Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Po dálnici D1 jezdíme už 30 let

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
Poprvé se motoristé mohli svézt rychle mezi Prahou, Brnem a Bratislavou dne 8. listopadu 1980.

Úsek z moravské metropole do hlavního města Slovenska nese označení D2 a od roku 1993 s jedná o spojení mezi dvěma suverénními státy. Její stavba trvala poměrně krátkých třináct let, od roku 1967. Myšlenka stavby rychlostních komunikací na našem území je však mnohem starší.

První návrh Národní silnice Plzeň-Košice vznikl již v roce 1935. Projektem autostrády se zabýval také Jan Antonín Baťa. Podle jeho plánů měla vést z Chebu až do Velkého Bočkova na Zakarpatské Ukrajině, která byla součástí tehdejšího Československa. Vyhýbala se velkým městům, například neměla vůbec vést přes Prahu, ani kolem ní. Stát měl však jiné starosti a Baťa ani přes velikost svého obchodního impéria nemohl pochopitelně realizaci financovat z vlastní kapsy.

V lednu 1939, tedy až po nechvalně proslulé Mnichovské dohodě začaly práce na projektu Praha-Jihlava-Brno-Zlín, o tři roky později byl ale zastaven. Zbylo po něm několik drobných staveb, které se dochovaly dodnes. Na další začátek si musel náš stát počkat skoro třicet dalších let. V roce 1971 byl otevřen první úsek Praha-Mirošovice, zbylá část pak do listopadu 1980. Při výstavbě bylo přemístěno na 40 milionů m3 zeminy. Stavbaři položili okolo 9 milionů km2 asfaltu, betonu a cementu, postavili 280 mostů a 141 nadjezdů. Původní trasa mezi Prahou, Brnem a Bratislavou měřila 317 km, z toho 258 km na území dnešní České republiky.

Dnes dálnice D1 spojuje Prahu a Brno s Ostravou, až na česko-polskou hranici by měla dosáhnout v příštím roce. Momentálně jezdíme po 335 km, přes které vede 176 mostů a 36 křižovatek. Plná délka dosáhne 377 km. Jedná s o jeden z nejnebezpečnějších dopravních tahů u nás, hustota provozu je vysoká a vysoká nehodovost je způsobena také velmi špatným stavem povrchu, zejména mezi Prahou a Brnem.

Zatím poslední komunikací dálničního typu, která byla uvedena do provozu, je jižní část Pražského okruhu, která propojila D1 s D5 Praha-Plzeň-Rozvadov. Byla otevřena 20. září 2010.

Perlička na konec: D1 vlastně ani dálnicí není, její převýšení je větší, než povolují příslušné normy. Má však mezinárodní výjimku.

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
Avatar - dr.biker
9. 11. 2010 16:57
Re: Nehodovost
Přesně tak, ale takový nájezd je opravdu nebezpečný, protože Rohlenka je v kopci a takový naložený kamion který stojí na stopce a než se rozjede v tom kopci na slušnou rychlost, tak to trvá celou věčnost a všichni ho objíždí včetně kamionů a autobusů a potom houstne doprava a dochází vlivem těch hovad řidičů k hromadným nehodám a potom vzniká parkoviště jménem D1. Chtělo by to ten třetí pruh a slušnější řidiče na D1.
Avatar - dr.biker
9. 11. 2010 16:14
Re: Nehodovost
S těmi připojovovacími pruhy máš pravdu, ale u nás na D1 dokonce chybí. Jak jsem psal nad tebou, na Rohlence u Brna připojovací pruh chybí, je tam stopka a na dálnici omezení na 90. Přesto to nestačí. Minulý měsíc mě otec vezl do školy, jeli jsme 100 v levém pruhu a za námi jelo auto a v pravém nikdo, tak auto na stopce se začalo rozjíždět a vjelo na dálnici, ale auto za námi nás objelo zprava a málem to napral do toho auta na nájezdu. Prostě někteří jezdí jak hovada a klidně předjíždí zprava.
Avatar - dr.biker
9. 11. 2010 16:04
Re: Nehodovost
Tak to nemáš pravdu, jezdím každý den po D1 Vyškov- Brno a každý týden je tam havárka u motorestu Rohlenka. Je tam nájezd na dálnici se stopkou a přesto že je tam omezení rychlosti na 90, tak co chvíli tam někdo někoho sejme, zrovna dnes tam byly ráno 4 auta v sobě....
Avatar - Special-line
9. 11. 2010 15:24
Re: Chyba v článku?
Nad tím sem se už nezamyslel, to se omlouvám :-)
9. 11. 2010 10:35
Re: Nehodovost
koukám, že už více lidí si všimlo, že někteří jedinci mají neskutečný problém udržet konstantní rychlost :yes: tohle se mi stává nonstop. Osobně jezdím tak 130/140 a rád se zařadím za nějaký vůz který evidentně jede na tempomatu. Bohužel často spíš narazím na troubu, který chvíli jede 140, pak zase 110, pak pro změnu 130 a pak aby to bylo komplet tak i 120. Na rovném úseku s minimálním provozem....