Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem Porsche 718 Boxster/Cayman GTS 4.0. Nejlepší poršák dneška?

David Bureš
Diskuze (55)

Porsche inovovalo svoji základní řadu 718 ve verzi GTS, když ji místo přeplňovaného čtyřválce osadilo atmosférickým šestiválcem. Výsledek je fantastický, až se divíme, že čtyřlitr vůz nepoužil už originálně.

Dnešní doba v Evropě bohužel nepřeje velkým, silným motorům, kvůli stále přísnějším emisním normám se mnohé automobilky takových aut raději zbavují, aby dosáhly co nejnižších flotilových emisí a nemusely platit vysoké pokuty za nesplnění pravidel. Proto je vždy osvěžující, když se najde nějaký výrobce, který jde proti proudu a nějaký pořádný motor nabídne. Teď je takovým Porsche.

Porsche totiž přichází s inovovanou řadou 718 Boxster/Cayman ve verzi GTS, jejíž hlavní změnou je nahrazení dosavadního přeplňovaného čtyřválce o objemu 2,5 litru za atmosférický šestiválec s neskutečným objemem čtyř litrů. Proč se tomu tak stalo a jak novinka jezdí, jsme zjišťovali v Portugalsku, na slavném okruhu Estoril a na přilehlých okresních silničkách.

Video se připravuje ...

Proč šestiválec?

Než se dostaneme k samotným jízdním dojmům, odpovězme na otázku, proč tedy 718 Boxster/Cayman GTS dostaly šestiválec, a to pouhé dva roky po příchodu této varianty. Jan Roth, ředitel modelové řady 718, přiznává, že si to vyžádali sami zákazníci. Jedním dechem však dodává, že náhradu motoru za větší umožnil i příchod elektrického Taycanu. Ten má na papíře nulové emise, a tak pomáhá kompenzovat vysoké emise oxidu uhličitého pravověrných sporťáků značky. Konkrétně v případě nového 718 Caymanu GTS činí 246 g/km, což je o dost více než u předchůdce, který udával 205 gramů CO2 na kilometr.

Mezi řádky lze pak vyčíst, že klientům zkrátka nestačila dosavadní verze, kdy řada 718 ve verzi GTS byla vlastně jen posíleným provedením S s výbavou navíc. Nyní dostanou kompletně jinou techniku v motorovém prostoru, která má navíc mnohem více charakteru.

Výtečný čtyřlitr

Čtyřlitrovému šestiválci totiž snad nelze nic vytknout, natožpak chybějící charakter. Samozřejmě jde o zážehový motor typu boxer. Uchovává si však atmosférické plnění, které je dnes stále méně obvyklejším řešením, což platí také u Porsche. Jedná se o ten samý motor jako v Caymanu GT4/Spyderu, je však podladěný o dvacet koní na rovných 400 koní (294 kW), i to je však o 35 koní více než u dosavadního čtyřválcového 718 Boxster/Cayman GTS. Točivý moment 420 N.m však zůstal na úrovni přeplňovaného čtyřválce.

Porsche 718 Boxster/Cayman GTS 4.0 – technická data novinky a srovnání s předchůdcem
Model 718 Boxster GTS 4.0 718 Boxster GTS 718 Cayman GTS 4.0 718 Cayman GTS
Rok uvedení 2020 2018 2020 2018
Zdvihový objem [cm3] 3995 2497 3995 2497
Válce/ventily 6/4 4/4 6/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 294/7000 269/6500 294/7000 269/6500
Točivý moment [N.m/min]  420/5000-6500 420 (430)/1900-5500 420/5000-6500 420 (430)/1900-5500
Převodovka 6M (7DS) 6M (7DS) 6M (7DS) 6M (7DS)
Max. rychlost [km/h] 293 (?) 290 (290) 293 (?) 290 (290)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,5 (?) 4,6 (4,3) 4,5 (?) 4,6 (4,3)
Zrychlení 0-160 km/h [s] 9,2 (?) 9,6 (9,3) 9,2 (?) 9,6 (9,3)
Komb. spotřeba [l/100 km] 10,8 (?) 9,2 (8,5) 10,8 (?) 9,0 (8,5)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1405 (?) 1375 (1405) 1405 (?) 1375 (1405)

