TEST Volkswagen California 6.1 Ocean – Jednoduše to nejlepší
Nestárnoucí legenda obytných vozů nabízí prakticky vše, co si můžete na delších výpravách přát. Horší je to s dostupností testovaného kousku.
Design, interiér
Svět obytných automobilů má několik legend, přičemž jednou z nejpopulárnějších je dlouhodobě Volkswagen California. Pod tímto jménem se původně ukrýval jeden model, nahrazující vozy Volkswagen Westfalia. Jméno California se poprvé objevilo s generací VW Transporter T4 v roce 2004.
Od té doby se jméno Volkswagen California stalo synonymem praktických obytných vozů, což automobilka zužitkovala a nabídku postupně rozšířila o větší obytný Crafter (Grand California) a menší obytný Caddy (Caddy California).
V blízké budoucnosti se pak dočkáme dalšího rozšiřování modelové řady California v segmentu klasických dodávek. Obytné verze se dočká jak Volkswagen Multivan (s interním označením T7), postavený na osobní platformě MQB, tak i čistě elektrický ID. Buzz, který je jeho bezemisní alternativou postavenou na elektrické platformě MEB. To je ale zatím hudba budoucnosti.
Mezi klasickými obytnými dodávkami je tak v nabídce zatím stále jen California 6.1, vycházející z původně užitkového Volkswagenu T6.1. Nejde tedy o žádnou žhavou novinku, ostatně rozsáhlá modernizace generace T6 byla představena již v únoru 2019. Modernizovaná obytná verze California 6.1 byla představena v srpnu stejného roku. Díky digitalizaci, kterou modernizace přinesla, byste ale stáří modelu snad ani nehádali.
Zákazníci přitom mají na výběr mezi několika verzemi obytného modelu, které nabízí odlišné úrovně variability a komfortu na cestách. Jednoduše pojatý základ tvoří California Beach, střední cestou je California Coast a v dnešním testu se podíváme na vrcholný model Ocean, který nabízí maximální výbavu pro kempování.
Všechny modely California přitom standardně dostávají nárazníky lakované v barvě karoserie, zadní LED svítilny a označení California. Vrcholná výbava Ocean ovšem jako jediná dostává standardně i přední LED světlomety a lakování madel dveří a krytů zrcátek v barvě vozu.
Díky paketu Edition, který prozrazuje nálepka na boku, ale testovaný kousek nabízí ještě o trochu víc stylu. Auto stojí na 17“ litých kolech Aracaju, má černě lakovanou masku chladiče s chromovanými lištami, B-sloupky v černé barvě a nechybí ani zatmavené zadní LED světlomety. Karoserii zdobí bílý lak Candy v kombinaci s černou střechou za 6.353 Kč. Jak je navíc u modelů California běžné, pod střechou se nachází výklopný stan, zatímco na pravém boku vidíme příplatkovou markýzu za 17.453 Kč. Modely California ovšem nejsou ani tak o exteriéru, jako především o interiéru.
Co si jen budete přát
Kabina připomíná na první pohled klasický Multivan, v našem případě tedy s vyšší výbavou, zahrnující například i 10,25palcový digitální přístrojový štít (+12.284 Kč) nebo 9,2“ barevný dotykový displej systému Discover Pro. Malým retrem při dnešní době je ovšem masivní páka ruční brzdy, pro kterou je potřeba se vždy ohnout k podlaze.
Při bližším pohledu si ale můžeme všimnout do A-sloupků integrované rolety, díky které je zakrytí čelního skla otázkou chvilky. Ve stropnici je pak integrovaná dotyková barevná obrazovka, která ovládá systémy vestavby a značně usnadňuje bydlení na cestách například i díky integrované vodováze (ve spaní se tak nebudete kutálet na jednu stranu). V případě vrcholné výbavy je zde umístěno i ovládání střešního stanu s elektrohydraulickým pohonem, ve kterém se pohodlně vyspí dva lidé. Matraci lze snadno zvednout, což umožní pohodlně se v kabině pohybovat.
Obě přední sedačky jsou otočné, přičemž pod sedačkou řidiče najdeme přídavnou baterii, určenou k napájení obytné vestavby. Nemusíte se tak bát, že byste po delším kempování nenastartovali. Největší pozornost ale přitahuje vestavba po levém boku, obsahující skříňky s posuvnými dvířky, vestavnou lednici o objemu 42 litrů, dvojici plynových hořáků připojených na 2,8kilogramovou propan-butanovou lahev nebo dřez se sklopnou baterií, která čerpá vodu z 30litrové nádrže na pitnou vodu.
Volkswagen California 6.1 Ocean
Odpadní voda je zachycována v nádrži na špinavou vodu a o stavu obou nádrží vás informuje výše zmiňovaný displej. Přes ten se také aktivuje a nastavuje intenzita chlazení lednice, která na externí baterii vydrží fungovat okolo dvou až tří dnů. Při pobytu v kempu je ale možné vůz jednoduše připojit do sítě, k čemuž slouží zásuvka na levém vnějším boku.
