Podíl elektromobilů v lednu v EU stoupl a dohání diesely. Ovšem jen zdánlivě
Elektrická auta v prvním letošním měsíci v Evropské unii tvořila více než deset procent registrací nových automobilů. Jejich podíl se pomalu blíží dieselům, ovšem situace není tak jednoduchá. V celkových číslech překvapí třetí místo Škodovky.
Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) bylo letos v lednu v Evropské unii registrováno 92.741 elektromobilů, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 28,9 %. Pokud bychom započítali také země EFTA (Island, Norsko a Švýcarsko) a Velkou Británii, zvýší se číslo na 102.926 vozů (+29,3 procent).
V rámci EU se v lednu elektrickým autům dařilo zejména v Belgii (+75,8 %), Nizozemsku (+72,2 %), Francii (+36,8 %) a Německu (+23,9 procent), které však od 17. prosince loňského roku nenabízí přímé státní subvence na nákup lokálně bezemisních vozů. Tenhle výpadek alespoň částečně kompenzují vybrané automobilky, jež na nákup poskytují dodatečné slevy.
Elektromobily si díky slušnému lednu připsaly 10,9% podíl na celkových prodejích a dohánějí diesely se 13,4 procenty. Na první pohled senzační zpráva má ovšem jedno velké ale. ACEA totiž do skupiny hybridů, která je po benzinech (35,2 %) s 28,8procentním podílem druhou nejpočetnější skupinou, započítává i mild-hybridní pohon, který má však ve výsledku jen marginální přínos. Nezvládá totiž soustavnou jízdu na elektřinu ve vyšších rychlostech a na delší vzdálenosti. Spousta vznětových aut tudíž spadá právě i mezi široce a nepřesně rozkročené hybridy.
Těch podle statistik ACEA bylo v lednu v EU registrováno 245.068 (+23,5 %). Trochu opomíjené plug-in hybridy mají samostatnou kategorii, která ve srovnání s lednem 2023 vzrostla o 23,8 procent na 66.600 vozů. Celkově tak zaznamenaly 7,8procentní podíl na celkových prodejích.
Jedničkou zůstává koncern Volkswagen (221.011 aut), který si před ostatními drží obrovský náskok. Na druhém místě skončila skupina Stellantis se 162.525 auty, třetí byl Renault s 86 tisíci exempláři. V jeho případě je zajímavé, že Dacia si v lednu připsala výrazně vyšší čísla než samotný Renault (49.078 vs. 36.828 automobilů). A zapomenout nemůžeme ani na domácí Škodu, která se vyšvihla na vynikající celkové třetí místo s 6,2% podílem.
10 nejprodávanějších značek v lednu 2024 v EU | |||
Pořadí | Značka | Počet (ks) | Meziroční rozdíl (%) |
1. | Volkswagen | 82.312 | -4,2 |
2. | Toyota | 70.712 | 13,7 |
3. | Škoda | 52.397 | 19,6 |
4. | Peugeot | 50.865 | 19,6 |
5. | Dacia | 49.078 | 7,9 |
6. | BMW | 48.247 | 33,4 |
7. | Audi | 42.886 | 13,8 |
8. | Renault | 36.828 | -14,4 |
9. | Hyundai | 34.783 | 7,3 |
10. | Mercedes-Benz | 34.632 | -6,8 |