Podle studie neustále roste nespokojenost zákazníků s nákupem aut
Neuspokojivý stav trhu potvrzuje studie spotřebitelů. Obsáhlý vzorek může být pro automobilky zdrojem k zamyšlení nad aktuální situací.
Komplexní zpráva vypracovaná společností Cox Automotive odhalila, že spokojenost spotřebitelů s procesem nákupu aut klesla v roce 2022 už druhým rokem po sobě. Agentura z Atlanty monitoruje a aktivně ovlivňuje automobilový trh od roku 1991, přičemž loňské neuspokojivé zprávy odůvodňuje působením vysokých cen, omezenou dostupností a zdlouhavými procesy sjednaného obchodu.
Každoročně předkládaná studie Car Buyer Journey v posledním vydání zkoumala vzorek více než deseti tisíc spotřebitelů, kteří loni hledali vozidlo. Podle Cox Automotive bylo v roce 2022 celkem 61 % procent respondentů velmi spokojeno s procesem nákupu, což představuje pokles o pět procentních bodů (z 66 %) odpovídajících předloňskému výsledku. V roce 2020 vyjádřilo velkou spokojenost dokonce 72 % dotázaných.
Aktuální studie dále popisuje, že 70 % zúčastněných bylo spokojeno s nákupem nového automobilu a 58 % projevilo spokojení nad pořízenou ojetinou. Tato čísla opět znamenají horší výsledek proti minulosti, jelikož v roce 2021 procenta vyšla lépe (v poměru 71 : 65).
Zásadní faktory rostoucí nespokojenosti zastupuje čas trávený v procesu nákupu vozidla, omezení skladových zásob a vysoké ceny. Přesněji bylo odhaleno, že typický klient obětoval domluvenému obchodu 14 hodin a 39 minut. Ve srovnání s 12 hodinami a 27 minutami vypočítanými v roce 2021 znovu nelichotivé navýšení.
Znechucení zákazníků podporuje také náročný výběr. Oslovené publikum během hledání auta navštívilo v průměru 4,9 webových stránek, současně cca 79 % lidí používá stránky zahrnující weby Kelley Blue Book a Autotrader. Více než polovina kupců za loňský rok uvedla, že právě omezený inventář byl klíčovým faktorem delšího času prosezeném před internetovými nabídkami dealerů, autobazarů a překupníků.
Problémy se skladovými zásobami dostupných vozidel přiměly zájemce, aby projevovali menší loajalitu k prodejcům a automobilkám. Přibližně 37 % kupujících nových vozidel zamířilo poprvé do zastoupení značky, kterou dříve opomíjeli a nikdy ji neměli v garáži.
Změny zvyklostí na americké půdě odráží rovněž fakt, že výrazně větší množství populace si předobjednalo nové vozidlo za účelem dostání volitelné konfigurace. Ve snaze jezdit v individuálně vybaveném exempláři vyšlo téměř 1 z 5 prodaných nových vozů na verzi zadanou do výroby, zájem o tovární kusy s nulovými kilometry meziročně narostl o 89 %.