Kuchyňka také potěší osvětlením, USB-porty za sedadlem řidiče nebo praktickým výklopným stolkem, který se šikovně posouvá v kolejničce. Při jeho zajišťování na úrovni zadních sedadel je však potřeba trocha šikovnosti, aby za jízdy nevydával nežádoucí pazvuky. Pokud se ale vše správně zajistí, nedává o sobě vestavba za jízdy nijak vědět.
Obytná vestavba spolkla jedno místo z původní třímístné zadní lavice, ve dvou se však vzadu bude pořád cestovat pohodlně. Lavice je navíc vybavena posuvem, v její spodní části je velký úložný šuplík a praktickým doplňkem je také systém jednoduchého sklápění hlavových opěrek. To usnadňuje nejen výhled z vozu směrem vzad, ale také vyváření dalších dvou lůžek přímo v kabině.
V kufru je totiž umístěna platforma, která v kombinaci s rozložením zadních sedadel vytvoří další dvě pohodlná místa ke spaní. Spí se přitom na komfortní matraci, která je jinak složená na platformě v kufru. Platforma je navíc odklápěcí a pod ní najdete dostatek prostoru na uložení zásob, oblečení či vybavení. Po levé straně pak automobilka umístila praktické skříňky, včetně výstupu pro připojení sprchové hadice.
Z chytrých řešení si zmínku zaslouží také komplexní osvětlení, které je možné ovládat i z dotykové obrazovky vpředu, systém zastínění pomocí rolet zabudovaných nad okny nebo systém uložení venkovního stolku v bočních posuvných dveřích, jež jsou u nejvyšší výbavy standardně elektronicky dovírány. V pátých dveřích je pak praktická taška s dvojicí venkovních křesel. Zřejmě kvůli celkově váze jsou však zadní dveře vybaveny vcelku silnými plynovými vzpěrami, kvůli kterým je jejich zavírání docela náročné.
Kritiku si navíc nemohu odpustit ani k úložnému prostoru ve střeše před zadním oknem. Pokud v autě spíte a máte hlavu u zadního okna, může se jednat o praktický odkládací prostor. Jenže pokud řídíte, bude vám schránka celkem výrazně omezovat už tak dost skromný výhled dozadu.
Celkově vzato je ale docela náročné VW California 6.1 Ocean něco zásadního vyčítat. Tým z VW užitkové vozy, který měl vývoj na starost, evidentně dokázal zužitkovat léta zkušeností a spousty zpětné vazby. V autě se tak pohodlně vyspí čtyři lidé, kuchyňka nabízí dostatečné zázemí pro přípravu jednodušších jídel, není zde nouze o úložné prostory a díky otočným předním křeslům se dá uvnitř pohodlně posedět ve chvílích, kdy venku prší. Vůz je navíc slušným parťákem jak do kempu, kde ho můžete připojit do sítě, tak na kempování na divoko, kde vás nezklame díky přídavné baterii, nádrži na vodu a promyšlené výbavě.
Motor, jízdní vlastnosti
Překvapí spotřebou
Volkswagen California T6.1 je dostupný pouze s motorem 2,0 TDI, který nabízí výkon 110 nebo 150 kW. Slabší verze s jedním turbodmychadlem je dostupná s manuální šestistupňovou převodovkou i sedmistupňovým DSG, námi testovaná výkonnější verze s dvojicí turbodmychadel ale nabízí pouze automat. Ten standardně posílá výkon pouze na přední kola, za příplatek je však dostupný i pohon všech kol 4Motion, který dostal i testovaný vůz.
Nejvyšší výkon 150 kW je dostupný až při 4000 otáčkách, nejvyšší točivý moment ale motor nabízí již v rozmezí 1400 až 2250 otáček. Při provozní hmotnosti zhruba 2,6 tuny to nemusí znít zrovna oslnivě, v praxi se ale není příliš čeho bát. Rozjezdy nejsou nijak dýchavičné, akceleraci z 0 na 100 km/h zvládá California 6.1 Ocean za 11,1 sekundy a elán neztrácí ani ve vyšších rychlostech. Ostatně maximální rychlost je až 199 km/h.
Motor má sice hrubší chod, kabina je však velmi slušně odhlučněná. Spolupráce motoru a převodovky probíhá bez větších problémů – DSG řadí včas, nemá tendenci motor zbytečně podtáčet, v nízkých otáčkách se neozývá nepříjemné dunění a dynamika se zdála být ve většině situací naprosto dostačující.
Testovaný vůz navíc dostal příplatkový pohon všech kol 4Motion, doplněný o uzávěrku zadního diferenciálu, díky čemuž se nemusíte bát parkování ani mimo upravené plochy. S ohledem na rozvor rovné 3 metry a světlou výšku 193 mm si však nedělejte iluze o kempování ve velké divočině. Čtyřkolka pomůže například na mokré trávě, v lehčím blátu, na sněhu nebo při zdolávání nepříliš velkých překážek.
