Poprvé za volantem Hondy HR-V s 1.5 VTEC Turbo. Jaká je s novým motorem?
Honda HR-V se dočkala turbomotoru známého ze Civicu či CR-V. Jak s ním tohle malé SUV jezdí, jsme zjišťovali v Portugalsku, v okolí Lisabonu.
HR-V je z globálního pohledu jedno z nejprodávanějších malých SUV, od roku 2013 se prodalo už více než 2,7 milionu kusů této Hondy, známé ve vybraných koutech světa též jako Vezel a XR-V. Do Evropy dorazilo tohle SUV až o dva roky později, velkým hitem se tu však nestalo, i kvůli konkurenci z řad domácích výrobců. Honda se však rozhodla zájem Evropanů o HR-V oživit, přičemž vsadila na kartu, která jí šla vždy nejlépe.
HR-V totiž konečně vybavila pořádným zážehovým agregátem. V posledních měsících se v Evropě spoléhala výhradně na atmosférický benzinový čtyřválec 1.5 i-VTEC (96 kW), který ne každému silově stačil, zatímco turbodiesel 1.6 i-DTEC je dnes pro HR-V dostupný pouze na individuální objednávku, v rámci odklonu Hondy od naftových motorů. Nově však atmosférickou patnáctistovku doplňuje přeplňovaný čtyřválec 1.5 VTEC Turbo. Pořídíte ho výhradně ve verzi Sport, která je rovněž novinkou HR-V modelového roku 2019.
Brali bychom manuál
Motor 1.5 VTEC Turbo už z nabídky Hondy známe. Debutoval v Civicu a později se dostal také do CR-V. Kvůli snížení hmotnosti má turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec pod tlakem litý hliníkový blok, zatímco kvůli životnosti jsou vložky válců litinové. Nechybí variabilní rozvod motoru, respektive natáčení sací i výfukové vačkové hřídele s pomocí hydraulických přesuvníků. Objem je shodný s atmosférickou patnáctistovkou (1498 cm3), stejně jako vrtání a zdvih (73 x 89,5 mm), kompresní poměr však klesl z 11,5:1 na 10,6:1.
V případě HR-V je čtyřválec stejně jako v Civicu naladěn na 134 kW při 5500 otáčkách, zatímco v CR-V má 127 kW, respektive 142 kW v závislosti na zvolené převodovce. Také v HR-V můžete vybírat mezi dvěma převodovkami, šestistupňový manuál doplňuje typicky japonské řešení, převodovka s variabilním převodovým poměrem CVT, v tomto případě se sedmi virtuálními stupni pro manuální možnost řazení páčkami pod volantem. Za CVT se připlácí 35.000 korun, přičemž při jejím objednání dostanete i trochu odlišnou charakteristiku agregátu. V kombinaci s manuálem získáte 240 N.m při 1900 až 5000 otáčkách, zatímco s CVT sice nižší točivý moment 220 N.m, avšak dostupný v širším pásmu 1700 až 5500 otáček.
Ke sportovnímu charakteru verze Sport, na níž se 1.5 VTEC Turbo u HR-V váže, se přitom logicky více hodí kombinace s manuálem. Řazení je precizní s krátkými dráhami, takže si ho díky vyvýšené poloze řadicí páky, která je díky tomu pěkně po ruce, budete do sytosti užívat. Motor má navíc v této kombinaci větší šťávu, při jízdě s CVT během akcelerace cítíte, kterak bezstupňová převodovka elán čtyřválce poněkud tlumí, a to i při zapnutém sportovním módu či v manuálním režimu. Je to ostatně znát i na parametrech, zatímco s manuálem HR-V s 1.5 VTEC Turbo zrychlí z 0-100 km/h za 7,8 sekundy, s CVT jí to trvá o osm desetin sekundy pomaleji.
CVT je tak volbou pro klidnější řidiče, za klidného režimu totiž funguje naprosto spolehlivě a pohodově. Takovému zákazníkovi ale bude stačit atmosféra...
Na agregátu s kultivovaným chodem se nám navíc líbí perfektní odhlučnění, při klidné jízdě o něm prakticky nevíte, stejně tak startování je tiché (start-stop mají mimochodem kvůli konstrukci CVT jen vozy s manuálem). Ve vyšších otáčkách má pak příjemný tón. Povedlo se to díky nové zvukové izolaci, ať už kolem přední oddělovací přepážky a podběhů kol, zavazadlového prostoru a panelů předních i zadních dveří. Jsou tu rovněž speciální koberce a funkce aktivního odhlučnění, která potlačuje hluk pomocí vysílání signálů v přesně opačné fázi nízkofrekvenčního hluku. Výsledkem toho všeho je nízký hluk jen 65 dB při konstantní rychlosti 100 km/h.
