Polem nepolem s Fordem Edge aneb Co se chystá u modrého oválu
Automobilka Ford nabízí v současné době hned tři modelové řady třídy SUV případně crossover. Od malého EcoSportu, přes Kugu až po velký model Edge.
Ze všech SUV Fordu jsme si na krátkou projížďku vybrali největší model Edge. Nedávno jsme měli vůz zapůjčený k testu v luxusní verzi Vignale, tentokrát nám dělala krátce společnost varianta ST Line. Jak jezdí model Edge po silnici jste si na našich stránkách už přečetli. Avšak možnost vyzkoušet ho také ve zcela bezpečných podmínkách i mimo zpevněnou silnici se nenaskytne každý den.
Dobře zvolený itinerář nás vedl zejména lesními cestami v těsné blízkosti hranice Prahy. Některé pasáže by zvládl projet i běžný, tedy nízký osobní vůz, v jiných byste ale již měli problémy. Edge je ovšem SUV, takže u něj spíše bojujeme s jeho rozměry. Je to prostě kus auta, takže zejména v úsecích, kde se stromy přiblížily cestě do těsné blízkosti, je potřeba zvolnit. I přes občasný blátivý terén se stopami rozježděnými od traktoru, jsme neměli ani v jednom případě problém, že bychom nevyjeli. Pouze si kola trochu hrábla, byť prokluz zde hbitě vyřeší stálý pohon všech kol, který je tady realizovaný aktivně ovládanou lamelovou spojkou. Jinak je Edge nadmíru komfortní a hlavně velmi tiché auto, přímo předurčené pro zdolávání dlouhých vzdáleností.
Do roku 2019
Současná druhá generace Edge se uvedla na trh v roce 2014 v USA. O dva roky později auto dorazilo také do Evropy a záhy i do České republiky. Pro modelový rok 2019 prošel vůz lehkou modernizací. Ta je na první pohled patrná podle změněné přední části. Nové jsou třeba svítilny, které jsou od modelového roku 2019 vždy bi-LED, tedy diodové pro dálkové i potkávací světlo. Do té doby představovalo základní osvětlení staré známé halogeny. Za příplatek mohou být světlomety bi-LED adaptivní s technologií matrix, která umožňuje vystínit plochu odpovídající zornému poli řidiče protijedoucího vozidla. Díky tomu jedete stále na dálková světla bez toho, aniž byste protijedoucí oslňovali.
Nové svítilny jsou o něco užší, navíc pás s diodami pro denní svícení byl u původních vozů umístěn ve světlometu dole, zatímco nyní je nahoře. Změnil se také nárazník, který je více členitý a tedy na pohled zajímavější. Změny Edge doznal rovněž vzadu, kde opět naleznete nový nárazník spolu se svítilnami.
Model Edge jakožto vlajková loď evropského Fordu je u nás nabízen pouze ve dvou úrovních výbavy, které se dost liší. Lze jej zakoupit ve sportovní verzi ST Line a luxusní Vignale. Pro zajímavost, druhá jmenovaná úroveň výbavy tvoří u nás asi 65 procent prodejů tohoto vozu, zbytek připadá na ST Line. Jinde v Evropě se Edge prodává také ve výbavách Titanium či Trend, ty však český dovozce nenabízí. Přesto, jak nám prozradili zástupci českého Fordu, verze Titanium není v případě Edge na českém trhu úplně mrtvá, neboť se s ní setkáme v modelovém roce 2020, a sice v kombinaci se slabším motorem. Současný Edge pohání zbrusu nový vznětový dvoulitr EcoBlue, který je výhradně produktem Fordu a interně mu říkají Panter.
Ve výbavě současných Edge nechybí třeba asistent vyhýbacího manévru, který řidiče na základě podnětu z předního radaru jakoby navede (naznačí), na jakou stranu má točit volantem, aby se vyhnul blížící se překážce. Za zmínku stojí také skvělé audio s 12 reproduktory a hudebním výkonem 1000 wattů.
Propojí se s řidičem
Novinkou v modelovém roce 2020 bude rozhraní Ford Pass Connect. Jeho základ by měl tvořit integrovaný modem 4G, který umožní vzdálené propojení uživatele s vozem. Součástí budou vybrané služby, které si bude moci majitel vozu předplatit. Dle zástupců Fordu by však měly být první dva roky používání zdarma.
Co všechno rozhraní nabídne? Třeba podporu Live Traffic. Půjde o něco podobného jako je známý Waze, ale s tím rozdílem, že dopravní data bude systém brát z více zdrojů. Měl by tak být v navádění řidiče přesnější, než je tomu u Waze.
Tím hlavním, co systém svému uživateli nabídne, bude přehled o autě z kteréhokoliv vzdáleného místa. Celé to bude fungovat na platformě Wi-fi hot spot, přičemž systém dokáže najednou komunikovat s až deseti chytrými mobilními telefony, a sice přes operátora Vodaphone. Pouze budete muset mít v telefonu staženou příslušnou aplikaci aktivovanou pomocí kódu PIN.
Kromě zjištění stavu částicového filtru, množsví kapaliny AdBlue v nádrži či napětí na baterii bude součástí i bezpečnostní program „guard mode“. Pokud vozidlo někdo použije a může to být třeba kolega z práce, systém pošle tomu, kdo bude mít tuto službu aktivovanou, příslušnou textovou zprávu na chytrý mobilní telefon. Takto půjde údajně lokalizovat až pět vozidel najednou.
Kuga 4WD za cenu 2WD
Ford však v současné době nabízí i další novinky. Třeba modely Ka+, Fiesta či Focus ve verzi Active. Tedy oplastovaná karoserie běžného vozu, který se má tvářit tak, že zvládne bez problémů i nějaký ten terén mimo zpevněnou cestu.
Z pohledu českého zákazníka je nejzajímavější zprávou fakt, že počínaje prvním dnem v dubnu se začne Ford Kuga prodávat ve verzi s pohonem všech kol (4WD) za stejnou cenu jako varianta s poháněnou přední nápravou (2WD). A malý EcoSport lze nyní pořídit o 20.000 korun levněji, takže startuje na částce 379.900 korun.