Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podíl elektromobilů v lednu v EU stoupl a dohání diesely. Ovšem jen zdánlivě

Ondřej Šámal
Diskuze (105)

Elektrická auta v prvním letošním měsíci v Evropské unii tvořila více než deset procent registrací nových automobilů. Jejich podíl se pomalu blíží dieselům, ovšem situace není tak jednoduchá. V celkových číslech překvapí třetí místo Škodovky.

Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) bylo letos v lednu v Evropské unii registrováno 92.741 elektromobilů, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 28,9 %. Pokud bychom započítali také země EFTA (Island, Norsko a Švýcarsko) a Velkou Británii, zvýší se číslo na 102.926 vozů (+29,3 procent).

V rámci EU se v lednu elektrickým autům dařilo zejména v Belgii (+75,8 %), Nizozemsku (+72,2 %), Francii (+36,8 %) a Německu (+23,9 procent), které však od 17. prosince loňského roku nenabízí přímé státní subvence na nákup lokálně bezemisních vozů. Tenhle výpadek alespoň částečně kompenzují vybrané automobilky, jež na nákup poskytují dodatečné slevy.

Elektromobily si díky slušnému lednu připsaly 10,9% podíl na celkových prodejích a dohánějí diesely se 13,4 procenty. Na první pohled senzační zpráva má ovšem jedno velké ale. ACEA totiž do skupiny hybridů, která je po benzinech (35,2 %) s 28,8procentním podílem druhou nejpočetnější skupinou, započítává i mild-hybridní pohon, který má však ve výsledku jen marginální přínos. Nezvládá totiž soustavnou jízdu na elektřinu ve vyšších rychlostech a na delší vzdálenosti. Spousta vznětových aut tudíž spadá právě i mezi široce a nepřesně rozkročené hybridy.

Video se připravuje ...

Těch podle statistik ACEA bylo v lednu v EU registrováno 245.068 (+23,5 %). Trochu opomíjené plug-in hybridy mají samostatnou kategorii, která ve srovnání s lednem 2023 vzrostla o 23,8 procent na 66.600 vozů. Celkově tak zaznamenaly 7,8procentní podíl na celkových prodejích.

Jedničkou zůstává koncern Volkswagen (221.011 aut), který si před ostatními drží obrovský náskok. Na druhém místě skončila skupina Stellantis se 162.525 auty, třetí byl Renault s 86 tisíci exempláři. V jeho případě je zajímavé, že Dacia si v lednu připsala výrazně vyšší čísla než samotný Renault (49.078 vs. 36.828 automobilů). A zapomenout nemůžeme ani na domácí Škodu, která se vyšvihla na vynikající celkové třetí místo s 6,2% podílem.

10 nejprodávanějších značek v lednu 2024 v EU
Pořadí Značka Počet (ks) Meziroční rozdíl (%)
1. Volkswagen 82.312 -4,2
2. Toyota 70.712 13,7
3. Škoda 52.397 19,6
4. Peugeot 50.865 19,6
5. Dacia 49.078 7,9
6. BMW 48.247 33,4
7. Audi 42.886 13,8
8. Renault  36.828 -14,4
9. Hyundai 34.783 7,3
10. Mercedes-Benz 34.632 -6,8
Ondřej Šámal
Diskuze (105)

Doporučujeme

7. 3. 2024 12:34
Re: moc líbí
... a vždyť je to úplně jedno ... koho zajímá nějaký Navalný, kromě politruků v České televizi a členů politbyra, pardon, koalice SPOLU, nikoho.
Avatar - Barrichello
27. 2. 2024 09:07
Re: moc líbí
Tradiční anektní otázka - proč si ve městě když ti tam něco vadí? Proč nejsi na samotě kde dávaj lišky dobrou noc a je tam vzdoušek jak na Anktartidě? :-)
Avatar - speedfred
27. 2. 2024 08:46
Re: Zaujímalo by ma...
Kolko krát idem kúsok v bunde aj ja, pretože sa mi nechce zobliekať. U EV vidím ako fajn benefit nezávislé kúrenie/topenie a keď si niekto nevie nastaviť správnu teplotu je to jeho problém.
26. 2. 2024 23:37
Re: Zaujímalo by ma...
Mám to přímo od zdroje, tak kušuj. :-)
26. 2. 2024 23:35
Re: moc líbí
Však jsem to tady myslel obecně, na jakékoliv Barikovi příspěvky, týkající se RuSSka! :-(