Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejprodávanější auta na českém trhu 2019: Velký přehled jednotlivých segmentů

David Bureš David Bureš 10. 1. 2020 • 07:03
58
25
Zobrazit náhledy (58)
Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW Mercedes-Benz E 220 d kombi Mercedes-Benz E 220 d kombi Mercedes-Benz E 220 d kombi Mercedes-Benz E 220 d kombi Mercedes-Benz E 220 d kombi Mercedes-Benz E 220 d kombi Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Peugeot 2008 Škoda Karoq 1.5 TSI Škoda Karoq 1.5 TSI Škoda Karoq 1.5 TSI Škoda Karoq 1.5 TSI Škoda Karoq 1.5 TSI Škoda Karoq 1.5 TSI BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 Huyndai ix20 Huyndai ix20 Huyndai ix20 Huyndai ix20 Huyndai ix20

SUV už na českém trhu drží více než 33% podíl. Jako celek tak překonávají i populární kompakty. Nejžádanějším autem v ČR každopádně zůstává Škoda Octavia.

Český trh v loňském roce zažil mírný pokles, 249.915 registrovaných osobních aut podle statistik Svazu dovozců automobilů bylo o 4,4 % méně než v roce 2018. Po celkovém pohledu na trh je čas se podívat na jednotlivé kategorie.

Tou nejžádanější se stávající SUV, která drží již 33,2% podíl na trhu. V prosinci to pak bylo dokonce přes 39 %! Když bychom je však rozdělili do několika velikostních kategorií jako konvenční auta, stále je nejžádanějším segmentem u nás nižší střední třída. A to i díky nejprodávanějšímu autu na českém trhu vůbec, Škodě Octavii.

Z hlediska paliv vede benzin, na 70 % registrovaných aut mělo zážehový motor. Následují automobily s naftovým motorem, s 27,7% podílem. Podíl nafty tudíž klesá právě na úkor benzinových jednotek, v roce 2018 držela dieselová auta 30,2 % českého trhu.

Nejvíce aut bylo bílých (28 %), následuje šedá (25,4 %) a modrá (14,7 %). Největšími provozovateli nově registrovaných automobilů nadále zůstávají firmy, jejich podíl se i loni držel nad 72 %.

Nejlepší miniauta

Zájem o miniauta na českém trhu klesá, což bylo znát i na loňských výsledcích. Meziročně registrace v segmentu spadly z 6.965 na 5.789 kusů v roce 2019. Pokles je přitom znát i na nejvyšších příčkách, všechny modely v top 7 meziročně klesly. Zatímco u Škody Citigo to byl pokles vcelku mírný (z 2.770 na 2.743 registrovaných kusů), u Hyundaie i10 to byl doslova pád – z 1.442 na 668 registrací. V jeho případě ale roli hrál i fakt, že na začátku roku k dealerům dorazí první kousky nové generace nejmenšího Hyundaie. Silněji kleslo ale také třetí Suzuki Ignis.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje 2019 [ks] Prodeje 2018 [ks]
1. Škoda Citigo 2743 2770
2. Hyundai i10 668 1442
3. Suzuki Ignis 637 919
4. Toyota Aygo 405 494
5. Kia Picanto 217 220
6. Fiat 500 213 221
7. VW Up! 199 265

Nejlepší malá auta

Není velkým překvapením, že jedničkou segmentu B zůstává na českém trhu domácí Škoda Fabia. Přestože si meziročně pohoršila z 21.080 na 20.230 registrací, stále s neochvějnou pozicí zůstává v čele pořadí této kategorie. Vždyť druhý v pořadí, Renault Clio, má na svém kontě „jen“ 3.040 registrovaných kusů. Právě Clio si ale meziročně též pohoršilo, hlavně kvůli mezigenerační výměně. Klesaly ale i další v pořadí, Dacia Sandero nebo Toyota Yaris. Na ně mezigenerační proměna teprve čeká. Silně se meziročně propadl i Ford Fiesta, který se musel tentokrát spokojit až s desátou příčkou.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje 2019 [ks] Prodeje 2018 [ks]
1. Škoda Fabia 20230 21080
2. Renault Clio 3040 3508
3. Dacia Sandero 2589 2938
4. Toyota Yaris 1857 2231
5. Hyundai i20 1517 1947
6. VW Polo 1406 2070
7. Peugeot 208 1355 1202
8. Citroën C3 1315 1400
9. Kia Rio 1251 1152
10. Ford Fiesta 1179 1859

