Porsche 918 Spyder: Fascinující údaje hybridního supersportu
Porsche nechává nahlédnout pod pokličku svého vývojového programu, ukázalo totiž prototyp plug-in hybridu 918 Spyder. Sériová výroba tohoto supersportu bude zahájena 18. září 2013, vzniknout má pouze omezená série 918 aut.
První vozy mají být zákazníkům předány v listopadu 2013, za 918 Spyder zájemci zaplatí 645.000 eur bez daně, což je při současném kurzu asi 15,9 milionů korun.
Tři motory
Supersportovní plug-in hybrid používá uprostřed uložený 4,6litrový vidlicový osmiválec o výkonu vyšším než 419 kW (570 k) a dva elektromotory umístěné u přední a zadní nápravy. Ten vpředu má výkon asi 80 kW, ten vzadu, uložený mezi spalovacím motorem a převodovkou, pak zhruba 90 kW. Celkový výkon této soustavy má být vyšší než 566 kW (770 k).
Konstrukce vidlicového osmiválce vychází z agregátu závodního speciálu RS Spyder pro třídu LMP2. Točivý moment vzadu uloženého elektromotoru a benzinového osmiválce je na zadní kola přenášen prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky PDK. Vpředu umístěný elektromotor používá jednostupňovou převodovku, spojka zajistí odpojení této jednotky ve vyšších rychlostech, aby se zabránilo jeho přetočení. Hnací síla je na každé nápravě regulována nezávisle.
Sériový automobil podle Porsche zrychlí z 0-100 km/h za necelé tři sekundy, jeho předchůdci – modelu Carrera GT – tato disciplína trvala 3,9 sekundy. O zastavení se postarají karbon-keramické brzdy.
Porsche předpokládá, že v evropském kombinovaném cyklu se bude spotřeba paliva pohybovat okolo třech litrů na 100 kilometrů, dojezd v elektrickém režimu má činit 25 kilometrů. Tomu má napomoci i systém rekuperace brzdné energie.
Ukládání elektrické energie pro elektromotory zajistí kapalinou chlazený lithium-iontový akumulátor složený z 312 jednotlivých článků s energetickou kapacitou zhruba 7 kWh. Baterie budou umístěny mezi kabinou a osmiválcem.
S automobilem bude navíc dodávána kompaktní nabíjecí stanice, kterou bude možné pevně nainstalovat v garáži majitele vozu. Jejím prostřednictvím se mají baterie dobít přibližně za dvě hodiny.
Pět jízdních režimů
Jakmile automobil nastartuje, je při dostatečném stavu nabití akumulátoru spuštěn režim E-Power. V takovém případě se o pohon stará výhradně vpředu uložený elektromotor, který pohání přední kola. Při rychlostech nad 25 km/h je spuštěn i vzadu umístěný elektromotor. V tomto režimu má auto čistě na elektřinu ujet zmíněných 25 kilometrů, spalovací motor je spuštěn při rychlostech nad 150 km/h, popřípadě když se baterie vybijí.
V režimu Hybrid pracují oba elektromotory i spalovací motor tak, aby byla spotřeba paliva co nejnižší. Porsche říká, že toto nastavení budou řidiči využívat během pomalé jízdy, například ve městě.
V případě Sport Hybrid je hlavním zdrojem hnací síly zážehový osmiválec, jednotlivé motory jsou celkově využívány s větším důrazem na dynamiku. Režim bude používán především při rychlejší jízdě, síla elektromotorů je používána v závislosti na poloze sešlápnutého plynového pedálu.
Race Hybrid je režimem pro nejvyšší možný výkon, spalovací agregát v tomto případě pracuje převážně pod vysokým zatížením a dobíjí akumulátor, pokud řidič nevyžaduje maximální výkon.
Pátým možným nastavením je Hot Lap, kdy jsou po stisknutí speciálního tlačítka aktivovány všechny výkonové rezervy auta. Trakční akumulátor je pak provozován na hranici maximálního výkonu. Tento mód je primárně určen pro jízdu na závodních okruzích, jakmile se baterie vybijí, je vůz přepnut zpět do režimu Race Hybrid.
Počítačové simulace naznačily, že 918 Spyder zvládne objet Severní smyčku Nürburgringu za 7 minut a 22 sekund. Marc Basseng dosáhl s Carrerou GT na tomto okruhu času 7:28,71.
Hmotnost takřka 1.700 kg
Nové Porsche bude kvůli dvěma elektromotorům vážit zhruba 1.700 kg, což je asi o 400 kg více než v případě Carrery GT. Těžké elektromotory znamenají, že ve zbytku konstrukce Porsche použije ty nejlehčí materiály. Karoserie bude například vyrobena z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny.
Díky titanovým ojnicím, plastovému olejovému čerpadlu nebo tenkostěnné klikové skříni bude lehký i spalovací agregát, který bude vážit pouze 131,5 kg. Motor či palivová nádrž budou uloženy co nejníže, aby bylo položeno co nejníže i těžiště auta. To má spolu s adaptivním řízením zadních kol či variabilní aerodynamikou vést ke skvělým jízdním vlastnostem.
Dvě sedačky a dva střešní panely
Automobil bude dvoumístný, řidič a jeho spolujezdec si budou moci vychutnávat i jízdu s otevřeným nebem nad hlavou, a to díky dvojici odnímatelných střešních panelů z karbonových vláken, které bude možné uložit do zavazadelníku v přídi vozu.
Na posádku nečeká spartánský, nýbrž poměrně luxusně vybavený interiér. Ve výbavě nemá chybět hudební systém s 11 reproduktory, nový multimediální systém nebo klimatizace. Za příplatek bude paket pro milovníky jízd na okruhu, který bude mimo jiné zahrnovat lehčí hořčíková kola a tužší zavěšení.
Porsche 918 Spyder má být dlouhé 4.643 mm, široké 1.940 mm a vysoké 1.167 mm, rozvor náprav bude dlouhý 2.730 mm, stejně jako v případě předchůdce. Automobil tedy bude o 30 mm delší a o 19 mm širší než Carrera GT, oba supersporty budou stejně vysoké.
Dvě předcházející studie
Sériové Porsche 918 Spyder, které se stane nástupcem Carrery GT, bude vycházet ze studií 918 Spyder a 918 RSR. Prvně jmenovaný, dva roky starý koncept měl otevřenou karoserii, 918 RSR naopak uzavřenou.
Automobil se od zmíněných konceptů nebude svým vzhledem nijak dramaticky lišit. Jistý je však přesun koncovek výfuku z boku auta na vrch zádě, výfukové potrubí tak bude umístěno přímo za hlavami posádky. Podle Porsche by se při použití předchozího řešení přehřívaly akumulátory.