Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podle studie neustále roste nespokojenost zákazníků s nákupem aut

Car Buyer Journey 2022
Car Buyer Journey 2022
Car Buyer Journey 2022
Car Buyer Journey 2022
10 Fotogalerie
Diskuze (4)

Neuspokojivý stav trhu potvrzuje studie spotřebitelů. Obsáhlý vzorek může být pro automobilky zdrojem k zamyšlení nad aktuální situací.

Komplexní zpráva vypracovaná společností Cox Automotive odhalila, že spokojenost spotřebitelů s procesem nákupu aut klesla v roce 2022 už druhým rokem po sobě. Agentura z Atlanty monitoruje a aktivně ovlivňuje automobilový trh od roku 1991, přičemž loňské neuspokojivé zprávy odůvodňuje působením vysokých cen, omezenou dostupností a zdlouhavými procesy sjednaného obchodu.

Každoročně předkládaná studie Car Buyer Journey v posledním vydání zkoumala vzorek více než deseti tisíc spotřebitelů, kteří loni hledali vozidlo. Podle Cox Automotive bylo v roce 2022 celkem 61 % procent respondentů velmi spokojeno s procesem nákupu, což představuje pokles o pět procentních bodů (z 66 %) odpovídajících předloňskému výsledku. V roce 2020 vyjádřilo velkou spokojenost dokonce 72 % dotázaných.

Aktuální studie dále popisuje, že 70 % zúčastněných bylo spokojeno s nákupem nového automobilu a 58 % projevilo spokojení nad pořízenou ojetinou. Tato čísla opět znamenají horší výsledek proti minulosti, jelikož v roce 2021 procenta vyšla lépe (v poměru 71 : 65).

Zásadní faktory rostoucí nespokojenosti zastupuje čas trávený v procesu nákupu vozidla, omezení skladových zásob a vysoké ceny. Přesněji bylo odhaleno, že typický klient obětoval domluvenému obchodu 14 hodin a 39 minut. Ve srovnání s 12 hodinami a 27 minutami vypočítanými v roce 2021 znovu nelichotivé navýšení.

Znechucení zákazníků podporuje také náročný výběr. Oslovené publikum během hledání auta navštívilo v průměru 4,9 webových stránek, současně cca 79 % lidí používá stránky zahrnující weby Kelley Blue Book a Autotrader. Více než polovina kupců za loňský rok uvedla, že právě omezený inventář byl klíčovým faktorem delšího času prosezeném před internetovými nabídkami dealerů, autobazarů a překupníků.

Problémy se skladovými zásobami dostupných vozidel přiměly zájemce, aby projevovali menší loajalitu k prodejcům a automobilkám. Přibližně 37 % kupujících nových vozidel zamířilo poprvé do zastoupení značky, kterou dříve opomíjeli a nikdy ji neměli v garáži.

Změny zvyklostí na americké půdě odráží rovněž fakt, že výrazně větší množství populace si předobjednalo nové vozidlo za účelem dostání volitelné konfigurace. Ve snaze jezdit v individuálně vybaveném exempláři vyšlo téměř 1 z 5 prodaných nových vozů na verzi zadanou do výroby, zájem o tovární kusy s nulovými kilometry meziročně narostl o 89 %.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Vstoupit do diskuze (4)