Volkswagen California 6.1 Ocean
Velmi milým překvapením se ale ukázala být spotřeba. Při dlouhých přesunech po okreskách se dala bez problému srazit na rozmezí 7,5 až 8 l/100 km. Jízda svižnějším tempem, včetně dálničních přesunů, vyšroubovala spotřebu lehce nad 9 l/100 km. Městské popojíždění pak někdy na ukazateli vykouzlilo hodnotu lehce překračující 10 l/100 km. California ale není autem do města, takže při dlouhých cestách počítejte spíše s průměrem pohybujícím se mezi 8-9 litry. Díky příplatkové nádrži na 80 litrů paliva (1.960 Kč) přitom testovaný vůz atakoval dojezd kolem 1000 kilometrů, což je na pojízdnou garsonku opravdu solidní.
Skoro jako osobák
Docela působivý je i jízdní projev, který podobně jako v běžném multivanu připomíná běžný osobní automobil. Za volantem se ovšem sedí výš, díky čemuž má řidič lepší výhled vpřed i do stran. Omezenému výhledu dozadu už jsem se věnoval výše.
Podvozek je naladěn pohodlně a bez většího úsilí zvládá filtrovat běžné nerovnosti na českých okreskách. Na větších nerovnostech už se sice do kabiny vloudí nějaká ta rána od kol, celkově je však komfort i odhlučnění velmi solidní, což potvrzuje i relativně nízká hlučnost při dálničních přesunech.
Řízení má příjemný chod a s autem se snadno manévruje i ve městě nebo na parkovišti. Při svižnější jízdě se ale rychle začne projevovat vyšší hmotnost i vyšší těžiště, takže je potřeba počítat s lehkými náklony a zatáčky projíždět obezřetněji.
Na dálnici či táhlých okreskách je ale california jako doma. Kombinace nízké hlučnosti, slušného výhledu do většiny směrů, zdařilé ergonomie a pohodlné pozice za volantem řidiče podporuje ve zdolávání dlouhých tras, po kterých si ani nepřipadá nijak výrazně unavený.
Závěr
Závěr
Ať už patříte k fanouškům kempování na divoko nebo v kempech, Volkswagen California 6.1 Ocean s vámi celkem pohodlně udrží krok a vždy vám nabídne maximální možný komfort. Ať už si budete užívat čerstvý vzduch a výhledy na kempinkových židličkách pod markýzou, nebo budete spát, kuchtit, hrát společenské hry nebo se jen ukrývat před deštěm na jeho palubě. Možnosti se zdají být neomezené.
Někomu sice může vadit absence záchodu na palubě, což se dá přinejhorším řešit chemickou toaletou, nebo sofistikovaněji řešenou sprchou, jenže i to se dá s trochou šikovnosti a kreativity vyřešit. California Ocean už navíc není tak univerzální auto „mimo dovolenou“, jako například základní model Beach.
Snad největší vadou na kráse ale zůstává cena. Nejlevnější Volkswagen California 6.1 v základní verzi Beach a s motorem 2,0 TDI 110 kW s šestistupňovým manuálem totiž začíná v rámci nabídky akčních modelů od ceny 1.574.361 Kč. Testovaná verze Ocean s motorem 2,0 TDI 150 kW a DSG převodovkou ale jako akční model startuje od ceny 2.394.234 Kč. Mimo akční modely se bavíme o ceně 2.799.085.
V této ceně ovšem není volitelný pohon všech kol, který z ceníku aktuálně vypadl, ani paket Edition či celá řada dalších prvků příplatkové výbavy. Pokud byste se výbavou chtěli dorovnat testovanému kousku, bylo by potřeba zhruba dalších 300.000 Kč. California Ocean zkrátka není z levného kraje.
Nejlevnější verze modelu | 1.574.361 Kč (Beach, 2,0 TDI 110 kW, 6Man, akční cena) |
Základ s testovaným motorem | 1.772.179 Kč (Beach, 2,0 TDI 150 kW, 7DSG, akční cena) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.394.234 Kč (Ocean, 2,0 TDI 150 kW, 7DSG, akční cena) |
Testovaný vůz s výbavou | cca 2.665.164 Kč (Ocean, 2,0 TDI 150 kW, 7DSG, akční cena)* |
*v ceníku aktuálně chybí některé prvky výbavy testovaného vozu |
Plusy
- Jízdní vlastností
- Spotřeba
- Výbava pro kempování
- Chytrá řešení, technologie
- Variabilita
- Dostatek úložných prostor
Minusy
- Vysoká cena
- Omezený výhled dozadu
- V zatáčkách je cítit hmotnost vozu
- V ceníku aktuálně chybí 4Motion