Čtyřlitrový agregát v 718 je dále vyzbrojen přímým vstřikováním s piezo vstřikovači pracujícími až s tlakem 200 barů a variabilním systémem sání s dvěma klapkami. Kvůli snížení spotřeby během klidné jízdy nechybí ani vypínání tří válců. Mezi 1600 až 2500 otáčkami tak při nízkém zatížení (kdy je potřeba jen 100 N.m) tak sedm set osmnáctka jede jako tříválec! Funkce ušetří až 11 gramů CO2 na kilometr, lze však vypnout spolu se start-stop systémem. Emisím navíc pomáhá také filtr pevných částic.

Jedná se mimochodem o člena stejné rodiny, jako najdeme v modelu 911, rozdíly tu ale jsou. Oproti čtyřlitru v 911 GT3 RS se liší uložením (zde je motor vzadu uprostřed), navíc má odlišný objem i jiný kompresní poměr, ten činí 13:1, zatímco ve větším modelu má hodnotu 13,3:1.

Dobrou zprávou je pak ta, že k dispozici bude vůz nadále i s manuální převodovkou. Šestikvalt dokonce na trh dorazí dříve než sedmistupňové PDK, kterého se zákazníci dočkají až v druhé polovině letošního roku.

A právě kombinace uprostřed uloženého čtyřlitrového agregátu s šestistupňovým manuálem dokazuje, že Porsche sporťáky zkrátka pořád umí nejlépe. Už samotné nastartování stojí za to, otočte klíčkem (samozřejmě vlevo od volantu) a za zády se okamžitě ozve charakterní chraplák, který neumí žádný jiný motor než atmosférický boxer.

Uvelebte se za volantem a zjistíte, že lepší polohu snad nevymyslíte. Sedí se nízko, takřka u silnice, volant nabízí široké možnosti nastavení, takže si rychle najdete ideální polohu. Alcantarový věnec volantu bych si možná odpustil, přece jen mně přijde, že kožený volant lépe drží v dlaních (a hlavně lépe vypadá), padne ale skvěle do ruky. Navíc samotný volant je krásný kus designu, díky svým odlehčeným kovovým ramenům.

Šáhnete po řadičce a užasněte nejen nad krásným a zároveň praktickým kulatým tvarem, který okamžitě padne do ruky. Samotné dráhy jsou pak krátké, přesné a řazení je přesně tak precizní, jak byste od sportovního auta čekali. Nechybí ani funkce automatických meziplynů, která se vypne leda při zcela vypnuté stabilizaci.

Pak už se jen rozjeďte a užívejte si motoru. Je jedno, zda si pozérsky budete brumlat po městských bulvárech, nebo využívat pohonné ústrojí do poslední kapky, vždy jej oceníte, ať už pro svůj zvuk nebo pro své vlastnosti. Díky atmosférickému plnění má zcela lineární nástup síly, postupně se zvedá už od nízkých otáček (neprotestuje ani lehce nad volnoběhem), aby se kolem hranice 4000 otáček ještě více nadechl k síle. Klapky se totiž v tomto pásmu otevřou a z výfuku se začnou linout ještě lepší hity než dosud. A když si myslíte, že už se víc nestane, kolem 5500 otáček se dočkáte ještě většího zátahu. Točit ho pak můžete až do výšin 7800 otáček.

Zkrátka skvělý

Vjeďte pak do první zatáčky a zjistěte, jak skvěle čitelným vozem 718 Boxster/Cayman GTS je. Zatímco s Caymanem jsme jezdili po okruhu v Estorilu, Boxstera jsme si vyzkoušeli na okolních silnicích. V obou případech však žasli, jak je komunikativní řízení a jak vám oba vozy dodávají jistotou za volantem. A když náhodou ten limit přestřelíte, elektronika decentně pomůže, jemně a citlivě vás vyvede z potíží a nechá vás bez tvrdého zásahu jet vstříc dalším zážitkům.

