Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pohony Renault Trucks C a K: Dvojí vstřikování

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Motory Renault Trucks prošly víc než z poloviny proměnou, aby splnily emisní limit Euro 6. Bez filtrů pevných částic to již nejde.

Rozsah využití stavebních řad C a K je tak veliký, že francouzský výrobce připravil pro tento segment tři pohonné jednotky, samozřejmě ve specifikaci Euro 6.

Nejmenší jen pro C

Šestiválec DTI 8 o objemu 7,7 litru je dostupný ve třech úrovních: 184, 206 a 235 kW. Základní verze 184 kW (250 k) podává podle diagramu výrobce točivý moment 950 N.m v rozmezí 850-1500 ot./min. Střední provedení 280 vyprodukuje 1050 N.m v širokém rozmezí 900-1600 otáček. Maximum ze šestiválce DTI 8 výrobce značí číslovkou 320 (235 kW). Agregát poskytuje 1200 N.m v rozmezí 1050-1650 ot./min.

Jednotka DTI 8 je vybaven vstřikováním typu common rail s maximálním tlakem 200 MPa. Flexibilita zajišťovaná vícenásobným vstřikováním (až pět vstřiků na jeden pracovní cyklus) umožňuje tomuto motoru poskytování vysokého výkonu z hlediska spotřeby paliva, hluku a tahu.

Šestiválec o objemu 7,7 litru je vybaven EGR. Tento systém recykluje část výfukových plynů a snižuje tak objem oxidů dusíku přicházejících z agregátu do výfukového traktu. Zbývající oxidy dusíku jsou následně katalyticky eliminovány prostřednictvím systému SCR. Filtr pevných částic umožňuje vyhovět požadavkům na velmi nízké emise pevných částic ukládaným novou normou.

Jedenáct litrů

Šestiválec DTI 11 slouží v obou stavebních řadách C a K. Vstřikování je ovládáno elektronicky pomocí systému common rail, který poskytuje vysoký vstřikovací tlak i při nízkých otáčkách.

K dispozici jsou tři varianty výkonu: 279, 316 a 338 kW. Točivý moment nejslabší verze vrcholí na 1800 N.m a podle dostupného diagramu výrobce je k dispozici v rozmezí 900- -1400 N.m. Střední provedení 316 kW (430 k) nabízí 2050 N.m při 1000-1400 ot./min. Jedenáctilitrový vrchol v podobě verze 460 umí vyprodukovat 2200 N.m při 1000-1400 otáčkách.

DTI 13

Tento šestiválec je jediným agregátem Renault Trucks, který zachoval z minulé generace motoru vstřikování čerpadlo-tryska. Tato spolehlivá a osvědčená technologie byla vhodným způsobem adaptována pro použití ve stavebním sektoru.

Nejslabší třináctilitr o výkonu 324 kW by se vzhledem k jednotce DTI 11/338 kW mohl jevit jako zbytečný, ale při stejném točivém momentu 2200 N.m bude třináctilitrová jednotka lépe odolávat dlouhodobému intenzivnímu zatěžování. Velký rozdíl mezi oběma agregáty také spočívá v posazení točivého momentu, který je u objemnější jednotky DTI 13 dostupný v maximu 2200 N.m již od 800 ot./min.

Třináctilitrovou sílu dále reprezentují verze 353 kW a 382 kW (480 a 520 k). Nejobjemnější motor Renault Trucks nabízí 2400, resp. 2550 N.m v rozmezí 900-1400, resp. 1000- 1400 ot./min.

Konstrukční změny

Při vývoji nových motorů Euro 6 DTI 11 a DTI 13 využila společnost Renault Trucks řady Euro 5 a přikročila k optimalizaci technologie SCR, jejíž účinnost byla zvýšena. Díky využití nových materiálů při jeho výrobě došlo ke zlepšení výkonu při katalytické redukci a tím i k ještě účinnějšímu snižování emisí NOx.

Převodovky

U vozidel řad C a K je v sériovém provedení nabízena automatizovaná převodovka Optidriver s dvanácti stupni a režimem off-road. Její využití bylo rozšířeno na vozidla řady C do maximální celkové hmotnosti soupravy 100 t a na vozidla řady K až do 120 tun. Převodovka Optidriver je sériově dodávána také k vozidlům s pohonem všech kol s konfigurací náprav 4x4 a 6x6.

Model řady C s kabinou o šířce 2,5 metru a modely řady K mohou být volitelně vybaveny přímo řazenou převodovkou B14 se čtrnácti stupni z produkce Volvo Group. Pro model C s užší kabinou 2,3 metru platí rovněž za standard automatizovaná převodovka Optidriver, na přání může klient volit devítistupňové přímo řazené ústrojí ZF či automatický Allison vybavený šesti stupni.

Zpomalování

Dnes již nezbytnou součást pohonného řetězce tvoří brzdicí systémy, jejichž výkon má značný vliv na životnost třecích segmentů na kolech. U šestiválců DTI 11 a DTI 13 jsou dodávány tři typy zpomalovacích systémů. Základem je výfuková brzda s deceleračním výkonem 203/227 kW u motoru DTI 11, resp. DTI 13. Jedenáctilitrová jednotka může být osazena motorovou brzdou Optibrake/303 kW, nejobjemnější agregát DTI 13 používá Optibrake+ s výkonem 414 kW. Motorové brzdy jsou k dispozici u všech vozidel s automatizovanou převodovkou Optidriver.

Pro velmi těžká vozidla či soupravy může přijít vhod hydraulický retardér Voith se zpomalovacím výkonem 450 kW, dostupný k oběma motorům DTI 11 a DTI 13.

Pro motor DTI 8 je k dispozici šest typů zpomalovacích systémů. Dva z nich jsou přímo na agregátu, jde o výfukovou brzdu (120 kW) a motorovou brzdu Optibrake (170 kW). Další čtyři systémy představují retardéry Telma o výkonu 480/626 kW, Allison (400 kW) a ZF Intardér o výkonu 420 kW.

Pohon kompresoru

Řady Renault Trucks K a C s kabinou o šířce 2,5 metru jsou vybaveny novým systémem řízení výroby vzduchu. Electronic Air Control Unit (EACU) byl vyvinut za účelem zajištění efektivity a optimální spolehlivosti v nejnáročnějších podmínkách. Jeho úkolem je filtrovat a vysoušet stlačený vzduch, regulovat tlak vzduchu a ovládat vzduchový kompresor. Řízení vzduchotechniky rovněž přispívá ke snižování spotřeby paliva. Je-li tlak vzduchu dostatečný, EACU vypne kompresor. Ve fázích, kdy je motor velmi vytížený, je při dostatečné zásobě vzduchu kompresor odpojen. Navíc v sobě tento systém integruje automatickou elektrickou parkovací brzdu spouštějící se při zastavení motoru.

Ladislav Černý
Diskuze (0)