Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem nového Mercedesu GLA. Různá AMG pro různá použití

David Bureš
Diskuze (24)

GLA je poslední zástupce kompaktní rodiny Mercedesu, který prošel mezigenerační výměnou. Nabízí různé modely AMG, jež jsme si vyzkoušeli při prvních jízdách s tímto modelem.

Mercedes-Benz GLA je nejmenší člen řady SUV stuttgartské trojcípé hvězdy, který je rovněž součástí rodiny kompaktních modelů s pohonem předních kol. Na trhu už je od konce roku 2013, a tak letos nastal nejvyšší čas na jeho mezigenerační proměnu. Druhá generace už vstupuje na český trh a my si ji poprvé vyzkoušeli přímo na tuzemských silnicích.

GLA se nové generace dočkal jako poslední člen rodiny kompaktních modelů, kterých je aktuálně už osm. Nejmenší SUV Mercedesu s hatchbackem A, A sedan, prodlouženým A sedan pro Čínu, MPV B, čtyřdveřovým kupé CLA, CLA Shooting Brake a až sedmimístným SUV GLB sdílí inovovanou platformu MFA2 s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, což se podepisuje i na designu s ladnými, plynulými liniemi místo ostrých hran, ztvárnění interiéru nebo nabídce motorů.

Při vývoji druhé generace GLA se přitom autoři poučili z některých chyb předchůdce. Náprava i těch nejmenších chybek byla potřeba, protože Mercedes si od GLA slibuje, že bude z globálního hlediska po třídě A druhým nejžádanějším modelem jeho rodiny kompaktů.

Více prostoru

Nabídku značky sice obohatilo větší a praktičtější SUV GLB, přesto GLA jako stylovější alternativa k němu povyrostlo, aby reagovalo na kritiku omezeného vnitřního prostoru minulé generace. Z hlediska délky je sice GLA se svými 4.410 mm o 14 mm kratší než první generace, zároveň je však o 30 mm širší a o významných 104 mm vyšší! Prostornosti pak napomáhá také rozvor natažený o 30 mm, na výsledných 2.729 mm.

Mercedes-Benz GLA – srovnání rozměrů se sourozenci
Model GLA GLB A hatchback A sedan B CLA CLA Shooting Brake
Délka (mm) 4410 4634 4419 4549 4419 4688 4688
Šířka (mm) 1834 1834 1796 1796 1796 1830 1830
Výška (mm) 1611 1659 1440 1446 1562 1439 1442
Rozvor (mm) 2729 2829 2729 2729 2729 2729 2729
Objem zavazadelníku (l) 435 570 370 420 455 460 505

A právě vnitřní prostor je oblast, kterou GLA mile potěší. Na zadních sedadlech mám totiž se svými 185 centimetry výšky dostatek prostoru, a to jak před koleny, tak nad hlavou. Chválím též dlouhý sedák pečlivě podpírající stehna posádky nebo možnost sklonu opěradla a posun lavice v podélném směru v rozsahu 14 centimetrů.

Mírně vyrostl také zavazadelník, a to o 14 litrů na výsledných 435 litrů. Hlavně ale oceňují nízkou nakládací hranu usnadňující nakládání bagáže.

Za volantem se pak sedí vzpřímeněji než dosud. Poloha sedáků je mimochodem o 140 mm výše než v technicky spřízněné třídě A a také o 50 mm výše než v MPV B. Uvnitř se tak opravdu cítíte jak v SUV, což zákazníci oceňují. Výhled do stran vylepšují optimalizované sloupky karoserie.

Rozhlédnutí se po interiéru pak dokazuje technickou spřízněnost s dalšími kompakty Mercedesu. Pětice kruhových výdechů ventilace připomínající turbíny je stejně jako dvojice obrazovek před řidičem dobře známá. Obrazovky jsou mimochodem dostupné ve třech variantách, v základu mají obě úhlopříčku 7“, za příplatek má ta od infotainmentu 10,25“ a vrcholem je řešení s dvěma 10,25“ displeji.

Video se připravuje ...