Honda HR-V – technická data a ceny pro modelový rok 2019 | ||||
Motor | 1.5 i-VTEC | 1.5 i-VTEC | 1.5 VTEC Turbo | 1.5 VTEC Turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 1498 | 1498 | 1498 | 1498 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 96/6600 | 96/6600 | 134/5500 | 134/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 155/4600 | 155/4600 | 240/1900-5000 | 220/1700-5500 |
Převodovka | 6M | CVT | 6M | CVT |
Max. rychlost [km/h] | 192 | 187 | 215 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,2 | 11,2 | 7,8 | 8,6 |
Komb. spotřeba NEDC [l/100 km] | 5,0 | 4,7 | 5,1 | 5,0 |
Komb. spotřeba WLTP [l/100 km] | 6,6 | 6,6 | 6,7 | 7,1 |
Cena Comfort [Kč] | 479.900 | - | - | - |
Cena Elegance [Kč] | 549.900 | 584.900 | - | - |
Cena Executive [Kč] | 624.900 | 659.900 | - | - |
Cena Sport [Kč] | - | - | 689.900 | 724.900 |
Právě do vyšších otáček se přitom budete s motorem dostávat. Patnáctistovka má totiž až atmosférický charakter, čehož jsme si všimli už v Civicu. V nízkých otáčkách se jí tolik nelíbí, takového elánu se jí moc nedostává, jakmile však jednou překonáte 3000 otáček, zatáhne s velkou radostí a nechá se ochotně vytáčet až k omezovači.
Pro SUV takový jízdní styl není typický, HR-V Sport ale patří mezi nejlépe jezdící vozy své kategorie, až se ho neváháme přirovnat k nějakým kompaktním hatchbackům. Řízení je přesné, karoserie se v oblouku prakticky nenaklání, čemuž u verze HR-V Sport pomáhá specifický podvozek. Systém tlumičů Performance Damper v přední i zadní části vozu (u pomocného rámu) neutralizuje relativní boční a torzní pohyb podvozku. Pro lepší tlumení nerovností tu jsou i tlumiče SDC (Synaptic Damping Control) s dvěma pístovými ventily, které se stlačí v závislosti na nutnosti stlačení. Řízení synaptického odpružení nicméně mají i běžné verze HRV.
Podvozek HR-V obecně zaslouží pochvalu. Přestože vzadu využívá „jen“ torzní příčku, ani od 18palcových kol se neozývají žádné hlučné rány, a to jsme v Portugalsku projížděli pár rozbitých úseků. HR-V zůstává pohodlné, zároveň je však naprosto jisté, vůbec bychom nečekali, s jakým přehledem si poradí s projetými utaženými zatáčkami. Jistotě pomáhá i přesné řízení s variabilním převodem. Jestliže tak hledáte skvěle jezdící vůz s karoserií SUV, je Honda HR-V Sport ideální volba.
Sázka na černou
Ke sportovně laděné verzi vedle silného motoru a skvělého podvozku patří také dynamičtější styl, čehož HR-V dosahuje hlavně černými detaily karoserie. Černá barva je užita nejen na osmnáctipalcových litých kolech, ale také na krytech vnějších zpětných zrcátek nebo lištách v předním nárazníku. Zatmavené jsou i svítilny. Na první pohled pak tuto variantu rozeznáte díky černému chromovanému panelu v masce doplněného o voštinovou mřížku nebo díky dvěma kulatým koncovkám výfuku vzadu.
Uvnitř sázka na černou pokračuje. Užita je na čalounění stropu i části polokožených sedadel, na nichž je kombinována s červenými prvky. Právě přepracované přední sedačky rovněž chválíme, mohly by mít sice delší sedák, výrazné bočnice ale skvěle podrží tělo, což se u tak dobře jezdícího auta vždycky hodí. Pochvalu zaslouží i tenké A sloupky karoserie, naopak multimediální systém Honda Connect s navigací od Garminu už je dnes z hlediska grafiky notně zastaralý. Dotykové ovládání klimatizace pak dokazuje, jak s ním Honda předběhla dobu, dnes ho má stále více aut, přičemž v HR-V funguje naprosto spolehlivě.
Závěr
Sport je určitě zajímavým doplněním nabídky Hondy HR-V. V rámci této verze dostanete velice slušně jezdící SUV, které nejenže umí na poměry kategorie neskutečně bavit, ale také zůstává velice pohodlné. Ke sportovnímu charakteru auta se tak nejvíce hodí kombinovat nabízený motor 1.5 VTEC Turbo s šestistupňovým manuálem, který má přesné, precizní řazení s krátkými drahami. CVT je naopak volbou pro klidnější řidiče, při vyšším tempu je znát, kterak limituje schopnosti motoru. Počítejte však s tím, že HR-V Sport vám Honda nedá lacino. Částka 689.900 Kč není nízká, na druhou stranu i jiná SUV se umí vyšplhat takto vysoko a navíc vám HR-V poskytne bohatou výbavu, čítající za tuto cenu mimo jiné full-LED světlomety, navigaci, parkovací senzory vpředu i vzadu a tempomat.