Modely GTS (Gran Turismo Sport) ale nejsou jen o sportovním naturelu. V hierarchii Porsche vždy hrají roli ostrého provedení, které je však stále použitelné každý den, což platí i pro řadu 718 Boxster/Cayman GTS. GTS stojí tak mezi verzemi S a GT4, přičemž se snaží kombinovat charaktery obou.

A výsledkem je něco, co opravdu fantasticky jezdí i při každodenním použití. Spíše než naprosto boží jízdní schopnosti (ty od Porsche tak nějak očekávám vždy) mně totiž nadchlo, jak 718 Boxster GTS funguje i v nízkých rychlostech. Testovací jízda nás zavedla i do portugalských městeček s rozbitými silnicemi, přesto si auto s nerovnostmi náramně poradilo. Tuhost je sice znát, ani náhodou však Porsche nevytřese z posádky duši.

Podvozek se přitom ve srovnání s dosavadním provedením prakticky neměnil, provedené úpravy souvisejí pouze s novým motorem a tedy jiným rozložením hmotnosti. Oproti výchozí verzi je však aktivní podvozek sportovněji naladěn a o 20 mm snížen. Lze si však připlatit za pohodlnější řešení, snížené jen o 10 mm, případně o karbon-keramické brzdy. S přenosem síly na zadní kola mimochodem vedle mechanického samosvorného diferenciálu pomáhá i vektorování točivého momentu přibrzďující vnitřní kolo.

Snahu o použitelnost pak dokazuje možnost příplatku za prvky typu hlídání mrtvého úhlu. Milovníci hudby zase naopak ocení možnost systému Bose s 10 reproduktory o výkonu 505 W nebo vrcholné provedení Burmester s 12 reproduktory o výkonu dokonce 821 W.

A vlastně ani spotřeba není ze závodnických nebeských výšin. I při ostrém ježdění si Boxster stále řekl o slušných 15 l/100 km, což vzhledem k tempu je pěkný výsledek. Navíc dokazující, že velký motor je při ostrém zacházení vlastně výhodou.

Jsou tu vůbec nějaká negativa?

Má tak Porsche 718 Boxster/Cayman GTS nějakou nevýhodu? Já osobně mezi slabší stránky řadím design. Zatmavené světlomety, černé detaily po karoserii nebo nové koncovky standardně dodávaného sportovního výfukového systému (už ne uprostřed, ale dále od sebe) se sice snaží dodávat modelu drsnější sportovní výraz, pořád to ale není auto, do kterého bych se na první pohled zamiloval. Zkrátka německá strohost typická pro Porsche nikdy nebude italská vášeň sporťáků z Apeninského poloostrova.

Interiér pak už v dnešní době působí přece jen zastarale. Množství tlačítek sice oceníte, díky tomu, že nemusíte jednotlivé funkce hledat v multimediálním systému, jenže orientace v tolika ovladačích také žádá trochu zvyku. A obraz displeje infotainmentu zkrátka už nemá takové rozlišení, jak je dnes zvykem.

To, co ale má mít interiér sporťáku, vůz zvládá skvěle. Nemluvíme jen o již zmíněné výtečné poloze za volantem, ale také faktu, že na poměry této kategorie řada 718 zůstává vlastně praktická. Schránka před spolujezdcem je velká, oceníte i výsuvné držáky na nápoje před spolujezdcem nebo odkládací kapsy ve dveřích.

Závěr

Prohlásit o nějakém modelu Porsche, že právě ten je nejlepší, je vždy ošemetná záležitost, vždyť naprostá většina vozů ze Zuffenhausenu je zkrátka skvělá. Věřím ale, že v případě 718 Boxster/Cayman GTS si tento názor dovedu obhájit. Ať už mluvíme o kupé, nebo roadsteru, jsou to skvělé sporťáky. Parádně jezdí, ať už na okruhu nebo na okresce, navíc stále zůstávají kompaktní, a tak si je pořád užijete i na zapadlých okresních silničkách. Použitý čtyřlitrový šestiválec má pak neskutečný charakter, nejenže má přehršel síly, ale navíc je perfektně dávkovatelná a doprovází ji naprosto fantastický zvukový doprovod. Chraplavý zvuk šestiválcového boxeru zkrátka nic nenahradí a přeplňovaný čtyřválec už vůbec. Tohle má prostě šťávu!

718 Boxster/Cayman GTS přesto všechno zůstává použitelné každý den, není to divoká bestie jako Cayman GT4, podvozek zůstává komfortní, že s autem nebudete váhat jet třeba jen tak do práce nebo na nákup. Kolem a kolem tak 718 Boxster/Cayman GTS přesně splňuje zadání, které si kdysi vytyčil Ferdinand Porsche při zakládání vlastní automobilky, tedy postavit nejlepší sportovní auto na světě.

Já osobně bych bral Boxster, protože preferuji možnost jízdy s otevřeným nebem nad hlavou, chybu ale rozhodně neuděláte ani s Caymanem. Tak kde můžu podepsat objednávku? Prosil bych jedno ve žluté.  

David Bureš
Diskuze (55)

Doporučujeme

Avatar - white label
20. 2. 2020 20:47
Re: Pre mňa
Já na ty (všelijaké) pruhy moc nejsem.
Pro většinu lidí patří k Ferrari červená, ale já si s nimi dovoluji (v tomto ohledu) nesouhlasit. :-)
Avatar - Emel
20. 2. 2020 17:53
Re: Pre mňa
Viděl jsem i decentnější varianty, ale obecně se mi ta barevná kombinace (bílá + Martini) líbí. Jo, šlo by to i s křídovou... za mě je to ale s bílou lepší.

Ferrari jasně, tam je žlutá "první alternativa"... že znáček splývá se zbytkem je ale pro mě spíš nevýhoda, s tím červeným podkladem to k sobě patří
https://c4.wallpaperflare.com/…aper-preview.jpg
Avatar - white label
20. 2. 2020 15:44
Re: Pre mňa
Třeba zrovna tobě by se ten modrozelený odstín naživo líbil, těžko říct, musel bys to vidět.
Tak to je pořádný "proužek". Ten Martini dekor by se ctí zvládla i ta křídová.
Žlutá není typická/tradiční barva Porsche, to je značková barva Ferrari, Právě na Ferrari bych dal žluté přednost, před typickou (profláklou) červenou. Taková žlutá Modena na Pistě, to je paráda. Navíc na žluté nerazí tolik ten velký žlutý erb Ferrari a vynikne víc samotný, vzpínající se, kůň.
Avatar - Emel
20. 2. 2020 13:49
Re: Pre mňa
Miami blue - tak to je škoda, mně to právě z fotek přišlo fajn...
Bílá - jo, ale s nějakým proužkem je to fajn... https://live.staticflickr.com/…d9d13a3ccc_b.jpg

Měl jsem nějak zafixovanou žlutou jako Porsche barvu... když jsem po tom nedávno trošku pátral, tak jsem zjistil, že to je spíš důsledek hraní NeedForSpeed a že v reálu je to spíš barva RUF... a u 356 modýlku od Buraga :-) . I tak bych ale žlutou bral... a líbí se mi spíš ty odstíny lehounce do oranžové než do zelené... z fotek Caymanu vypadá ten odstín dobře.
19. 2. 2020 19:20
Re: To je automobilové porno
Tak ja som svoje autá tiež kupoval nové. Ale ak raz budem chcieť atmo motor u Porsche, tak mi možno zostane len možnosť jazdenky.
Každopádne vďaka za informácie, raz sa možno hodia.