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy

Škoda má v top 10 nižší střední třídy tentokrát hned tři zástupce. Nejvýše je logicky nejprodávanější auto na českém trhu, Škoda Octavia, s 21.663 registrovanými kusy (-16,2 %), hned za ní pořád následuje Škoda Rapid. Ta sice byla v průběhu roku nahrazena modernější Scalou, v ročních statistikách ale stále figuruje před ní. Rapid má za rok 2019 na svém kontě 8.858 registrovaných kusů, zatímco Scala 6.895 exemplářů. V pořadí třídy je tudíž čtvrtá, dostal se před ni i nošovický Hyundai i30. Většina modelů v nejlepší desítce segmentu klesla, mezi výjimky však patří Toyota Corolla nebo Renault Mégane. Na chvostu top 10 je Ford Focus s meziročním poklesem o 46 % na výsledných 1.909 kusů.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje 2019 [ks] Prodeje 2018 [ks]
1. Škoda Octavia 21663 25834
2. Škoda Rapid 8858 14353
3. Hyundai i30 7450 7455
4. Škoda Scala 6895 -
5. Kia Ceed 4056 4250
6. VW Golf 3515 5529
7. Seat Leon 2847 3032
8. Toyota Corolla 2443 1576
9. Renault Mégane 2146 1913
10. Ford Focus 1909 3522

Nejprodávanější auta střední třídy

Také střední třída na českém trhu dlouhodobě klesá, což je na výsledcích patrné. Prodeje nejprodávanější dvojky kategorie však ovlivnila jejich letošní modernizace, a to jak v případě první Škody Superb, tak v případě druhého, technicky spřízněného Volkswagenu Passat. Rostou naopak prémiovky – třetí je Mercedes-Benz třídy C s meziročním skokem o 45,9 %, následuje BMW řady 3 s nárůstem o 25,7 %, kterému nepochybně pomohl loňský příchod nové generace. Dařilo se rovněž Mazdě 6, která meziročně vyskočila o bezmála 32 %.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje 2019 [ks] Prodeje 2018 [ks]
1. Škoda Superb 5936 6760
2. VW Passat 2194 3083
3. Mercedes-Benz C 629 431
4. BMW 3 622 495
5. VW Arteon 584 755
6. Mazda 6 494 375
7. Peugeot 508 443 101

Nejžádanější vozy vyšší střední třídy

Vyšší střední třídě delší dobu vládnou zástupci prémiových značek a nejinak tomu bylo i loni. Nejvýše opět skončil Mercedes-Benz třídy E, na tisícovku registrovaných kusů však tentokrát nedosáhl, s 978 kousky skončil těsně pod. Meziročně se propadlo také druhé BMW řady 5, o 38,4 %, přesto zůstává druhé nejprodávanější auto značky na českém trhu. Navíc se blíží jeho facelift, který jeho prodeje může opět rozpohybovat. Rostlo naopak třetí Audi A6, meziročně z 313 na 540 kusů, které v roce 2018 hodně bojovalo s novými emisními normami a s tím souvisejícím nedostatkem aut.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje 2019 [ks] Prodeje 2018 [ks]
1. Mercedes-Benz E 978 1320
2. BMW 5 727 1181
3. Audi A6 540 313
4. Volvo S90/V90 285 321
5. Mercedes-Benz CLS 164 161

Nejprodávanější automobily luxusní třídy

Kategorie nejluxusnějších automobilů na trhu dlouhodobě patří Mercedesu třídy S, což platilo i letos. Meziročně si však pohoršil o 116 kousků, na kulatých 200. Při započtení výhradně sedanů pak toto číslo čítá 172 registrovaných aut. I tak by byla třída S, čekající letos na novou generaci, nejprodávanějším vozem segmentu. Druhé BMW řady 7 meziročně kleslo z 168 na 122 registrovaných kusů. Že by vliv kontroverzního faceliftu? Třetí příčku obsadilo Porsche Panamera, které tudíž skončilo před typickými luxusními sedany v podobě Audi A8 nebo Lexusu LS.

Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje 2019 [ks] Prodeje 2018 [ks]
1. Mercedes-Benz S 200 316
2. BMW 7 122 168
3. Porsche Panamera 40 72
4. Audi A8 24 47
5. Lexus LS 15 24

Nejlepší malá SUV

Nejprodávanějším malým SUV na českém trhu byl za rok 2019 Peugeot 2008 s 3.090 registrovanými vozy, a to přestože to bylo o 3,6 % méně než o rok dříve. Vliv může mít i čekání na druhou generaci, která tento týden odhalila svůj český ceník a brzy vstoupí na trh. Mezigenerační výměna už brzy nicméně čeká i druhý Renault Captur, který si naopak meziročně pomohl o neskutečných 25 % na 2.849 registrací. V letošním roce se pak hodně čeká od Škody Kamiq. Na trh sice vstoupila až v září, přesto už je čtvrtým nejprodávanějším vozem segmentu, s 1.748 kousky.

Nejprodávanější malá SUV
Poř. Model Prodeje 2019 [ks] Prodeje 2018 [ks]
1. Peugeot 2008 3090 3205
2. Renault Captur 2849 2276
3. Suzuki Vitara 1836 1921
4. Škoda Kamiq 1748 -
5. Opel Crossland X 1251 1392
6. Seat Arona 1220 924
7. Mazda CX-3 1151 1019

Nejprodávanější kompaktní SUV

Kompaktní SUV jsou stále žádanější, na což doplácí třeba již zmíněná střední třída. Jestliže Superb loni klesal, Karoq i větší Kodiaq mohutně rostly. První o 51 %, druhý 17 %. Bodovaly ale také třetí Dacia Duster nebo čtvrtý Hyundai Tucson, který se přitom již brzy má dočkat nové generace. Na šestou příčku se vyšvihl Ford Kuga, díky výprodeji skladů odcházející generace, desátý je Volkswagen T-Roc, model na spodní hranici segmentu.

Nejprodávanější středně velká SUV
Poř. Model Prodeje 2019 [ks] Prodeje 2018 [ks]
1. Škoda Karoq 9911 6548
2. Škoda Kodiaq 7290 6227
3. Dacia Duster 5922 5290
4. Hyundai Tucson 3990 3424
5. VW Tiguan 3965 4050
6. Ford Kuga 2012 1943
7. Kia Sportage 1722 1937
8. Peugeot 3008 1664 1413
9. Toyota RAV4 1451 1113
10. VW T-Roc 1365 1187

Nejprodávanější velká SUV

Velkým SUV na českém trhu v minulých měsících jasně vévodilo BMW X5, na jehož 1.031 registrací nikdo jiný neměl. Meziročně si mimochodem pomohl o 56 %, a to díky rozběhnutí se prodejů nové generace tohoto auta. Ze stejného důvodu těžil i druhý Volkswagen Touareg nebo čtvrtý Mercedes-Benz GLE.

Nejprodávanější velká SUV
Poř. Model Prodeje 2019 [ks] Prodeje 2018 [ks]
1. BMW X5 1031 660
2. VW Touareg 768 485
3. Volvo XC90 576 493
4. Mercedes-Benz GLE 562 484
5.-6. Audi Q7 418 673
5.-6. Audi Q8 418 137
7. Jeep Grand Cherokee 199 221

Nejprodávanější velkoprostorové vozy

V kategorii MPV loni skončil dlouhodobě nejžádanější vůz této kategorie u nás, Hyundai ix20, který se přestal vyrábět v květnu bez přímého nástupce a v následujících měsících už jen vyprodával své sklady. To je důvod meziročního poklesu z 4.126 na 3.896 registrovaných kusů. Mírně klesla druhá Dacia Dokker, která by se letos měla dočkat nové generace, naopak třetí Citroën Berlingo zůstává na shodné úrovni jako v roce 2018.

