Poláci chtějí opět svoji automobilku. Vyrábět bude elektromobily
Polský automobilový průmysl kdysi čítal automobilky FSO nebo FSM. Dnes už žádná samostatná polská značka aut neexistuje, opět se to ale má změnit.
Nástup elektromobility přilákal do automobilového průmyslu i firmy, které se automobily dosud nezabývaly, nebo třeba jen okrajově, což dále posílil úspěch amerického výrobce elektrovozů Tesla. Nyní se k takovým firmám přidává i projekt ze sousedního Polska. ElectroMobility Poland (zkráceně EMP) založená polskými energetickými společnostmi chce letos představit první prototypy chystaných aut. Ty budou jak jinak než elektřinou poháněné.
ElectroMobility Poland byla založena v roce 2016 energetickými společnostmi PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea a Tauron Polska Energia s cílem oživit polskou výrobu aut vlastních značek. Polsko je dnes totiž po Belgii druhým největším trhem v Evropě bez vlastní automobilové značky, což chce EMP změnit. U našich severních sousedů sice mají své továrny Opel, Fiat nebo Volkswagen, vyrábějící vedle samotných aut také další komponenty (třeba motory), někdejší sláva polských modelů Polonez nebo Syrena už je ale dávno pryč.
Firma navíc věří, že vznik nové polské automobilky na elektrovozy bude impulzem pro polské dodavatele pro automobilový průmysl. Polsko totiž patří mezi důležité producenty automobilových komponentů, 35 % z nich ale tvoří díly pro spalovací motory – výfukové systémy, převodovky nebo spojky. V době elektrifikace automobilové nabídky to ale může pro tamější průmysl být potíž, a tak chce EMP polské dodavatele přesvědčit k výrobě komponentů pro elektromobily. Navíc by se díky tomu mohly stát nejen montovnami, ale i vývojáři, což má vždy pozitivní vliv na celkové hospodářství.
První vozy nové značky přitom máme spatřit již letos v létě. Už 28. července však budou v rámci online prezentace představeny prototypy hned dvou chystaných modelů – kompaktního hatchbacku a SUV, které bude spojovat elektrický pohon. Zatímco SUV bude jen „show carem,“ hatchback má být demonstračním vozidlem. Prototypy naznačí první budoucí modely, vedle této dvojice se navíc počítá i se zástupcem segmentu malých aut.
Samotná výroba má odstartovat v roce 2023, a to v nově vybudované továrně, jejíž lokalita se zatím vybírá. Prvotní plány přitom počítají s výrobou 100.000 elektroaut ročně, postupně kapacita vzroste dokonce na dvojnásobek. EMP věří, že v té době se už elektroauta budou prodávat za podobné ceny jako vozy s konvenčním pohonem.
Na červencové akci bude vedle samotné dvojice aut rovněž představeno jméno nové značky. „Je fantastické, že jsme shromáždili tolik vynikajících profesionálů okolo polského elektromobilu. Jsem přesvědčen, že jedinečná designová a technická řešení, splňující globální standardy, naleznou v očích příjemců uznání,“ říká k premiéře prezident EMP Piotr Zaremba. Technický základ nicméně nebude z vlastní dílny, společnost přiznává, že vývoj vlastní platformy by trval příliš dlouho, a tak bude nakoupena blíže nespecifikovaná architektura od externího výrobce.
Na designu pracuje italsko-polský tým, jehož součástí je vedle pracovníků italského Torino Design třeba Tadeusz Jelec, designér s dlouholetými zkušenostmi z Jaguaru.
„Tohle je polské auto, na které mnoho lidí dlouho čekalo. Není to Polonez, není to Syrena. Je to něco založeného na moderní technice,“ říká Jelec, který se podílel například na tvorbě Jaguaru XJ. „Cílem bylo navrhnout auto pro specifickou skupinu klientů, primárně jde o rodinný vůz. Takové auto nebude spojeno s agresí, naopak, vzbudí sympatie,“ doplňuje Jelec, který v projektu vystupuje jako konzultant.
Představovat auto v nejistém období po pandemii koronaviru se může zdát jako překvapující, EMP ale na projektu pracuje už delší dobu. Koronavir nicméně práce skutečně ovlivnil – prezentace prototypů měla původně proběhnout už tento měsíc, preventivní kroky před dalším šířením nemoci covid-19 však přípravy premiéry zpomalily. EMP jistě doufá, že to bude poslední komplikace při přípravě tohoto projektu.