Porsche 911 s nájezdem přes 370.000 km čeká druhý život. Pořád má původní motor
Poslední vzduchem chlazené Porsche 911 v raritním zeleném laku s původním motorem zvládlo přes 370 tisíc kilometrů. Místo cesty na vrakoviště ovšem legendární kupé čeká nová životní etapa.
Hamburská dílna Patina Garage si připsala jedno pomyslné zmrtvýchvstání. Ačkoliv obvykle se zde zabývají renovacemi a servisem amerických automobilových legend, slabost mají také pro domácí produkci. Jedním z posledních jejich „pacientů“ je nádherné Porsche 911 Carrera 4 generace 993, jež jako poslední ještě dostala vzduchem chlazený plochý šestiválec odkazující na samotné začátky automobilky ze Zuffenhausenu na předměstí Stuttgartu.
Tenhle konkrétní exemplář s plochým šestiválcem o objemu 3,6 litru a výkonu 210 kilowattů je přitom zajímavý hned z několika důvodů. Jedná se totiž o jeden z pouhé dvojice vozů lakovaných zeleným odstínem Ragusa Grün. Ten se přitom v běžné nabídce automobilky nevyskytoval (Porsche navíc v půlce 90. let minulého století ještě ani standardně nenabízelo možnost individuálního lakování, jako je tomu dnes), pocházel totiž z portfolia Audi RS2 Avant, které však vznikalo právě u Porsche.
Druhým signifikantním znakem dvoudveřového sporťáku je vysoký nájezd. Předchozí majitelé totiž vůz používali dennodenně, od 4. července 1996 do konce roku 2021 s ním tudíž najeli 373.321 kilometrů. A to vše s původním motorem! Náročná služba za každého počasí se logicky promítla do stavu auta. Největším problémem při renovaci byla koroze. Porsche 911 totiž evidentně jezdilo i v zimních měsících, tudíž se v hojné míře setkalo s posypovou solí, která je jedním z hlavních „zabijáků“ starších aut se slabší antikorozní ochranou.
V Patina Garage se proto zaměřili především na karoserii. Oranžový mor napadl rámy oken, spodek auta, prahy a další části. Neunikla mu ani kola. Dvoudílné 18palcové ráfky BBS Sport Design z modelu 911 GT3 (996) sice neodpovídají originálu, v dílně se však rozhodli je zachovat. Každé z kol proto prošlo důkladnou renovací, přesto se v Hamburku rozhodli částečně zachovat původní stav. Ostatně také proto se jmenují Patina Garage.
Patina zůstala také v interiéru. Navzdory velmi vysokému nájezdu byla kabina velmi zachovalá, proto zůstala z větší části netknuta. Výjimkou byla demontáž dodělávaného alarmu. Vnitřek samozřejmě prošel důkladnou očistou včetně palubních přístrojů a renovací koženého čalounění věnce volantu a sedadla řidiče.
Díky kompletní rozborce byl prostor pro nahrazení starších dílů novými. Například přední světlomety nejsou od firmy Bosch jako původně, jelikož již prakticky nejsou k dostání, zvlášť když toužíte po xenonech. Na řadu proto musela přijít moderní náhrada, kterou ve svém portfoliu má například firma Magneti Marelli.
Plochý šestiválec spolu s manuální převodovkou prošly generálkou, dostalo se ale také na podvozek. Porsche 911 Carrera s pohonem všech kol se nově může pyšnit novým stavitelným odpružením Bilstein PSS10. Úpravy se zaměřily též na brzdy s novými kotouči a repasovanými třmeny.
Ačkoliv by se vzhledem ke kompletní renovaci nabízelo vynulování odometru, v Patina Garage na budících nechají původní nájezd. Ten je ostatně spolu s lakem jedním z hlavních lákadel „oživeného“ porsche.
Foto a zdroj: Patina Garage a Auto Bild