.
V roce 1955 do Ameriky přicestovala skupina školitelů pro servis a techniku z Německa, kteří s sebou přivezli několik speciálně vybavených busíků Type 2, aby cestovali po oficiálních prodejnách a školili mechaniky v servisech. První dva Volkswageny Type 2 Schulwagen přitom byly dodány americkému Volkswagenu ještě před oficiálním založením společnosti v říjnu 1955.

Nakonec vzniklo celkem čtrnáct „Schulwagenů“ a všechny jsou vidět na autentické fotografii, kterou americká divize vyfotila před svou první kanceláří v Englewood Cliffs v New Jersey. S cenou přesahující tehdejších 5 tisíc amerických dolarů to byly nejdražší vyrobené Volkswageny tehdejší doby. Byly dvakrát dražší než dnes velmi ceněné standardní modely De Luxe s 23 okny.
Skrytý pod deseti vrstvami laku
Jediný dodnes existující Volkswagen Type 2 Schulwagen byl dlouhých 43 let zapomenutý ve stodole v Ohiu, kde jej objevil a nakonec i koupil sběratel autobusů Lind Bjornsen. Až když při renovaci obrousil deset vrstev laku, zjistil, na jaký unikát doopravdy narazil. Byl to Schulwagen pro Školu mobilních služeb značky. Volkswagen následně potvrdil, že vůz je opravdu originální a byl dodán americké divizi v lednu 1955.
Během renovace byly novější vrstvy laku obroušeny až na původní nátěr zastoupení Volkswagen of America, všechny mechanické aspekty prošly opravou a speciální vybavení bylo obnoveno tak, aby odpovídalo tehdejší specifikaci. Celý proces obnovení do původního stavu přitom trval pouhých pět měsíců, což je na tak náročný projekt až neuvěřitelně krátká doba.