Hravé moderní řešení mně ke kompaktnímu Mercedesu sedí, zdvihnuté obočí mám však nad volantem verze AMG. Inspirace ze supersportovního AMG GT čtyřdveřové kupé je jasně patrná, použití dodatečného přepínače jízdních režimů však osobně nerozumím. Respektive když můžu měnit nastavení vozu přímo na volantu, proč je tu ještě přepínač na středovém tunelu? Navíc displejové ovladače na volantu vypadají lacině. Naopak sportovní AMG sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou jsou prostě výtečná, vypadají skvěle a parádně podrží tělo řidiče.

Bohatá nabídka motorů

Stejně tak dobře známá z ostatních kompaktních benzů je nabídka motorizací. Ta benzinová začíná na přeplňované třináctistovce – 180 (100 kW), 200 (120 kW), která se ve verzi se 118 kW objevuje v kombinaci se 75kW elektromotorem také v plug-in hybridu 250 e. Dále je tu dvoulitr 250 (165 kW) a stejně jako v GLB výhradně dvoulitrové turbodiesely – 180 d (85 kW), 200 d (110 kW) a 220 d (140 kW).

Vznětovou patnáctistovku z dílny Renaultu tak v tomto modelu nenajdete, stejně jako manuální převodovky. Všechna GLA se spoléhají na dvoupojkovou převodovku – sedmistupňovou u zážehové třináctistovky a osmistupňovou u ostatních motorů. Stejně tak všechna GLA využívají kombinaci vzpěr MacPherson vpředu a víceprvkového zavěšení vzadu.

Pro vybrané jednotky je pak k dispozici pohon všech kol 4Matic se zcela variabilním rozdělováním točivého momentu. Klíčovou součástí ústrojí je výstupní hnací hřídel k zadní nápravě integrovaný do dvouspojkové převodovky, doplněná o rozvodovku zadní nápravy s integrovanou vícelamelovou mezinápravovou spojkou. Ta je mimochodem elektronicky ovládaná, zatímco první generace se spoléhala na hydraulické ovládání.

Obě AMG mají smysl

Na vrcholu nabídky pak stojí verze z dílny AMG. K dispozici jsou hned tři – GLA 35 4Matic s 225 kW, GLA 45 4Matic+ (285 kW) a konečně vrcholné GLA 45 S 4Matic+ o neskutečném výkonu 310 kW. A právě s modely AMG jsme měli možnost se svézt při prvním poznávání nového Mercedesu GLA.

Obě řady se sice spoléhají na turbdodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1991 cm3, kombinovaný s pohonem všech kol a osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, tím ale podoba obou ústrojí končí.

V případě řady 45 je totiž agregát otočen kolem svislé osy o 180°, díky čemuž se turbodmychadlo a výfukové potrubí přesunulo dozadu, zatímco sání dopředu. To umožňuje lepší a kratší vedení vzduchu a zároveň je to výhodnější z hlediska aerodynamiky předních partií. I řada 35 pak sice využívá turbodmychadlo se dvěma oddělenými přívodními kanály, turbo typu twin-scroll u 45 je však nové, pracující s maximálním plnicím tlakem 2,1 baru. Hřídel kompresorového a turbínového kola je pak namontována na valivých ložiscích, pro minimalizaci mechanického tření a specialitou je též dvoustupňové vstřikování. První fázi mají na starosti piezoelektrické vstřikovače pracující až s tlakem 200 bar, zatímco druhé zajišťují solenoidové ventily.

A jiný je také pohon všech kol. Plus v názvu 4Matic+ u řady 45 totiž znamená použití nového zadního diferenciálu s dvěma elektronickými vícekotoučovými spojkami, spojenými s hnací hřídelí zadní nápravy. To umožňuje nejen variabilně přenášet sílu motoru mezi obě nápravy, ale také mezi pravé a levé zadní kolo pro co nejlepší trakci. Naladění podvozku pak u 45 zdůrazňuje agilitu a stabilitu, zatímco u 35 důležitou roli nadále hraje také komfort.

Výsledkem jsou tak dva odlišné charaktery dávající smysl pro odlišnou klientelu. GLA 35 AMG 4Matic se po krátké jízdě ukazuje jako velice schopný stroj. Velice rychlý a se zajímavým zvukem, který je díky pohonu všech kol velice účinný na zatáčkovité trati. Při takovém využití motor vytočte aspoň na 2000 otáček, s nejsilnějším zátahem však počítejte kolem 2500 otáček.

Zároveň však vůz zůstává pohodlný. Motor zbytečně neruší ruchem a podvozek až nečekaně hladce překonává nástrahy českých silnic. Právě to pro mně bylo největším překvapením, kterak zůstává při „každodenní“ jízdě pohodlné. Převodovka pak v manuálním režimu hbitě reaguje na pokyn krásnou řadicí páčkou pod volantem, naopak v komfortním režimu se občas nechá zmást a neřadí zrovna logicky.

Naproti tomu GLA 45 S AMG 4Matic+ dává už při rozjezdu najevo, že je ostřejším náčiním. Podvozek je jasně tvrdší a motor má bestiálnější zvuk. Rychlost je pak ještě o úroveň výše, stejně jako hbité reakce. Funguje to výtečně, přesto si ve výsledku řeknete, zda raději stejnou techniku spíše nevzít v hatchbacku A. Vždyť hot hatch zkrátka při sportovní jízdě bude vždy dávat větší smysl než vyšší hot SUV.

Závěr

Prvních pár desítek kilometrů s novým Mercedesem GLA zatím neumožňuje nějaké detailnější zhodnocení, zvlášť když jsme testovali výhradně vrcholné varianty od AMG. Přesto jsme si všimli, že GLA konečně nabídlo prostornější interiér, jehož stísněnost byla vytýkána předchůdci. Samotná koncepce s multimediálním systémem MBUX je už dobře známá, což znamená krásnou grafiku s precizním obrazem, ale přece jen složitější ovládání než u konkurence. Dvojice AMG pak ukazuje, že každý z modelů cílí na svoji klientelu. Zatímco vrcholné GLA 45 S je i kvůli svému tvrdšímu podvozku už ostrý stroj, GLA 35 si dovedu představit používat každý den.

David Bureš
Diskuze (24)

Doporučujeme

31. 7. 2020 16:31
Re: Vlastní dojmy GLA 200CDI 4M
Parádní příspěvek, díky.
31. 7. 2020 12:11
Re: Vlastní dojmy GLA 200CDI 4M
S X1 to srovnám o víkendu. Podvozkově na tom bude líp, stejné místo uvnitř, ale výrazně větší kufr. Nevím jak to dělají s litry, ale vypadá mnohem objemnější.Vezmu metr a pověřuji se tomu trochu.
Avatar - iudex
31. 7. 2020 10:53
Re: Vlastní dojmy GLA 200CDI 4M
Díky za dojmy, viac ako plnohodnotné doplnenie testu. :yes:
Ja to od stola vnímam tak, že z funky štýlového, ale nie moc praktického auta (fakticky auto pre dvoch do mesta) sa stalo plnohodnotné malé SUV, ktoré už môže slúžiť aj rodine a je to už plnohodnotný konkurent X1.
Avatar - iudex
31. 7. 2020 10:50
Re: GLA
No a to práve ukazuje na nelogickosť tých emisných pokút. Veľké a ťažké auto s veľkým motorom, ktoré produkuje podstatne viac emisií ako malé prdítko, platí fakticky menšiu emisnú pokutu (pretože sa mu zohľadňuje vyššia hmotnosť) a naviac tá pokuta v kontexte ceny tvorí menšie percento ako pri malom aute. Teda súčasný systém fakticky nahráva veľkým, ťažkým a drahým autám, kdežto malé autá (s vyšším výkonom) sa tým fakticky likvidujú. Pričom by to malo byť naopak.
Avatar - fOE
31. 7. 2020 10:04
Re: Vlastní dojmy GLA 200CDI 4M
Proc mam dojem ze jsem se z tohoto miniblogu docetl ted o GLA vic nez se dozvim z pristich 3 redakcnich testu ACZ? Diky. :yes: