Podíl ojetin se stočeným tachometrem loni klesl. Přesto jich je pořád hodně
Za nezákonné stočení tachometru hrozí vysoké pokuty, přesto je pořád využíváno. Nižší počet kilometrů totiž výrazně zvyšuje cenu ojetého auta.
Podíl ojetých aut se stočeným tachometrem na českém trhu se loni snížil o čtyři procentní body na 33 procent. V průměru byly tachometry stočené o zhruba 100.000 kilometrů. Vyplývá to ze statistik společnosti Cebia. Za nezákonné snižování počtu ujetých kilometrů hrozí v Česku od konce roku 2018 až půlmilionová pokuta. Stočený tachometr přitom zvyšuje cenu vozu v průměru o 20 procent.
"Záleží především na stáří, značce, modelu a počtu stočených kilometrů. Například pětileté auto ze segmentu malých vozů stočené o 100.000 kilometrů může být dražší až o 30 procent. Nového majitele ale čekají i vyšší náklady spojené s údržbou a opravami opotřebeného vozu v budoucnu," uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.
Více než 99 procent všech prodávaných aut prodejci nebo majitelé deklarují jako nehavarovaná. Ve skutečnosti má přitom za sebou nějaké poškození v průměru čtvrtina pět let starých aut. Může se jednat třeba jen o výměnu prasklého nárazníku, ale také o velkou havárii. V případě deset let starých aut byly někdy poškozeny v průměru skoro dvě třetiny z nich.
V loňském roce podle údajů Cebie změnilo majitele v Česku, nebo bylo dovezeno do Česka 760.000 ojetých aut. Měla průměrný udávaný nájezd 157.000 kilometrů a byla v průměru 9,5 roku stará. Průměrná cena prodaných ojetých vozidel klesla o jedno procento na 223.900 korun.