Nejprodávanější MPV a osobní dodávky
Poř. Model Prodeje 2019 [ks] Prodeje 2018 [ks]
1. Hyundai ix20 3896 4126
2. Dacia Dokker 3461 3572
3. Citroën Berlingo 2498 2487
4. VW Caddy 1750 1784
5. VW Touran 1685 1875
6. Peugeot Rifter 1673 194
7. VW Transporter 1406 1202

Související články

Témata
Avatar - Blue Sun
13. 1. 2020 22:43
Unavující
masáž o tom, jak jsou SUV nejprodávanější... To se to sčítá, když se berou všechny velikostní kategorie dohromady.
Takže ne, nejsou. Nejprodávanější jsou pořád klasická auta, protože tvoří více než 75 % prodejů.
12. 1. 2020 00:27
Re: Zoufalá bilance Fordu...
Jenže objektivně myslící čtenáři auto.cz již dávno vědí a nyní se tvrdá realita opět ukázala ve statistikách českých prodejů za loňský rok. Stačí si prostudovat prodejní žebříčky přiložené k tomu článku. Nelíbí se ti, viď, proto meleš, že jsou to "smyšlené s.r.a.č.k,y". Fakt ubohý fanatismus, nic víc. Jenže to hochu nejsou žádné mé domněnky, nýbrž tvrdá data. A ani tvé vzteklé ubohé nadávky, ani kopání tvýma nožičkama to (bohužel pro Ford v ČR) nezmění. Budeš se tady takto ještě dlouho ztrapňovat? :-)
P.S. Pokud to ještě nevíš (psal jsem to tady už několikrát), tak jsem býval dlouhá léta velkým příznivcem a fandou evropské produkce Fordu a dokonce jsme toto auto měli i v rodině. Ale od té doby, co ford začal globalizovat větší část své nabídky, to s ním jde v Evropě rychle z kopce (přesně jak jsem předpokládal). Stačí si uvědomit, že téměř veškeré fordí modely vyvinuté pro rozvojové trhy a dotažené do Evropy (nebo postavené na cizí platformě) zákonitě zklamaly: poslední generace Ka (platforma Fiat 500), Ka+ (původně pro Indii apod.), Ecosport se zoufalým jménem a ještě horšími proporcemi (ten se zatím v Evropě ještě prodává), současné Mondeo (původně pro USA) se zlomkovými prodeji vůči Passatu a Superbu a pro Evropu vyvinutý, ale marketingově nesmyslný B-Max, který byl doslova propadák. Ani brutální zdražení poslední Fiesty rozhodně nebyl šťastný krok, stejně jako přechod na tříválcovou patnáctistovku v novém Focusu a Fiestě ST. A já nevidím jediný důvod, proč bych nad takovou lavinou chyb měl na zdejší diskusi hýkat nadšením nebo o nich mlčet, abych se nedotknul tvého fordího fanatismu. Pokud bys měl nějakého známého českého prodejce této značky, který pro ni pracuje již delší dobu, tak ti jen potvrdí, že se slzou v oku vzpomínají na doby, kdy Ford hrál téměř rovnocennou partii s VW (a později Hyundaiem). Tak mu držme všechny palce, aby se do takové formy opět co nejdříve vrátil! ;-)
11. 1. 2020 21:01
Re: Nisan nic?
Asi měli plno práce s obviňováním Ghosna :D

Viděl bych to tak, že QQ a XTrail zestárli a konkurence chrlí jeden model za druhým, které zároveň tvoří dokonce nové SUV kategorie...
Avatar - miromen
11. 1. 2020 16:25
Re: Zoufalá bilance Fordu...
Ubohost a smyšlene sr.ačky lezou pravě z tebe.
Když nevim tak raději držim hubu a krok.
Avatar - Jenik3
11. 1. 2020 15:06
Nisan nic?
Kam se ztratil Nisan se svymi SUV jako jsou kaskaj a xtrail?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku