Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pohon Renaultu řady D: Proměnná geometrie

Ladislav Černý
Diskuze (16)
V nejmenší řadě Renault Trucks D s rozpětím hmotnosti 3,5 až 26 tun slouží čtyř- i šestiválce. Jak si poradily s požadavkem Euro VI?

Motory DTI 5 a DTI 8 s celkovým rozpětím výkonu 154-235 kW (800-1200 N.m) mají na starosti pohon modelové řady D. V rámci modelových řad Renault Trucks se jedná o jedinou s dvěma zcela odlišnými konstrukcemi motorů.

Nová řada pohonných jednotek odpovídá normě Euro VI a těží ze zkušeností výrobce v otázkách odolnosti a spolehlivosti pohonných jednotek. Tyto motory vykazují ekvivalentní spotřebu paliva jako verze Euro V.

Agregáty jsou osazeny turbodmychadlem s proměnlivou geometrií, která jim propůjčuje vysokou flexibilitu využití, a odpojitelným ventilátorem pro optimalizaci spotřeby paliva. Zároveň těží z maximálního tlaku vstřikování až 200 MPa, který zaručuje co nejdokonalejší spalování paliva.

Prostřednictvím čtyřválcového motoru od Volvo Group ve verzi o výkonu 176 kW společnost Renault Trucks poskytuje nejvýkonnější motor na trhu. Díky téměř stejnému výkonu jako u šestiválcového motoru umožňuje lehčí jednotka DTI 5 dosažení lepší hodnoty užitečného zatížení. Čtyřválec o objemu 5,1 litru nabízí 800 nebo 900 N.m, 7,7litrový šestiválec je dostupný ve třech provedeních 950, 1050 a 1200 N.m.

K dosažení požadavku Euro VI motorky používají systém následného zpracování výfukových plynů. Recirkulace výfukových plynů (EGR) s chlazením umožňuje dosáhnout snížení emisí při nízkých otáčkách motoru, přičemž čerpadlo AdBlue je integrované do nádrže paliva a s pneumatickým řízením dodávky močoviny umožňuje jemné rozstřikování a zabraňuje tak krystalizaci ve výfukovém systému. V naprosté většině případů je regenerace filtru pevných částic automatická a pro řidiče zcela přehledná, takže jí nemusí být věnována zvýšená pozornost.

Řidič má k dispozici ukazatel zanesení filtru na přístrojovém štítu, který mu dává přehled a pomáhá plánovat nucenou regeneraci filtru, pokud je jí třeba. Ke spuštění regenerace postačuje stisknout ovladač umístěný na přístrojové desce.

Systém pro úpravu výfukových plynů je integrován v kompaktním uceleném bloku umístěném na pravé straně podvozkového rámu vozidla.

Řada Renault Trucks D je v sériové vybavena robotizovanými převodovkami Optitronic (u modelu D) a Optidriver (u modelu D Wide). Tyto převodovky výběrem nejlepšího rychlostního převodu v závislosti na točivém momentu motoru a topografii silnice snižují spotřebu paliva.

Model Renault Trucks D Access určený zejména ke svozu odpadu s častými zastávkami je vybaven automatickou převodovkou Allison 3000. Planetové ústrojí se při každém zastavení bez zásahu řidiče přeřazuje na neutrál.

Ladislav Černý
Diskuze (16)
Avatar - wakantanka
28. 12. 2014 11:36
Re: kardan
Nič také strašné to nie je, najhoršia je jeho váha, zvlášť na ceste. Takto máš istotu že ti to nespadne na nohu alebo na cestu samotnú. A hlavne to potom nemusíš toľko dvíhať.
Avatar - wakantanka
27. 12. 2014 19:10
Re: Hezké
aha, takže namiesto aby si si priznal chybu ako chlap, tak riešiš moje preklepy. Hlavne že to tvoje TDI sa nekazí. >:D
27. 12. 2014 13:59
Re: Hezké
Ada je príklad, že veci občas fungujú/nefungujú úplne inak akoby sme očakávali >:-[]
Avatar - Ronault.
27. 12. 2014 11:50
Re: Hezké
To jsem si taky myslel, že to tak fungaje, ale ty evidentně mozek nemáš a přesto je pokažený...
Avatar - Ada je zase tady
27. 12. 2014 01:28
Re: Hezké
Čas ukáže :-!
Já mám tu zkušenost, že jen to, co v autě není, se nemůže pos*.. rozsypat. ;-) (ty Rutaulte :-) )