Český trh v roce 2019: Prodeje aut klesly o 4,4 %, letos se očekává další pád
Trh se jeví nasycen a zákazníci se začínají obávat poklesu ekonomiky. To v kombinaci s přísnějšími emisními normami znamená, že se v roce 2020 očekává pokles prodejů aut na českém trhu.
Prodej nových osobních aut se v loňském roce snížil o 4,4 procenta na 249.915 registrovaných vozů. A to navzdory tomu, že v prosinci trh meziročně vzrostl o téměř 28 procent. Nejprodávanější značkou byla i loni Škoda Auto, která dosáhla na podíl přes 34 procent. Vyplývá to z informací Svazu dovozců automobilů.
Pokles podle tajemníka svazu Josefa Pokorného způsobily především rekordní prodeje v předchozím roce 2018 související se zaváděním nového způsobu emisního měření WLTP. V září 2018 vstoupila v platnost nová emisní pravidla, po jejichž zavedení nebylo možné prodávat auta se starou homologací – výrobci tak ve velkém vyprodávali své sklady.
To bylo znát hlavně v prvních měsících roku 2019, v nichž automobilky zaznamenaly vysoké meziroční poklesy. Souviselo to ale i s nedostatkem nových aut. Řada značek nestačila homologovat své modely podle nových norem (případně ne všechny nabízené motorizace), a tak jim auta chyběla. V posledních měsících roku 2019 pak počet registrací už zase rostl, v souvislosti se slabými výsledky na konci roku předtím.
Nejlepší značky na trhu
S touto situací na trhu se nejlépe popasovala domácí Škoda, která si s výslednými 85.895 registrovanými vozy meziročně polepšila o 2,1 %. Její podíl na trhu tak ještě vzrostl, na výsledných 34,4 %.
Nic se nezměnilo ani na dalších postech. Na druhé příčce následuje Volkswagen, třetí byl Hyundai, těsně pod stupni vítězů skončila Dacia. Všechny přitom spojuje fakt, že si meziročně pohoršily, nejvíce Volkswagen s výsledkem -14,3 procenta.
Na pátou příčkou se pak posunul Peugeot, a to z důvodu propadu Fordu až na osmou pozici. Před někdejší dvojkou trhu (v roce 2010) tentokrát skončily i Renault a Toyota. Kia naopak skončila devátá. Top 10 stejně jako v roce 2018 uzavírá Mercedes-Benz, s meziročním nárůstem o 2,6 % na výsledných 7.322 registrovaných automobilů.
Český trh – registrace nových aut v roce 2019 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 85.895 | +2,1 | 34,37 |
2. | Volkswagen | 20.869 | -14,3 | 8,35 |
3. | Hyundai | 19.302 | -5,7 | 7,72 |
4. | Dacia | 14.807 | -2,7 | 5,92 |
5. | Peugeot | 11.346 | +5,2 | 4,54 |
6. | Renault | 10.101 | +2,1 | 4,04 |
7. | Toyota | 9.893 | +0,8 | 3,96 |
8. | Ford | 9.739 | -24,2 | 3,9 |
9. | Kia | 9.681 | -7,3 | 3,87 |
10. | Mercedes-Benz | 7.322 | +2,6 | 2,93 |
11. | Seat | 6.671 | +10,0 | 2,67 |
12. | Citroën | 6.552 | -2,5 | 2,62 |
13. | BMW | 5.386 | -7,2 | 2,16 |
14. | Opel | 4.713 | -21,8 | 1,89 |
15. | Suzuki | 4.343 | -4,1 | 1,74 |
16. | Mazda | 4.086 | +22,9 | 1,63 |
17. | Audi | 2.600 | -8,0 | 1,04 |
18. | Volvo | 2.334 | +5,1 | 0,93 |
19. | Mitsubishi | 2.246 | +0,04 | 0,90 |
20. | Honda | 2.071 | +3,1 | 0,83 |
- | CELKEM | 249.915 | -4,4 | - |
Nejprodávanější automobily
Domácí Škodovka vévodí také pořadí modelů. Na prvních čtyřech příčkách jsou právě výhradně zástupci mladoboleslavské značky – za Octavií následují Fabia, Karoq a Rapid, který si tuto pozici pořád udržel navzdory tomu, že se během roku už začal prodávat jeho nástupce, hatchback Scala. Ten byl v celkovém pořadí sedmý.
Nejlepším vozem zahraniční značky je pátý, v Nošovicích vyráběný Hyundai i30. Nejžádanějším importovaným automobilem je pak celkově devátá Dacia Duster. Registrace rumunského SUV meziročně vyskočily o bezmála 12 procent.
Český trh – registrace nových aut v roce 2019 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 21.663 | -16,2 | 8,67 |
2. | Škoda Fabia | 20.251 | -3,9 | 8,1 |
3. | Škoda Karoq | 9.911 | +51,4 | 3,97 |
4. | Škoda Rapid | 8.858 | -38,3 | 3,54 |
5. | Hyundai i30 | 7.450 | -0,7 | 2,98 |
6. | Škoda Kodiaq | 7.290 | +17,1 | 2,92 |
7. | Škoda Scala | 6.895 | - | 2,76 |
8. | Škoda Superb | 5.936 | -12,2 | 2,38 |
9. | Dacia Duster | 5.922 | +12,0 | 2,37 |
10. | Kia Ceed | 4.056 | -4,6 | 1,62 |
11. | Hyundai Tucson | 3.990 | +16,5 | 1,60 |
12. | VW Tiguan | 3.965 | -2,1 | 1,59 |
13. | Hyundai ix20 | 3.896 | -5,6 | 1,56 |
14. | VW Golf | 3.515 | -36,4 | 1,41 |
15. | Dacia Dokker | 3.461 | -3,1 | 1,38 |
16. | Peugeot 2008 | 3.090 | -3,6 | 1,24 |
17. | Renault Clio | 3.040 | -13,3 | 1,22 |
18. | Renault Captur | 2.849 | +25,2 | 1,14 |
19. | Seat Leon | 2.847 | -6,1 | 1,14 |
20. | Škoda Citigo | 2.743 | -1,0 | 1,1 |
V roce 2020 bude hůře
Výhled na letošní rok přitom počítá s dalším mírným poklesem. Společnost PwC tak odhaduje, že za rok 2020 bude na českém trhu registrováno zhruba 245.000 automobilů, což by byl zhruba procentní meziroční pokles.
PwC odhad vysvětluje tím, že firmám i domácnostem mírně klesá důvěra v ekonomiku – jednoduše řečeno si nechávají zadní vrátka pro případ, že by česká ekonomika klesla. Automobilky pak budou bojovat s právně technickými problémy. Kvůli emisním normám vstoupí na trh řada elektromobilů, aby si značky snížily flotilové emise a vyhnuly se tak hrozícím pokutám za nesplnění limitů. Z toho důvodu se také rozšíří nabídka hybridů a patrně dojde k renesanci vznětových agregátů. Na druhou stranu se můžeme dočkat konce řady benzinových motorů.
Pořád je pak otázkou, jak se k těmto krokům postaví zákazníci, zda elektrické či hybridní novinky skutečně budou chtít. A jak budou reagovat samy automobilky, aby si zachovaly stávající objemy prodejů.